Jump to content
Annons

Cubase SX och Extern hårddisk


Roger

Recommended Posts

Hej!

Jag har en undran över hur cubase sx skulle funka om det är installerat på en extern hårdisk och om det funkar i över huvudtaget?

Har hört att det ska ej vara nån större skillnad om man har den på "burkens" hårdisk eller externt om man har USB 2.

Då jag har en väldigt "liten" hårddisk på 60gb. Och vill ha Cubase fristående samt de program man musicerar med. Då gärna på en extern hårddisk så att man kan stänga av eller koppla bort den aktuella disken.

Är denna lösning att rekommendera?

Hur påverkas latency och annat samarbete via datorns processor, ljudkort etc...

Tacksam för svar

:rolleyes::rolleyes:😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Näe.. Inget jag skulle rekomendera.. 60 gig räcker gott för en installation av Cubase.. Sen kan du ju ha projeketen och audiofilerna (det är ju dom som tar plats) placerade på den externa hårddisken i stället

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska nog inte vara nogåt problem att installera och Driva Cubae från en extern HD.

Men frågan är ju om prestandan är tillfredställande ?.

Prestandan på processor är 2.4 ghz och minnet är på 512mb

Minnet är vad jag förstått det minimala att ha vid användning av Cubase sx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe.. Inget jag skulle rekomendera.. 60 gig räcker gott för en installation av Cubase.. Sen kan du ju ha projeketen och audiofilerna (det är ju dom som tar plats) placerade på den externa hårddisken i stället

Jo! har haft cubase installerat förr, men det känns ändå på nåt konstigt sätt osäkert att ha allt på samma disk, då man samtidigt använder program som photoshop och andra mer eller mindre krävande prgm, dock ej samtidigt. Visserligen är det billigare att köpa en disk och stoppa i "burken" men externt känns mest lockande just för att man kan stänga av/på och koppla till/från den externa.

Man får väl försöka se för och nackdelarna, självklart tror jag att det är bäst att installera på den interna.

Tack för svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har kört Cubase ifrån extern hårddisk via firewire och via USB2 utan några somhelst problem men kan ej heller se några direkta fördelar

med att köra just Cubase ifrån en extern disk? Däremot att lägga alla audio-filer på en extern disk verkar vettigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara både si och så med att köra från externt...men skaffar man en extern kan man ju testa sig fram så märker man vad man faller för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...