Jump to content
Annons

100kr för att mastra en låt!


Samir

Recommended Posts

Är det för mycket pengar om inte kör det "proffsigt". Det är inte så att jag saknar kunskaper helt men det känns mycket pengar! eller har jag fel! Proffsar tar från 800kr för 15 min eller låt vad jag har hört! Vad tycker ni?

Vad tar ni om ni nu tar betalt för den tjänsten ni utför?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tror dock folk hoppas lite för mycket på mastering.. det är ju mixningen som gör det magiska.

Håller med dig, och med tanke på när man har super efx direkt i burken idag och kan typ slänga upp typ miljarder med balla efx i mixningen.. så behöver många producers bara en liten EQ och en limiter i slut kedjan. Det finns hur mycket presets som helst och vissa är ibland grymt användbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker så här:

Antingen kan du mastra, då tar du betalt som vem som helst - dvs redig timpenning som motsvarar vad du är värd, hur länge du tränat för att bli grym på mastering, vilka investeringar du gjort i din studio, etc etc.

Självklart ger du en inte-nöjd-kostar-inget-garanti.

Eller så kan du inte mastra tillräckligt bra för att ta 300-1000 kr i timmen, och gör det gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Mastra verkar vara nutidens mest missuppfattade ord.

Varför mastrar man?

Först, läs en bra beskrivning om mastering på http://en.wikipedia.org/wiki/Mastering

Fundera sedan varför mastering behövs i ditt fall.

Är det för att anpassa ditt material till resten av materialet på en blivande CD? Eller är det bara för att få det att låta bättre?

I sista fallet så kan man oftast fixa det hela själv genom att helt enkelt mixa bättre.

För att lyckas med mastering så måsta man ha bra lyssning och en del erfarenhet samt välljudande EQ och dynamikprocessorer.. Man bör inte fixa till mixmisstag genom mastering utan då är det bättre att vila sina öron ett tag, lyssna på lite annan musik, gå tillbaka och göra en mix till. 😱

Självklart kan det vara bra att låta en annan persson ta över för att försöka förbättra soundet på en slutprodukt av det kreavtiva arbtetet man själv suttit timmer med och oftast blivit lyssningstrött och psykiskt blockerad/trött på. Men jag vill understyrka att med det sätt man gör dagens musik på så är oftast mastering en onödig process.. Man kan fixa det själv vid nermixningen helt enkelt.

Om det är värt 100:- ??? Tja lyssna på nåra slutprodukter som din masteringstekniker gjort och avgör själv. Personligen så tar jag 300:-/timme för liknande jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Finns väl lite frågor man kan ställa sig:

- Vem ska du mastra åt? En bekant? Någon som du knappt känner?

- Hur duktig är du på att mastra?

- Hur mycket är tiden värd för dig? Vill du mastra låten/låtarna?

Det är aldrig bra att lura någon, känner du att du inte behärskar grejerna riktigt så var ärlig med det. Vill du göra jobbet? Då kanske 100 kr kan vara rimligt, det är inget högt pris med tanke på tiden du lägger tycker inte jag.

Vill du inte göra jobbet, eller känner att det inte ger dig något? Tacka nej, eller ta såpass betalt som du känner att du vill ha för att lägga ner den tiden på det. Har du bara varit ärlig (om du inte känner dig kvalificerad) så har dom ju möjligheten att tacka nej eller gå till någon annan.

Själv har jag väldigt få "jobb", och dom som frågar mig om hjälp är kompisar till mig. Så personligen tar jag aldrig betalt, utom undantagsfall då jag slänger ur mig att då får du bjuda mig på en öl imorrn kväll, eller bjud mig på en pizza till lunch så löser vi det. Men då är jag dessutom väldigt mycket amatör 😱 Dessutom får mina kompisar anpassa sig lite efter när jag har tid, och jag gör det ju främst för att jag tycker det är kul och att jag lär mig på det. Fast det är ju lite lättare i ditt fall när det handlar om mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok! det var väldigt bra synpunkter och jag håller med många här faktiskt! jag ville känna att jag lurar nån och så, utan jag ville se vad ni tycker och hur ni gör själva! det e inte kul och lura nån! tack för att synpunkter! väldigt trevlig forum detta faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastra EN låt känns helt jä.la bortkastat.

