Florian le Sage Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 Hej pĂ„ er,har just skaffat digi 002r som ett komplement till min studio (kör analogt+cubase sx) och undrar över alla dessa pluggar som finns och vilka som Ă€r mest anvĂ€ndbara/valuta för pengarna. Tex sĂ„ finns ju waves i en hel del varianter:gold/platinum/masters etc bundle och jag blir inte klok pĂ„ infot som Ă€r rörigt i mina ögon pĂ„ deras hemsidor... AlltsĂ„,Ă€r det nĂ„gon som har koll pĂ„ bĂ€sta reverb/kompressor-limiter och phase/flange-pluggarna för RTAS sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna berĂ€tta! Onödigt att skaffa öveflödiga saker tĂ€nker jag... FLS đ
Murdock Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Tja.. du nÀmnde redan Waves ju. Deras native platinum bundle har jag anvÀnt mycket och den Àr verkligen skitbra. Den inkluderar i stort sett allt jag vill ha i kompressorer, limiters, eq, pitch, brusreducering osv. Enda problemet Àr att den Àr dyyyr! SÄ mycket 'skumma' rtas-pluggar kan jag inte. Det finns inte samma mÀngd udda effekter som det finns i vstvÀrlden tyvÀrr.
Hans Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 (redigerat) Hej! Kör du PT + Cubase? För annars finns numer det mesta i VST-format! RTAS Àr lite mindre vanligt och det har jag ingen koll pÄ! Waves Àr nog den bÀsta, fick man bara vÀlja ett tog jag givet Waves! VÀldigt anvÀndbara pluggar! Gold, Platinum, o.s.v. Àr paket som innehÄller mer och mer antal pluggar! Gold innehÄller allt man behöver enligt mig, men det Àr ju inte gratis! BÀsta reverb/kompressor-limiter och phase/flange-pluggarna kan jag inte svara pÄ dÄ jag inte kommit sÄ lÄngt att testa olika pluggar Àn! Altiverb 5 sÀgs vara bÀsta reverbet! SonyŽs kompressor lÀr vara grym! Phase/Flanger har jag ingen aning om men dÀr Àr sÀkert hÄrdvara bÀst och numera kanske Àven billigt ! Redigerat 14 oktober 2005 av Hans
flintan Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Digidesign egen EQIII Ă€r kalas tycker jag. En annan plug som gĂ„r varm Ă€r Vintage Warmer men den finns ju som VST ocksĂ„. Annars Waves Platinum bundle, allt man kan önska sig. Testade demon i en mĂ„nad förut. DrĂ€ggel... đ
Janne Johansson Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 En favorit nÀr det gÀller Phaser Àr TL Everyphase frÄn Trillium Lane Labs. Demoversion finns för nedladdning pÄ www.digidesign.com. Samma företag har Àven ett konvulverande reverb (TL Space) som inte gÄr av för hackor. Kan sedan instÀmma i att Sonys Oxfordpluggar Àr ruskigt bra. Har personligen haft mest nytta av kompressorn och EQ:n, men Àven reverbet Àr bra. Digidesigns egen EQIII (medföljer i Pro Tools) Àr en kanonplugg, och i 7.0 Àr Àven ett nytt dynamikpaket med (Dynamics III). Ett tips Àr att gÄ in pÄ Digidesigns hemsida och anvÀnda deras "Plug-In finder". DÀr kan du pÄ ett överskÄdligt sÀtt se vad som finns, och i de flesta fall hÀmta hem demoversioner.
