wnr Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Jag vet att detta är en väldigt uttjatad fråga, men jag har sökt omkring forumet i några timmar nu så jag tänkte passa på att fråga lite angående ljudkort Just nu så har jag denna utrustning Dator: P4 2,4 GHz, 1,52 GHz RAM, Raidade hårdiskar osv Ljudkort: ESI Juli@ Mikrofon: ADK Hamburg Edition Preamp: StudioProjects VTB1 (som kan ha pajat) Mickbås: Hemmabyggt (blir ett tort men lättmixat ljud) Lyssning manick: MACKIE Big Knob(underbar liten pryl) Monitorer: Tapco S8 Inspelningarna blir bra, men känns som att dom kan bli mycket bättre insignalen i ljudkortet är väldigt svagt, och distar som jag höjer preampen som anars brukar få stå på så högt som (Input Gain 30) och (Output Level +6) fast nu så distar ljudet vad jag en väljder (som sagt tror att preampen har pajat) sen så har jag kopplat så att ljudet som recas spelas in på vänsterkanalen bara, vilket gör att jag bara kan spela in i mono (vilket e lite tråkigt).."och jag vet att det endå inte skulle bli riktig stereo", men endå 😱 1. kan det vara ljudkortet som gör att insignalen blir så klen?, eller preampen? 2. Vilket ljudkort skulle ni kunna rekomendera för mina krav(se nedan)? Det jag främst vill med mitt ljud är att spela in Rap i så bra kvalite som möjligt, dvs det viktigaste är inspelnings kvaliten. Sen så ska det ju ge bra ljud också så man kan mixa ljudet Jag vill ha ganske så stark insignal, så man slipper använde flera kompressorer för att få ljudet i höjd med beatet. Sen så är det ju en fördel om det finns med en preamp (efter som min e trasig) sen så proddar jag lite beats vid sidan om, så det vore ju inte helt fel om kortet hade en sån där dsp-processor (eller vad det nu heter), men dom korten kanske är för dyra? Priset da: jo hade tänkt mig att ligga under fem tusen, men gärna runt 3000-4000 3. Om det är så att preampen e trasig och jag inte kan byta den eller nått sån, ska man försöka skaffa sig en ny?, eller funkar det bra med preampsen i ljudkorten? Jag har kikat lite på PreSonus Firebox och M-Audio Firewire 410, men sen kom jag på att jag inte vet så mycket om dom mer än vad recensionerna säger, men dom tar inte riktigt upp mitt användnings områda, så är somsagt väldigt fundersam på vad jag vill ha =) men jag hoppas att ni, alla underbara forumsmedlemmar, har lite tipps på hur jag ska göra Är tacksam för alla svar //WNR PS: Sorry att jag skrev så mycket 😱 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest musik Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 (edited) Hej! Tack för att du skrev "så mycket"! Om man skriver riktigt korta inlägg fattar jag oftast inte varför man skriver överhuvudtaget. Det är jättesvårt att råda dig till vilket ljudkort du ska välja, eftersom denna fråga handlar om vilket ljudkort DU vill ha. Det vet du bara själv om du sticker till affären och frågar efter specifikationer och egenskaper för olika ljudkort, samt inte minst frågar efter om du får lyssna på hur de låter ut i högtaleriet. Sedan undrar jag över en märklig sak: du skiljer mellan inspelningskvalitet och "bra ljud". För mig är det synonym för EXAKT samma sak. Det undrar jag över. Det ljudkort jag har är ett PCMCIA-ljudkort (PC-kort) som heter E-mu 1616 och min erfarenhet är att Emulator gör bra ljudkort generellt sett. En fördel här för dig (?), är att du kan koppla skivspelare direkt till ljudkortet, då det har inbyggd phonoförstärkare. Det var någon som slängde upp en bild på ett MOTU Traveler i en annan tråd och det tyckte jag såg kul ut. Presonus Firebox tror jag har bra ljudkvalitet efter vad jag hört. Edirol kanske du ska titta närmare på, det kommer från Roland-sfären, men jag har inte hört det själv. Dessa ljudkort verkar kanske späckade med anslutningsmöjligheter. Om ljudet är lika kliniskt som i deras Roland-förstärkare bör du kolla in. Det fanns ett test i Studio för inte alltför länge sedan om ljudkort. Förhoppningsvis kommer ett test längre fram nånstans som tar upp ett och annat något dyrare ljudkort, t.ex. E-mu 1616. Fundera inte ens över detta, utan lämna in din förförstärkare för översyn och eventuell reparation. Om det blir för dyrt eller den inte går att laga köp en ny! Good Löck! 😏 yoggi, det var som joggen//:musik Edited September 13, 2005 by musik Link to comment Share on other sites More sharing options...
