Jump to content
Annons

powerbook G4.


kompanjon (oregistrerad)

Recommended Posts

kompanjon (oregistrerad)

Har ett ganska irrriterande problem med min 12" powerbook 1,5ghz 512 mb ram.

Under hela tiden jag använder den så har den ett ihålland högfrekvent pip (låter som det kommer från en speedad fläkt typ). Det är inte högljutt alls, men det ligger precis i det frekvensområdet där det skär i hela huvudet å man tror man ska bli galen 😆 , lite som bakgrundstjutet på vissa gamla tv-apparater.

vad är det som snurrar å går det a fixa?

tackar för svar, tips å råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har ett ganska irrriterande problem med min 12" powerbook 1,5ghz 512 mb ram.

Under hela tiden jag använder den så har den ett ihålland högfrekvent pip (låter som det kommer från en speedad fläkt typ). Det är inte högljutt alls, men det ligger precis i det frekvensområdet där det skär i hela huvudet å man tror man ska bli galen :rolleyes: , lite som bakgrundstjutet på vissa gamla tv-apparater.

vad är det som snurrar å går det a fixa?

tackar för svar, tips å råd!

jag har exakt samma problem med min 15" powerbook! kan det vara fläkten??

Link to comment
Dela på andra sajter

kompanjon (oregistrerad)

hmm det återstår att se. för imorgon ska jag reklamera den. jag tänker inte stå ut med ett tortyr-pip alá vattendroppar på huvudet från en dator som jag betalat ett par tusen mer än min polare som har en dödstyst sony vaio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har ett ganska irrriterande problem med min 12" powerbook 1,5ghz 512 mb ram.

Under hela tiden jag använder den så har den ett ihålland högfrekvent pip (låter som det kommer från en speedad fläkt typ). Det är inte högljutt alls, men det ligger precis i det frekvensområdet där det skär i hela huvudet å man tror man ska bli galen :rolleyes: , lite som bakgrundstjutet på vissa gamla tv-apparater.

vad är det som snurrar å går det a fixa?

tackar för svar, tips å råd!

Antingen så är det fläkten, hårddisken eller så är det skärmens bakgrundsbelysning, är det fläkten så kan det bero på att datorn står på ett mindre lämpat underlag eller att processorn går på max, har du provat de olika inställningarna i störmspararinställningarna?

Är det bakgrundsbelysningen så kan det vara läge att dra ned ljusstyrkan.

Är det hårddisken som låter så kan det vara läge att sätta in mer minne.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tänkt skaffa en ibook.. kanske en powerbook.. men nu vet jag ej..

meddela hur det går

Min iBook är helt knäpptyst, fläkten i powerbookarna snurrar lättare igång, vilket jag kan tycka är lite irriterande. Det här pipet känner jag inte till, det kanske är lite olika från exemplar till exemplar eller något bara vissa stör sig på?

Link to comment
Dela på andra sajter

kompanjon (oregistrerad)

fick tips på 99musik att det skulle kunna vara nån kondensator. jag har noll koll (nästan) på datorer så jag vet inte vad det innebär.

pipet sätter igång direkt när jag startar datorn och försvinner först när jag stänger av den eller sätter den i vänteläge. det är alltså kvar hela tiden när den är på. inget jag gör påverkar ljudet.

edit: jag har provat olika processorhastigheter, ljusstyrka osv.

Redigerat av kompanjon
Link to comment
Dela på andra sajter

kompanjon (oregistrerad)

har precis reklamerat den och fick en skinande ny, ljudlös powerbook på momangen. ska sticka å hämta den nu (var tvungen att åka hem nu för att hämta låda osv)

livet leker!

edit: det lönar sig att stå på sig, onid!

Redigerat av kompanjon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...