jayko Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 (redigerat) Bombfactory, bombfactory, bombfactory. đ NĂ€dĂ„.. de Ă€r vĂ€l inte sĂ„dĂ€r superbra egentligen... A-B test mot Uad va ganska talande... men Ă€ndĂ„... la-2 och fairchild lĂ„ter fortfarande hĂ€rligt... Kör man mac sĂ„ ska man definitivt ta sig en titt pĂ„ McDsp... finns i de flesta format nu för tiden... EQ och Comp lĂ„ter oförskĂ€mt bra... Men Sony Oxford Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ i en klass för sig? I alla fall deras EQ... EDIT: McDsp finns ju numera till XP ocksĂ„... /j. Redigerat 14 oktober 2005 av jayko
Florian le Sage Postat 15 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 15 oktober 2005 Tackar för tipsen,ska ta mig en titt pÄ Trillium phasern! Bomb factory har jag redan(har inte testat Ànnu)waves platinum+oxford pluggarna fÄr det vÀl bli dÄ... Jag kör alltsÄ i PC p4 byggd/optimerad för musik,Àr mest van med Cubase men kompletterade med digi002 för att fÄ mer jobb hÀr dÄ mÄnga "stora" studios kör PT HD och dÄ kan ju folk flytta runt sina projekt som aldrig förr,vilket jag i och för sig inte gillar-tycker som en kÀnd Engelsman(som jag inte minns namnet pÄ-Mojo i vÄras...) som mixat hur mycket asbra grejor som helst sedan 70-talet: lÄt ett projekt arbetas igenom fr början till slut av en och samma snubbe i samma studio-finns massa skÀl för/emot detta men det Àr min Äsikt! Ciao
iOlle Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Hepp!!! TÀnkte tipsa om att numera finns ett converter mellan VST och RTAS pluggar. Den funkar utmÀrkt i PT. HÀr Àr en lÀnk till tillverkaren. http://www.fxpansion.com/product-rtasadapter-main.php Bifogar ocksÄ en lÀnk till en sida med en massa pluggar. Det finns faktiskt en hel del pluggar som Àr Free eller shareware som hitttar pÄ en massa konstiga saker. http://www.macmusic.org/softs/softcat.php/lang/EN/id/7037/ Bara att instalera och leka!!! // Olle
Pusa Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 (redigerat) Bifogar ocksÄ en lÀnk till en sida med en massa pluggar. Det finns faktiskt en hel del pluggar som Àr Free eller shareware som hitttar pÄ en massa konstiga saker. http://www.macmusic.org/softs/softcat.php/lang/EN/id/7037/ Bara att instalera och leka!!! // Olle Funkar dessa Àven för PC? trodde nÀmligen RTAS var för bÄde mac och PC.. alltsÄ.. att det var samma filer.. Àr det inte? pÄ "OS", stÄr det endast Mac OS 9 och 10 (tror jag det stÄr för,, Àr ju XP, sÄ jag vet inte sÄ noga) Redigerat 20 oktober 2005 av Pusa
iOlle Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 (redigerat) Tja! Neee... RTAS Pluggarna fungerar inte pĂ„ bĂ„da plattformarna i en och samma version men flera av tillverkarna tillverkar bĂ„de PC och Mac versioner av sina pluggar. Host sidan dit lĂ€nken gĂ„r Ă€r macmusic.org och ganska naturligt visar de dĂ„ inte PC versioner, men klicka dig fram till tillverkarens hemsida sĂ„ kan du ju kolla om det finns nĂ„n PC version dĂ€r. Googlade lite pĂ„ PC pluggar och hittade den hĂ€r : RTAS : http://www.hitsquad.com/smm/win95/PLUGINS_OTHER/ VST : http://www.hitsquad.com/smm/win95/PLUGINS_VST/ Kanske inte sĂ„ mycket Freeware pĂ„ RTAS sidan, dock hade VST sidan hade desto fler, men man kan ju alltid demo köra ett tag. Go Nuts!!! // Olle Redigerat 21 oktober 2005 av âąâąâą OLLE âąâąâą
Christoffer Bergfors Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Jag har precis skaffat mig URS eqpluggar och de Àr mycket trevliga. De simulerar API, SSL, och Neve i olika former. Den kan jag rekomendera. Annars tycker jag Sonalksis eq och kompressorer Àr mycket bra, liksom Nomad Factorys Blue Tubes.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.