Jump to content
Annons

TV-spelsmusik får erkännande..


Gote

Recommended Posts

Annons
y4r0ze (oregistrerad)

Extremt underhållande!

Musiken blir allt viktigare i tv-spelen.

Nej, verkligen inte. Snarare mindre viktig...däremot finns det endel djupare spel framförallt där musiken blir dyrare! Förr var musiken betydligt viktigare...dock inte lika uppmärksammad.

Till stor del p.g.a bristen av special effekter och snygg grafik.

Länge gick tv-spelsmusik under samlingsnamnet "blip blop".

Heter "Bit Pop"!

Numera värvas hajpade popartister till tv-spelens soundtrack.

Nej, är la mest spel som handlar om extreme sports som inehåller detta.

Ofta släpps musiken även på cd, och det blir allt vanligare att lanseringen av nya spel kombineras med liveframträdanden.

Verkligen inget nytt direkt. Fanns för sådär 5-6år sedan med...och var vanligt även då.

Musiken utgör 51 procent av känslan i spelet. Därför är det nästan komiskt att spelbranschen, som vid det här laget är större än filmindustrin, nöjt sig med att plinka på en Casio-synt.

Snacka för dig själv, det där gällde till stor del förr. Även om musiken fortfarande är viktig så är den inte lika viktigt längre...bara dyrare. Just p.g.a det inte gick att förmedla så mycket med gubbar som såg ut som streck gubbar.

?Det går inte att lura den unga publiken. Vi söker aktivt upp heta band innan de släppt en skiva för att vara först med deras material.

Gubbe lilla...! Man får skilja på pop, techno och spelmusik...!

Efter att ha prickat in 80-talsnostalgin i "GTA: Vice City" frossar man numera i tidig gangstarap i "GTA: San Andreas".

Man kan ju undra om dom har spelat GTA: SA speler...musiken i GTA: SA har allt ifrån rock o techno till hiphop o rapo i sitt soundtrack och även synttpop o pop. E la ganska självklart då dom har radio i bilarna...

För tio år sedan ansåg artisterna att de "lyckats" när deras låt spelades på radio. I dag har de "lyckats" först när de blivit en rollfigur i ett tv-spel.

Och då är något jävligt fel...!

----

Dessutom handlar det ännu än gång om EA. Ffs, snacka mé nått japanskt spel företag nångång!

Där är attityden garanterat en helt annan.

Redigerat av y4r0ze
Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt underhållande!
Musiken blir allt viktigare i tv-spelen.

Nej, verkligen inte. Snarare mindre viktig...däremot finns det endel djupare spel framförallt där musiken blir dyrare! Förr var musiken betydligt viktigare...dock inte lika uppmärksammad.

Till stor del p.g.a bristen av special effekter och snygg grafik.

Länge gick tv-spelsmusik under samlingsnamnet "blip blop".

Heter "Bit Pop"!

Numera värvas hajpade popartister till tv-spelens soundtrack.

Nej, är la mest spel som handlar om extreme sports som inehåller detta.

Ofta släpps musiken även på cd, och det blir allt vanligare att lanseringen av nya spel kombineras med liveframträdanden.

Verkligen inget nytt direkt. Fanns för sådär 5-6år sedan med...och var vanligt även då.

Musiken utgör 51 procent av känslan i spelet. Därför är det nästan komiskt att spelbranschen, som vid det här laget är större än filmindustrin, nöjt sig med att plinka på en Casio-synt.

Snacka för dig själv, det där gällde till stor del förr. Även om musiken fortfarande är viktig så är den inte lika viktigt längre...bara dyrare. Just p.g.a det inte gick att förmedla så mycket med gubbar som såg ut som streck gubbar.

?Det går inte att lura den unga publiken. Vi söker aktivt upp heta band innan de släppt en skiva för att vara först med deras material.

Gubbe lilla...! Man får skilja på pop, techno och spelmusik...!

Efter att ha prickat in 80-talsnostalgin i "GTA: Vice City" frossar man numera i tidig gangstarap i "GTA: San Andreas".

Man kan ju undra om dom har spelat GTA: SA speler...musiken i GTA: SA har allt ifrån rock o techno till hiphop o rapo i sitt soundtrack och även synttpop o pop. E la ganska självklart då dom har radio i bilarna...

