sledge Postat 10 september 2005 Dela Postat 10 september 2005 Precis, jag har ett projekt där jag ska göra en inspelning av en kör med 20-25 personer i. Hur mickar man upp detta? Finns även risk för att inspelningen kommer ske i en kyrka där tidigare erfarenhet talar om att det är lite jobbigare pg.a akustiken. Några tips även där? /Danne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 10 september 2005 Dela Postat 10 september 2005 Jag är ingen större stjärna på kör, men lite tankar vill jag dela med mig. Mest bygger det på min erfarenhet av att spela in orkestrar. Jag skulle börja med ett stereopar. Helst använder jag omni-mickar (rundtagande) som då sitter sådär 50-60 centimeter emellan varandra. Beroende på stereobredden i ljudet kan de komma närmare varandra, eller till och med peka lite utåt. Blir det för mycket rum då så är alternativet kardoider (njure) i en ORTF-uppsättning, dvs cirka 17cm mellan mik-kapslarna och 110 grader utåt. Mickarna sätts på en stereoskena. Gissningsvis skulle jag börja cirka 3 meter framför kören och över huvudhöjd för alla i kören, så att även bakre raderna kommer med. Huvudmickarna får man flytta runt en del tills det låter som bäst. Det kan också behövas att flytta runt kören lite grann. Kanske är stämmorna inte helt balanserade, någon kan vara lite i svagaste laget. Kanske att man provar att ställa basarna framför sopranerna för att få bättre balans. Om jag skulle föreslå något sådant så skulle jag tala ordentligt med dirigenten först, det handlar om att få människorna i kören att göra sitt bästa. Det finns många alternativ både med mickarna och uppställningen, själv skulle jag vilja prova någon gång med en stereouppsättning av bandmikrofoner just på kör (har inga sådana mickar dock). Som säkerhet och för att få lite valfrihet senare i mixningen skulle jag tänka mig att sätta upp ytterligare mickar. Troligen då ett flankerande par utanför huvudmickarna, sådär vid 1/3 och 2/3 av körens bredd. Omni eller kardoid beroende på hur lokalen låter. Jag är barnsligt förjust i omni-mickar, men det är inte alltid de passar. Kanske sjunger någon ett solo och stiger fram några steg, men hörs inte tillräckligt tydligt ändå. En mick riktad just dit skulle kännas skönt att ha vid mixnigen. Ytterligare att fundera på är om det finns ackompanjerande instrument som mår bra av ytterligare mickar. Och skall jag känna mig riktigt lyxig så är ett par mickar längre bak i salongen bra för att få lite omgivningsljud att blanda in. Men det blir inte lättare av många mickar tycker jag, mest blir det bökigare. Det viktiga är nog att lyssna in rummet och kören i förhållande till rummet ordentligt. Ibland kan det vara en stor skillnad att flytta mickarna bara några decimeter. En liten hjälp kan vara att lyssna med bara ett öra, hålla för det ena. Upp och ner på stegen för att hitta rätt ställe. Höga mickstativ är bra att ha, själv har jag just beställt ett par som är 7 meter höga för att jag tyckte att det jag hade inte riktigt räckte till. Lite i överkant kanske, men 3 meter är nog ett bra att kunna komma upp till. Kardoider sätter jag alltid i en elastisk upphängning så att det inte går störande vibrationer från steg på golvet och så. Omni är mindre känsliga rent allmänt sett. Är det amatörer så tycker jag att det är bra att ta med mickarna många gånger och spela in massor av rep. Gärna att göra flera rep i "konsertlokalen" för att prova sig fram. Amatörer blir ibland väldigt nervösa när de vet att de spelas in, så det är bra att vänja sig. Ett bra sätt att hinna leta upp rätt position för mickarna också (måttband för att mäta exakt var saker står och en noteringsbok med skisser och massor av noteringar är bra för minnet). Det kan bli rätt stressigt annars om allt skall göra medan publiken står och stampar utanför konsertlokalen. En viktig ingrediens i inspelningen är att ha tillräckligt bra mikrofoner. För inspelning på plats använder jag i stort sett bara små kondensatorer. Stora kondensatorer i lågprisklasserna är ofta gjorda för att få till ett särskilt "sound" som passar bra på rock-sångare, men som kanske inte är helt rätt för sånt här. Fast man får göra som Kajsa Varg, ta vad man har ibland. Ett alternativ kan vara att hyra mickar också, är det bara en helg så brukar det vara förvånansvärt billigt jämfört med vad de kostar att köpa. Finns du i Stockholmstrakten så skulle jag gärna komma ut och prova också om jag bara hinner, har inte så stor erfarenhet att av spela in körer och kan behöva öva. Du når mig på trombonisten@bredband.net . Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 10 september 2005 Dela Postat 10 september 2005 Wow, det är svar av den där typen som gör att jag gillar det här forumet. Imponerande ambitiöst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sledge Postat 11 september 2005 Trådstartare Dela Postat 11 september 2005 Instämmer med Mornel, jättetack för ditt svar Trombonisten! Tyvärr bor jag i Örebro, och datum för själva inspelningen är inte spikad, men jag ska ta till mig av dina råd! Tack igen! /Danne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
foop Postat 18 september 2005 Dela Postat 18 september 2005 Eftersom jag också bor i Örebro, råkar sjunga i kör och spelat in lite kör tidigare så undrar jag ju vad det är för kör du ska spela in. Var ska de sjunga någonstans? Är det en klassisk kör med bra klang eller överhuvudtaget en kör med bra klang som sjunger acappella vill man ju ofta ha med akustiken och inte närmicka. (förutom solister då kanske). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Postat 18 september 2005 Dela Postat 18 september 2005 Wow, det är svar av den där typen som gör att jag gillar det här forumet. Imponerande ambitiöst. Kan bara hålla med! Suveränt svar , El Trombonisto! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.