Köp T-racks eller Ozone och gör det själv istället.

Och lär dig att mixa låten ordentligt.

Däremot Mastra en hel skiva DÅ bör man anlita utomstående

talanger.

Då får man PQ koderna , CD`n i Red-book standard , Alla

låter håller samma Volym osv.

Fast du kanske menade att DU ska mastra per låt basis.

Då återkommer frågan med PQ koder , Red-book standard osv.

Runt 8 000 kr kommer det att kosta att mastra skivan jag producerar.

Det är 12 låtar så det blir 1 500 kr per låt.

Men då är ju dessa killar proffs och har lite sköna Fairchild kompressorer

och liknande.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Mastra EN låt känns helt jä.la bortkastat.

Köp T-racks eller Ozone och gör det själv istället.

Och lär dig att mixa låten ordentligt.

Däremot Mastra en hel skiva DÅ bör man anlita utomstående

talanger.

Då får man PQ koderna , CD`n i Red-book standard , Alla

låter håller samma Volym osv.

Fast du kanske menade att DU ska mastra per låt basis.

Då återkommer frågan med PQ koder , Red-book standard osv.

Runt 8 000 kr kommer det att kosta att mastra skivan jag producerar.

Det är 12 låtar så det blir 1 500 kr per låt.

Men då är ju dessa killar proffs och har lite sköna Fairchild kompressorer

och liknande.

Eh, 8000/12 =1500? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mastrar och mixar åt lite olika personer. Allt jag gör när det gäller musik är hobby, så min mastring håller väl hobby standard eller vad man ska säga.

Men när dom frågar mig hur mycket jag ska ha för att mastra ett par låtar eller en hel skiva så säger jag helt enkelt; "När jag är färdig så tar du dig en rejäl lyssning så att allt låter precis som du vill ha det. När du gjort det så funderar du på vad det här var värt för DIG. Och sen ger du mig den summan som ploppar upp."

För vissa är det värt guld och gröna skogar medans andra kanske inte bryr sig så mycket utan gör det för att alla andra gör det. Ibland får man kanske lite mindre än vad man tycker själv det var värt, ibland lite mer. Men gör man det på hobbynivå som jag så är det guld värt att bara få lite extra träning.

Senast fixade jag både mixning och mastring åt en kille för 50:- per låt. Han är nöjd och frågar hela tiden om jag kan fixa fler så fort han spelat in något nytt. Och jag är nöjd för att jag får träningen och den lilla 50 lappen extra. Fan 50:- är ju ändå en hel middag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastra EN låt känns helt jä.la bortkastat.

Köp T-racks eller Ozone och gör det själv istället.

Och lär dig att mixa låten ordentligt.

Däremot Mastra en hel skiva DÅ bör man anlita utomstående

talanger.

Då får man PQ koderna , CD`n i Red-book standard , Alla

låter håller samma Volym  osv.

Fast du kanske menade att DU ska mastra per låt basis.

Då återkommer frågan med PQ koder , Red-book standard osv.

Runt 8 000 kr kommer det att kosta att mastra skivan jag producerar.

Det är 12 låtar så det blir 1 500 kr per låt.

Men då är ju dessa killar proffs och har lite sköna Fairchild kompressorer

och liknande.

Får jag fråga var du mastrar, där det finns en Fairchild?

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett mastring test på studio99 som fortfarande pågår men efter att arbetat 1600 timmar med min skiva kändes hemmastring rejält fel. Det blev att trycka skivan hos cuttingroom och Björn Engelman bakom spakarna. Efter att lyussnat på resultatet i elgigantens alla stereos och fått gott resultat kändes beslutet rätt. Min mastring kostade ungefär 8000 kr plus moms. 13 svenska pop sånger. Lyssna på reultatet, fyra spår upplagda på www.rogalski.se.

Kan man sin sak ska man ta betalt samt lägga till för den utrustning man investerat. Björna hade ingen fairchild men en fairman från danmark tror jag. Denna använes inte utan en svindyr ssl com bla för ca 40000kr. Inga multibandskompressorer heller utan en just eq och lätt limitering. Hade hyffsat homogena mixar som rizzo hjälp till med.

Rock on. Är du osäker mastra gratis så slipper du gnäll. Man kan inte gnälla på gratis....'

JR 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...