För tio år sedan ansåg artisterna att de "lyckats" när deras låt spelades på radio. I dag har de "lyckats" först när de blivit en rollfigur i ett tv-spel.

Och då är något jävligt fel...!

----

Dessutom handlar det ännu än gång om EA. Ffs, snacka mé nått japanskt spel företag nångång!

Där är attityden garanterat en helt annan.

Mm, hatar journalister som inte klämmer in varenda liten detalj i artiklarn. Det är ffs ingen essä om spelmusik! 🙂

Var glad åt att DN öht taget skriver om datorspel utan skylla allt som är dåligt i världen på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju lite undra om utvecklingen går framåt eller bakåt när tevespelsmusik alltmer börjar likna filmmusik. Jag måste erkänna att jag gillad GTA:VC, delvis på grund av musiken, men i många andra spel så funkar det inte riktigt att göra samma grej. Funkade i GTA:VC delvis därför att det var sån där hemsk skvalmusik som alltid spelas på radio i bilar.. även fast det nån gång ibland hände att man stannade bilen mitt i nåt uppdrag bara för att lyssna klart på låten. Traditionellt har spelmusik utforskat teknikens möjligheter, men när spelföretag alltmer använder statisk färdiginspelad musik för nånting som är ett dynamiskt medium kan man ju undra om det inte är lite fel.

Kommer ihåg CD-ROM-revolutionen förr-förra decenniumskiftet, då speltillverkare på något vis hade fått för sig att framtiden inom interaktiv underhållning låg inom att trycka in så många färdiginspelade filmsnuttar i ett spel som möjligt. Det känns som samma sak börjar hända nu, fast med musik. Det kan ju inte hålla i längden, men frågan är kanske hur länge vi måste stå ut med det innan spelföretagen fattar det själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

men när spelföretag alltmer använder statisk färdiginspelad musik för nånting som är ett dynamiskt medium kan man ju undra om det inte är lite fel.

Helt sant! Den dagen spelmusik gjort ett framsteg är när musiken dynamiskt kan förändras baserat på vad som händer i spelet. Att använda färdiginspelad musik ser jag främst som ett steg tillbaka i utvecklingen. Speciellt med tanke på att spelmusik måste vara sådan att man står ut med den flera timmar i sträck och då är det ingen större tröst att 50 Cent står och skrålar om förorten mitt i rådande fotbollsturnering.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

då är det ingen större tröst att 50 Cent står och skrålar om förorten mitt i rådande fotbollsturnering.

Hahaha, det var den roligaste beskrivningen av hans musik nånsin.

I många nya spel som görs, framförallt till xbox, kan man ju dessutom byta ut musiken själv mot sådant man har på hårddisken.

Jag tror inte att musiken i spelet blir allt viktigare, utan bara dyrare som y4r0ze skriver. Vem kan nynna på någon melodi ur Halo?

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att jag spelar tv-spel men kan man inte likna tv-spelsmusiken med filmmusiken? den är där för att skapa en känsla och förstärka det visuella, men om musiken själ uppmärksamheten från vad man ser är ju någonting fel..så skulle iaf jag vilja ha min musik om jag spelade något 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att jag spelar tv-spel men kan man inte likna tv-spelsmusiken med filmmusiken?

Konceptet är samma, men mediet är annorlunda. En film går från punkt A till punkt B och musiken är anpassad till att man redan på förhand vet exakt när allting händer. Till exempel som ett smygande stråkparti som dyker upp precis innan en zombie hoppar upp och biter handen av någon av deltagarna i en film. I ett spel vet man oftast inte på förhand när saker ska hända, eftersom spelaren själv får kontrollera vad som händer till viss grad. Hotet är kanske mest att "proffs" från musik- och filmindustrin nu hoppar på TV-spelsbranschen och har fått alldeles för mycket att säga till om, när det gäller ett medium som dom faktiskt inte förstår sig på. Många musiker inom branchen som legenden Rob Hubbard är oroade över utvecklingen, där TV-spelsbranchen allt mer styrs av samma krafter som finansierar alla dessa undermåliga hollywoodfilmer med mega-budgetar.

den är där för att skapa en känsla och förstärka det visuella, men om musiken själ uppmärksamheten från vad man ser är ju någonting fel..så skulle iaf jag vilja ha min musik om jag spelade något 😄

Det är nog rätt självklart att normal MTV-musik är rätt dåligt lämpad som bakgrundsmusik eftersom det just ofta drar uppmärksamheten till sig. Jag tror däremot att när det gäller allmän bakgrundsmusik så kommer inga stora popartister att vilja göra sånt i alla fall. Förmodligen används nog sån "stark" musik mest till intro-sekvenser och eftertexter. Fast å andra sidan, vem vet vad som händer när valet av musik dikteras av marknadsavdelningen på nåt internationellt storföretag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen spelmusik gjort ett framsteg är när musiken dynamiskt kan förändras baserat på vad som händer i spelet.