wnr Posted September 13, 2005 Author Share Posted September 13, 2005 Hej! Tack för att du skrev "så mycket"! Om man skriver riktigt korta inlägg fattar jag oftast inte varför man skriver överhuvudtaget. Hej hej 😄 jag försökte förklara så bra jag kunde, men det är inte altid lätt 😛 Det är jättesvårt att råda dig till vilket ljudkort du ska välja, eftersom denna fråga handlar om vilket ljudkort DU vill ha. Det vet du bara själv om du sticker till affären och frågar efter specifikationer och egenskaper för olika ljudkort, samt inte minst frågar efter om du får lyssna på hur de låter ut i högtaleriet. Jo det verkar finnas massa ljudkort på marknaden, endel är jättebra men kronglar, andra är bara skit, men kronglar aldrig osv. vart finns det affärer där man kan lyssna på olika ljudkort nån stanns? det ljudet jag vill ha är så "proffsigt" som möjligt till ett inte allt för dyrt pris =) Sedan undrar jag över en märklig sak: du skiljer mellan inspelningskvalitet och "bra ljud". För mig är det synonym för EXAKT samma sak. Det undrar jag över. Hehe det är inte altid lika lätt att förklara som sagt, men det jag menade med "bra ljud" är själva ljudet som går ut till mixern för lyssning, dvs inget brus och knaster, utan så rent ljud som möjligt =) Det ljudkort jag har är ett PCMCIA-ljudkort (PC-kort) som heter E-mu 1616 och min erfarenhet är att Emulator gör bra ljudkort generellt sett. En fördel här för dig (?), är att du kan koppla skivspelare direkt till ljudkortet, då det har inbyggd phonoförstärkare Jag använder faktist inte någon skivspelare 🙂.. men det kortet kan jag kika lite på =) Presonus Firebox tror jag har bra ljudkvalitet efter vad jag hört. Edirol kanske du ska titta närmare på, det kommer från Roland-sfären, men jag har inte hört det själv. Dessa ljudkort verkar kanske späckade med anslutningsmöjligheter. Om ljudet är lika kliniskt som i deras Roland-förstärkare bör du kolla in. Jo Fireboxen verkar ha fått gnaska så bra betyg, sen så har jag börjat titta lite på Focusrite Saffire också, som verkar vara helt okey (lite dyr dock), men kunde kanske få den lite billigare via en lokal musikaffär. ska försöka hitta lite info om Edirol korten =) Det fanns ett test i Studio för inte alltför länge sedan om ljudkort. Förhoppningsvis kommer ett test längre fram nånstans som tar upp ett och annat något dyrare ljudkort, t.ex. E-mu 1616. Jo jag såg det, men det testet va väl bara för budgetkorten väl? Fundera inte ens över detta, utan lämna in din förförstärkare för översyn och eventuell reparation. Om det blir för dyrt eller den inte går att laga köp en ny! Jag är lika förvirrad som jag låter när jag försöker beskriva felet, men nu är jag inte enns säker på att den är trasig längre, utan ska provinspela lite med olika micka olika sladdar osv, å se om det funkar Good Löck! 🙂 yoggi, det var som joggen//:musik Tack för all hjälp och förslag du kom med 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts