Jump to content
Annons

Penitum M-processor 100% CPU usage


mikeylectric

Recommended Posts

Tja!

Drar till med mitt första inlägg här på forumet. Har dock hängt och läst här ett bra tag för att försökt luska reda på vilken utrustning jag ska skaffa. Får tacka för de sjysta diskussionerna och tips ni har.

Idag har jag ännu inte gått och köpt hem någon ny utrustning men fick här om veckan lånat hem en Mbox till min IBM Thinkpad T40 med Mobile M 1,5 gigHz processor, 512 ram. Så fort jag fått igång Pro Tools 6.9 märkte jag att min processorfläkt drog igång och att datorn blev varm. Jag kollade i Task Managerna och såg att CPU belastningen låg på 100%. Detta förvånade mig riktigt mycket. Jag drog sedan in på Digidesigns forum och sökte lite på problemet, hittade då denna tråd.

Vad som står i tråden är att Digidesign har valt att lura Windows att låta Pro Tools ta 100% CPU belastning om programmet körs på en dator med Mobile M-processor. Detta för att undvika att processorn växlar klockfrekvens vilket den är kapabel till för att spara ström och batteri. Om klockfrekvensen växlas så förlorar Pro Tools dessa klocka (klockfrekvensen) utifrån vilket de syncar hela programmet med. Därför sätter Digidesign frekvensen till den maximal trots att detta kanske inte är nödvändigt för programmets prestanda. Ett rätt så fult trick i min mening.

Vad jag förstått av forumet på digidesign så har man ännu inte löst problemet så därför tänkte jag att det var bäst att nämna detta problem och varna alla potentiella Pro Tools användare att köra systemet om de sitter med en laptop modell Pentium M.

Kan ju också passa på att fråga om det finns några andra användare här med samma problem eller om någon annan skönt insatt person till och med kanske har en lösning på det hela?

Löser sig inte problemet får jag väl vänta nått halvår tills jag har råd med en mac mini och logic eller så får jag vänta några dagar och se om v.7 av Pro Tools inte innehåller buggen. Men inte orkar man betala några pengar för det om det ändå inte funkar och knappt om det funkar för den delen heller. Får ju min MBox för bara 2000kr inkl v.6.9 om jag nu vill ha den.

// MIKEY

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det problemet finns nog egentligen överallt numera. Jag har hört om många som har problem med nya moderkort som kan ställa om till tillfällig överklockning av processorn. Stänger man av funktionen i BIOS och låter CPU:n köra i normalfart alltid, så fungerar det ypperligt. Samma problem, men på andra hållet, liksom... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag ställer in i BIOS och låter min processor köra konstant i sina topp 1,5 gHz spelar ingen roll. Ligger inte processorns belastning på 100% så blir den inte varm. Jag kör den alltid i 1,5 gHz när jag har ACn inkopplad och har aldrig "bränt" mig på tangentbordet förr.

Ligger belastningen därimot på 100% som är fallet när Pro Tools körs så blir den VARM och inte vågar jag ha den ståendes på i mer än två timmar med en sådan konstant belastning. Det är just Pro Tools finurliga lösning till framtvingad konstant klockfrekvens som är problemet, dvs simulerad 100% belastning. Undra hur andra utvecklare har löst detta.

(Läste runt lite mer på digi's forum och såg att problemet rör alla processorer med möjlighet till variabel klockfrekvens, sjukt att det kan gått obemärkt förbi på en så stor marknad.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar inget om Mbox i den tråden, där man körde Cubase...hm så jag tror det har med Pro Tools som program att göra. Well who knows.

Om processorn går på max onaturligt länge så kan närliggande kringutrustning som moderkort och hårddisk i första hand ta stryk. Processorn i sig är nog konstruerad för att klara mycket hetta. Vissa på digidesignsforum hade fått sina datorer stekta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter onekligen olämpligt att köra PT på bärbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter onekligen olämpligt att köra PT på bärbar.

Varför då? En iBook+en Firewire400-disk och PTLE rullar förträffligt med inspelning av 32 kanaler audio i 24/44 Stereo. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter onekligen olämpligt att köra PT på bärbar.

Varför då? En iBook+en Firewire400-disk och PTLE rullar förträffligt med inspelning av 32 kanaler audio i 24/44 Stereo. 😆

Glömde visst bort det ja. sorry.

Länge leve G4 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för datorn du har? har kört pro tools le med mbox, digi oo1 och m powered med ozonic med frost laptop (som har pentium m processor) och inte haft en enda gång några problem...

well, en blue screen en gång när jag försökte bussa till utgång 3/4 från ozonic. men inte mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Processorn går inte på 100% belastning.

Ett litet program fejkar belastningen på processorn i windows.

På vissa datormodeller så går "luras" fläktarna också vilket innnebär att de går på högvarv.

Kollar ni CPU mätaren i PT så ser ni att den inte belastas.

Så blir din dator för varm så beror det inte på PT.

Jag kan nog gilla denna lösning om man bortser ifrån att datorn kanske väsnas mycket.

Ganska ofta hör man talas om USB/FW interface som tappar kopntakten med datorn då och då. Detta sker i 99 % av fallen just när processorn klockar ner/upp sig.

Så bra eller dålig lösning? Ja! Jag tycker det är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...