Det finns redan. Senaste exemplet är God of War. Det blir vanligare och vanligare.

Däremot så är det ju nästan regel att ha "vanlig" musik i sportspel och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem kan nynna på någon melodi ur Halo?

Jag

Att använda färdiginspelad musik ser jag främst som ett steg tillbaka i utvecklingen.

Hur menar du då? Det är ju iaf en förbättring av ljudkvaliteten, hur kan det vara sämre?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

då är det ingen större tröst att 50 Cent står och skrålar om förorten mitt i rådande fotbollsturnering.

Hahaha, det var den roligaste beskrivningen av hans musik nånsin.

I många nya spel som görs, framförallt till xbox, kan man ju dessutom byta ut musiken själv mot sådant man har på hårddisken.

Jag tror inte att musiken i spelet blir allt viktigare, utan bara dyrare som y4r0ze skriver. Vem kan nynna på någon melodi ur Halo?

Halo har val faktiskt dynamisk musik. Okey att de är samma snutt det handlar om men när något är påväg att hända så brukar en mer inlevande/högre snutt spelas. De gjorde iaf att jag gick in lite mer i spelet just när det behövdes...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen spelmusik gjort ett framsteg är när musiken dynamiskt kan förändras baserat på vad som händer i spelet.

Det finns redan. Senaste exemplet är God of War. Det blir vanligare och vanligare.

Har dom snott mina idéer... igen!

Men vadå, är det somså att ifall det går dåligt i spelet blir musiken sorgsen medan om det går bra blir det umpa-umpa à la Kusturica?

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)
Jag går alltid å nynnar på leadmotivet till worms på sega megadrive 16bit (tror jag det var).. även fast det var typ 10 år sen jag lirade spelet sist. fy faaaaan va bra melodi det ä.r

Precis, och då är det ett 10år gammalt spel. Sätter jag mig vid Chuck Rock, Super Mario Bros eller Turrican så sitter musiken DIREKT och jag kan nynna hela låten utantill nästan ifall jag slår av spelet, iaf känns det så. Allt som krävs är bara några få sekunder av början av låten.

Kollar man däremot på tx.e Jak & Daxter 1-3 så inte fan kommer jag ihåg en ända mellodi om jag så sitter o spelar spelet i 10 timmar i sträck! Gäller även HALO och finns många andra spel som också har det problemet.

I alla spel är det såklart inte passande med musik eller klassisk bip-pop aktig musik.

Tänk er sådan musik i Fifa, Tony Hawks Pro Skater eller GTA...skulle inte verka riktigt klokt.

Men när man inte kommer ihåg musiken efter några sekunder i ett plattforms-spel så är någonting defentivt fel!

Självklart finns det väldigt många bra exempel på riktigt bra spelmusik som även är riktigt dyr, tx.e Final Fantasy och Metal Gear Solid men då får man också komma ihåg att dessa spel faktiskt är japan utvecklade, vilket faktiskt spelar större roll än man kan tro.

Gämför med musiken i HALO, Jak & Daxter och Splinter Cell med Silent Hill, Metal Gear Solid och Klonoa så är skillnaden rätt uppenbar. (bara det faktum att det finns väldigt ont om tabbar och midi låtar till dom tre förstnämnda spelen men väldigt gott om tabbar och midi låtar till dom tre talar ju för sig själv om att ett stort problem faktiskt är USA's syn på spel...)

Är nästan så man skulle tvinga utvecklingshusen i USA att börja använda ett NES eller C64 och tvinga dom att först komponera sina musik stycken på dom maskinerna för att sedan remixa om dom....

För mycket fokus på utrustningen och budgeten och för lite fokus på musiken som musik säger jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gämför med musiken i HALO, Jak & Daxter och Splinter Cell med Silent Hill, Metal Gear Solid och Klonoa så är skillnaden rätt uppenbar. (bara det faktum att det finns väldigt ont om tabbar och midi låtar till dom tre förstnämnda spelen men väldigt gott om tabbar och midi låtar till dom tre talar ju för sig själv om att ett stort problem faktiskt är USA's syn på spel...)

