Jump to content
Annons

Lämplig inspelningsutrustning?


jivegard

Recommended Posts

Jag planerar att göra en del inspelningar med hjälp av två Röde NT-3-mikrofoner samt en Alto Mic Tube men jag har inte kommit fram till vilket inspelningsmedium jag ska använda. Mini-disc, MP3-spelare (med wave-inspelning), DAT, digitalporta...

Vad säger ni? Har ni några tips? Jag orkar inte släpa med mig min stationära PC vid varje inspelningstillfälle.

Ha det gott!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv har jag en bärbar dator med MBox och 2 Neumann KM184. Klart OK kvalitet enligt mina öron. Eftersom jag mest spelar in akustisk musik (symfoniorkester), så är 24 bitar och lågt brus både i miken och i förstärkaren viktigt för mig

Det traditionella svaret är väl DAT. Men DAT-ar är ju mer eller mindre Dinosarie nu. Som jag förstått det (tredjehandsinfo) så är det inte helt lätt att få tag i band längre.

Jag är inte så imponerad av Alto Mic Tube, har haft en men aldrig lyckats göra någon bra inspelning med den. I samma prisklass rekommenderar jag Audiobuddy från M-Audio i stället. En riktigt pärla, ger dock inte fullt 48 volt i fantommatning vilket många mikar inte mår bra av.

NT3-orna är klart OK, och har ju egen batterimatning så du kanske inte behöver en mikstärkare, en del burkar har ju egen mikförstärkare som kan vara väl i klass med Alton. Det finns också batteridrivna mikstärkare att få tag på om man letar lite.

Minidisc är nog ett bra alternativ. Minidisc har en viss påverkan på ljudet enligt vissa, själv tycker jag att det är fullt OK. Och bakom en Alto så bör det räcka utmärkt. En stor fördel är ju att burken är liten. Och kör du en minidisc med mikstärkare inbyggd så kan det räcka med en liten kabel för att få in två Nt3-or i stereo. Vips, ingen nätkabel. (Skall du köpa en minidisc, se till att den har manuell volyminställning för inställningen, alla har inte det.)

Om jag var ute och letade idag skulle jag nog titta efter någon mp3 / Wav med inspelning och hårddisk, mer eller mindre typ Apple IPOD (ingen aning dock om den har inspelning). Även här slipper man ju nätmatning vilket gör livet mycket enklare. Plus att det går rejält fort att hämta inspelningen till datorn via USB i stället för att spela av den från minidiscen eller Dat-n (Den finnns mig veterligt ingen minidisc som kan köra ljud direkt in i datorn, allt måste gå genom att man spelar av musiken)

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för tipsen!

Du säger att Alto inte har imponerat på dig. Hmm. Den verkar få bra recensioner överallt. På vilket sätt tycker du att Buddyn överträffar Alton?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket förtjust i MD, särsilt nu när SONY ska släppa "HIMD" som kommer ha egna discar med hela 1GBs utrymme! Men jag är inte så förtjust i MD när det gäller redigering... Spara på HD, och överför sedan dom färdiga låtarna till MD:n eller vilken media du nu väljer! Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jivegard,

jag är som sagt inte så imponerad av Alton.

Men låt oss först börja med en sak som är imponerande - det låga priset. Här får man mycket grejer för en knapp tusenlapp. Men det finns andra saker som är lika billiga. Du hitter lika bra (i mina öron) mikstärkare i många mixbord för under tusenlappen.

Orsaken att jag inte är imponerad är väldigt enkel - den passar inte för det som jag gör. Alton kan ju användas för att "dista" ljudet med. Jag vet, de kaller det för rörvärme och annat struntprat, men det är ju bara vanlig distorsion. Och det vill jag inte ha när jag spelar in. Ytterligare en sak jag inte älskar med Alton är att den brusar väl mycket för min ändamål.

Audiobuddyn är en riktigt bra mikstärkare i samma prisklass. Den distar inte. Den brusar mycket mindre än Alton. Helt enkelt bättre för det jag gör.

Mitt mål är ju en rak ledning med förstärkning. Skall man göra andra saker är Alton kanske ett bättre väl, vad vet jag.

Nå, ett ärligt försök till svar.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...