Jump to content
Annons

Grafikkortet i konflikt med någonting!


JJRockford

Recommended Posts

Tycker att datorn beter sig lite underligt ibland, händer att det skrapar om man t ex ändra storleken på arrange-fönstret under tiden man spelar. Likadant med transport-baren, den går inte speciellt lätt över skärmen, utan "lämnar spår" efter sig. Som dock snart försvinner. Kollade på grafikkortets egenskaper och hittade följande i konflikt-listan:

Input/Output Range 03B0-03BB used by

PCI Standard PCI-to-PCI bridge

Input/Output Range 03C0-03CF used by

PCI Standard PCI-to-PCI bridge

Memory Range 000A0000-000BFFFF used by

PCI Standard PCI-to-PCI bridge

Någon som har någon aning/tips om var jag ska börja rota?! När jag bytade chassi nyligen provade jag att sätta ljudkortet i ett annat PCI-fack, men det blev ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har själv ett Emu 1212m och det fungerar bäst på tredje platsen uppifrån för mig... 😉 t ex creatives kort brukar ha problem närmast grafikkortet eller långt ner. så tredje var bra för mig av mina sex platser.

En annan uppenbar grej att fråga är om du har uppdaterat drivisarna till grafikkortet? Gå i så fall direkt till ATI eller Nvidias hemsida och ladda hem de senaste drivisarna. Ljudkortet tar jag för givet att du har uppdaterat... :rolleyes:

Kör även t ex Microsofts Antispyware (gratis) och en antivirussökning. Kolla hur många processer som är igång (jag har 23 när datorn har startat) och vilka de är! Känner du inte igen någon kan du söka i Google och hamnar då t ex på liutilites sida där du kan läsa vad det är för nåt.

Gå in i start/kör och skriv dxdiag och kolla alla flikar att det inte är några problem där.

Gå in i inställningarna till grafikkortet (ibland i bios) och stäng av "fastwrite eller fastskriv eller liknande. Där kan du även testa att dra ner reglaget för maskinvaruacceleration. Tyvärr finns det tusen saker som kan vara fel... 😆 men man får inte ge upp! Tala om hur det går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn ifråga är inte inkopplat till något nätverk alls, och är rensad från alla onödiga program.

Förutom ljudkortet har jag inte provat att uppdatera några drivrutiner än.

Utan att ha någon aning om vad jag egentligen sysslade med så provade jag att disabla "PCI standard PCI-to-PCI bridge" i enhetshanteraren (Device manager). Konflikten försvann givetvis, men vad är det jag har stängt av?!?!

Kollade även runt lite på internet. På slutet av 90-talet verkar detta ha varit ett vanligt problem, för de som körde Win95, men skulle tydligen försvinna när man uppdaterar till Win98... 😉 Kör såklart WinXP, så man tycker ju att en sådan uppdatering borde ha hängt med!??!

Dock, enligt det jag läst om denna konflikt i Win95, så var det ingen "riktigt" konflikt som påverkade datorn. Men det verkar det göra i min. När man spelar upp någonting i Cubase (SX2) och t ex ändrar storleken på arrange-fönstret (med de där pilarna ner till höger) så skrapar det och har sig.

Likadant, tar man tag i transport-baren, och vevar runt den på skärmen så lämnar det "spår" efter sig, det blir liksom 50 stycken överlagrade transportbarer på varandra, processor-mätaren blir tokig, vipps försvinner "skräpbarerna" och allt återgår till det normala. (Har självklart inget behov av att åka runt med transportbaren på det där viset utan gjorde det mer som test för att testa grafiken. Korkat!?)).

Edit: Hur kollar man irq-fördelningen?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Du går in i kontrollpanelen/enhetshanteraren och där går du upp och trycker på "visa", där väljer du "resurser efter anslutning". Då ser du vilken irq ditt ljudkort har t ex. Du kan kanske hitta nåt om det andra du skrev om... kolla I/O bl a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser man om det finns konflikter här? Är det om det skulle stå två enheter på samma IRQ-nummer?

Sen undrar jag om någon vet ifall man vinner någonting på att stänga av portar och sånt man inte använder? Eller som inte finns t o m... Com-portarna använder jag vad jag vet inte alls (det är väl den man har till skrivaren). Sen finns det inte bara en utan två diskettstationer (floppy drive disk controllers resp. Floppy disk drives) som jag inte heller har (har bara en DVD-brännare). Ska man låta dom vara kvar, eller välja disable?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stängt av alla portar och sånt jag inte använder... 🙂

Jag trodde du frågade tidigare om det gick att se utifall att flera enheter delade irq... det behöver inte betyda att det blir konflikter bara för att de har samma irq. undvik bara att ha ljud och grafikkort på samma irq. Konflikter kan du se i enhetshanteraren om du väljer egenskaper på en enhet (höger eller dubbelklicka), t ex grafikkortet. Där väljer du fliken resurser. Där står det om det är konflikter, men det kan nog kanske vara det ändå... utan att det står där... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att du behöver vara orolig för PCI-to-PCI-saken. Själv har jag tre saker på 0xA0000 - 0xBFFFF:

"PCI Bus",

"nForce4 PCI-Express Root Port" och

"NVIDIA GeForce 6200 TurboCache".

Och vad den egentligen säger är väl bara att grafikkortet sitter på PCI-express-porten på moderkortet, som i sin tur är en del av PCI-bussen.

(Intresseklubben noterar att 0xA0000 - 0xBFFFF är adresserna till videominnet, åtminstone var det det på den gamla goda DOS-tiden då man satt och gjorde små assemblerrutiner för att uppdatera videominnet så snabbt som möjligt)

Är det "riktigt" knaster som uppstår, dvs att musiken helt upphör att spela, eller är det små bakgrundsstörningar? Det senare brukar man kunna minimera genom att inte sätta korten så nära varandra.

Är processorn satt att prioritera bakgrundstjänster? Det har hjälpt mig en gång vill jag minnas.

Vad du har för moderkort och grafikkort kan vara intressant att veta i sammanhanget.

// David

edit: ett F för mycket i minnesadressen. Rätt ska vara rätt! 🙂

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...