Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag undrar lite över det här med kondensator och dynamisk mikrofon.. den ena passar till vissa saker och den andra till andra saker.. men är det så stor skillnad? jag vill inte göra någon superinspelning men vill att det ska låta som "vanliga" låtar för det otränade örat.. Räcker det med några sånna här micar https://www.thomann.de/thoiw5_tbone_mb55_pr...4711cadbaccf4d5 för att mica trummor, sång, bas m.m. ?

Mvh Furstan

Annons
Postat

Generellt ger kondensatormickar ett klarare ljud på röst och akustiska instrument än dynamiska mickar.

Tänk på att kondensatormickar behöver ström för att fungera, endera via fantommatning eller från internt batteri.

Du bör även se till att du använder en mikrofonförstärkare (preamp) för att förstärka micksignalen före inspelning. Ett enkelt mixerbord med inbyggda mickförstärkare duger gott till en början.

Micken du länkar till är säkert prisvärd, men du kan även hitta beggade mickar för samma pris.

Postat

Tjena! De där mikarna skulle antagligen duga mycket väl. Vi kör men ungefär sådana mikar, kanske en hundring dyrare och det låter fint. Men jag rekommenderar att först micka upp trummorna och sedan ta line out från elgitarrerna och basen. Särskilt basen, eftersom att de där mikarna kanske inte tar upp de låga frekvenserna som baser gör. Så basen bör man köra lineout från, men ni kan ju prova. Sjävla kör jag med uppmikade trummor och en gitarr. Sen är en gitarr och basen lineout-ad.

Postat

mm, men basen tänkte jag köra line-out på. sången också 😉 nä, skojja ba =P haha..

tack för all hjälp!! =D

skold79 (oregistrerad)
Postat

svälj en teleplugg och prova lägg på lite reverb efter behov.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.