Vilket av MGS-spelen menar du?

Av de spelen du nämner så har jag spelat HALO, Splinter Cell, SH och MGS1 och 2. Av de spelen så kommer jag ihåg HALO och MGS2. Musiken till MGS2 är ju gjord av amerikanen Harry Gregson-Williams.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först lite trivia: Splinter Cell ges ju ut av franska Bungie, och (den för övrigt lysande) musiken till det senaste spelet är komponerad av Amon Tobin som är brasilian bosatt i Storbritannien.

Halomusiken är för övrigt lysande spelmusik - dynamisk och stämningsskapande utan att vara påträngande.

Att man kommer ihåg musiken är inte ett givet kvalitétstecken - alla kommer visserligen ihåg temat till 2001: A Space Odyssey, Braveheart, James Bond-filmerna, Mission Impossible, Chariots of Fire m fl, men det är sällan man hör folk nynna på Ligetis "Lontano" från 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Vissereligen är det inte ett kvalitéts tecken och vissereligen behöver inte musiken vara dålig för att man inte kan nynnna på den, men, jag tycker iaf att musiken i HALO är rätt överskattad faktiskt, även om den fyller sitt syfte, men inte mycket mer än så. Är ju defenetivt inget jag skulle ha på en skiva om man säger så.

När det gäller MGS så syftar jag på MGS2 och MGS3 då jag inte har spelat 1'an.

Och även om musiken i MGS2 är gort av en amerikan, så är utvecklingen fortfarande övervakad till stor del av japaner.

Är betydligt enklare att dela upp det i USA och Japan...vill man kan man ju dela upp det i Asien och väst världen...brukar inte sitta och plugga hurvida spelen är utvecklade i USA eller i Frankrike, däremot är det ganska uppenbart i många fall om spel är utvecklade i Asien eller i väst världen.

HALO känns som ett typiskt exempel på musik där dom har glömt att dom gör musik till ett spel och vilken typ av spel dom gör musiken till...men Jak & Daxter är nog ännu bättre exempel. F.ö är det spelet väldigt bra...men musiken bara finnss där, är inte många gånger jag direkt har tänkt på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du då? Det är ju iaf en förbättring av ljudkvaliteten, hur kan det vara sämre?

Definera ljudkvalitet... att musiken innehåller sång och riktiga instrument får inte mig att se det som musik med högre ljudkvalitet. Ofta kan jag även tycka att sång inte alls passar in eftersom det tar bort fokuseringen på spelet. Men visst finns det undantag, exempelvis Jet Grind Radio med futuristisk japansk funkmusik som passar riktigt bra in i spelet.

Jag håller med om att det blir allt färre spel där man fastnar för låtarna och nynnar med. Vilket inte är något man kan kräva av all spelmusik. Men i plattforms eller arkadspel där musiken borde vara trallvänliga saker man minns så känns det allt oftare som att musiken inte har något med spelet att göra.

Det är också en viktig skillnad i hur spelmusiken gör nu och hur den gjordes då. Nu används i de flesta fall komprimerade ljudfiler vilket gör att vem som helst kan komponera musik. Det vanliga idag är därmed att man först gör färdigt spelet och sedan beställer in musiken. För 15 år sedan var det inte likadant, då var det svårare att göra musik eftersom man var tvungen att använda de ljudchip som fanns in konsollerna. Det gjorde också att man anställde musiker som fanns med och jobbade på spelet under hela utvecklingen. Något som fortfarande märks på Segas och Nintendos spel.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte spelmusik som får erkännande, det är den traditionella melodiskt betonade spelmusiken som succesivt ersätts av kommersiella radiodängor. Spelmusik blir allt mindre och mindre personlig. Inget ont om GTA:s radiostationer dock 🙂

Hur drog dom slutsatsen att Microsoft och Nintendo konkurrerar stenhårt med ljuvkvalitet? Det är väl en av de minsta prioriteringarna idag då tekniken har kommit så långt att man bara kör streamad musik. Annat var det förr i tiden, med SNESens sönderfiltrerade samplingar och Mega Drivens syntetiska FM slingor. Idag låter mer eller mindre alla maskiner likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...