Jump to content
Annons

Lite guidelines över trum-mastring, tack


Hammock

Recommended Posts

Nybörjar på området, so bare with me ... 🙂

Jag kör cubase SX3, pillar lite med drumkit from hell superior, plugin "Drummer". Har en fråga ang. mastring av trummor. Är det normalt att man lägger compressor och reverb på varje enskild trumma, eller bör man köra en compressor och reverb rakt över hela trumsettet ? Jag har idag lagt på varje enskild, t o m både under och över snaredrum. Men allt går segare och segare ju mer inserts man gör.

Lite guidelines över trum-mastring vore toppen ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på vad du vill göra. Om virveln behöver "bakas ihop" eller om bastrumman behöver mer snärt, då blir det till att lägga inserts på dom kanalerna.

Men om du är ute efter lite mjuk schwung och lätt dist a la bandkompression så lägger du en sådan effekt på hela setet.

Samma sak med reverb. Om du vill effektlägga och skapa biffigt sound så fixar du förslagsvis reverb med hjälp av sendeffekt, i olika nivåer på varje instrument.

Om du däremot söker ett naturligt ljud och vill använda reverb för att lätta upp och skapa rum så ska det ju ligga på hela setet. För det senare alternativet krävs dessutom känsligt rattande och en bra effektenhet / plugg för att undvika plastkänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med, så pratar du INTE om MAstering, utan om mixning. Man gör ingen Mastering separat av något instrument, utan enbart på stereospåret när allt är färdigmixat... 😕

Jag skulle vara försiktig med att lägga olika reverb på olika trummor. Det ska ju låta som en helhet - och inte som om trummorna befinner sig i olika rum. Alltså samma reverb till allt, som Send-effekt, med lämplig nivå från varje trumma. Ingen kan vara helt nerskuvad, eftersom det skulle låta skumt då, men man får helt enkelt lyssna sig fram om bestämma efter vad man hör...

Kompression skulle jag däremot välja att ha separat som Insert på varje trumma om det går, eftersom det inte är så kul om baskaggen eller virvelkaggen får hela trumsetets karaktär att ändras vid varje slag...

Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa fall mastras vissa delar av en låt separat.

Vilken genre håller du på med? Hur man ska mixa trummor är omöjligt att tycka det minsta lilla om så länge man inte vet vilka ideal du har. Producerar du 80-tals hårdrock så gäller ju HELT andra regler än om du spelar in akustisk jazz. Eller brittpop, eller grunge.. eller.. ja du fattar. Berätta hur du vill att trummorna ska låta så kan jag kanske hjälpa till lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vara försiktig med att lägga olika reverb på olika trummor. Det ska ju låta som en helhet - och inte som om trummorna befinner sig i olika rum. Alltså samma reverb till allt,

Säg det till Phil Collins. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa fall mastras vissa delar av en låt separat.

Vilken genre håller du på med? Hur man ska mixa trummor är omöjligt att tycka det minsta lilla om så länge man inte vet vilka ideal du har. Producerar du 80-tals hårdrock så gäller ju HELT andra regler än om du spelar in akustisk jazz. Eller brittpop, eller grunge.. eller.. ja du fattar. Berätta hur du vill att trummorna ska låta så kan jag kanske hjälpa till lite...

Tack för kommentarerna.

Sitter å pillar på lite 80-tals metal ala Accept. Försöker skapa ett bra gitarrljud samt bra trumljud. Lite tips hur jag ska mixa trummorna vore toppen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...