Jump to content
Annons

Datorjämförelse


Eric

Recommended Posts

Hej, ny här på forumet. Jag har varit så emot det digitala så länge men hörde hos min kompis hur det lät när han köpt ny dator o ljudkort och jag kände att jag inte orkade allt jobb med det analoga så..

Jag ska alltså köpa en "musikdator". Köper ljudkortet separat då, antagligen lutar det åt audiophile 24/96.

Jag har kollat på två olika varianter, den ena passa min prisklass perfekt men är lite osäker om den är tillräcklig..

(skriver ej alla extra detaljer)

-------- Dator nr 1 ----------

AMD Sempron 2800+

Moderkort MSI K8MM-V, K8M800, Socket-754

RAM 512 (Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64)

Hårddisk 200gb (Samsung SpinPoint P120S 200GB)

--Pris ca 4200:-

-------- Dator nr 2 ----------

Pentium 4 (Intel Pentium 4 506 2.66GHz Socket LGA775, 1MB, EM64T)

RAM 1024 (Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered, Non-parity, 128Megx64)

Hårddisk 200gb (Samsung SpinPoint P120S 200GB)

Moderkort MSI 661FM3-V, SIS661FX,Socket-775

--Pris ca 5500:-

Har egentligen bara kanske 5000+ att lägga ut och jag ska inhandla ett audiophile som sagt för lite under tusingen. Är det värt den extra smärtan i plånboken eller klarar jag mig med "Dator 1"??

Väldigt tacksam för svar då jag är ute på lite hal is här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan säga så här, jag skulle aldrig rekomendera en musikdator med under 1gb minne......du kommer ångra dig om du bara kör med 512mb......

Sen om du skall ha dator1 fast med 1gb minne, eller om du ska välja dator2 kan jag inte uttala mig om, men du bör satsa på 1gb minne i alla fall....

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så om jag kör pentium 4 eller Sempron 2800+ spelar ingen större roll? Det är alltså RAM-minnet det hänger mest på?

Jag hade tänkt använda Cubase SX antagligen då jag kan det lite grann. Har även tillgång till Cakewalks Sonar 4 Producer Edition men har inte använt det nån gång. Vilket är att rekommendera av dessa då?

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så om jag kör pentium 4 eller Sempron 2800+ spelar ingen större roll? Det är alltså RAM-minnet det hänger mest på?

Jag hade tänkt använda Cubase SX antagligen då jag kan det lite grann. Har även tillgång till Cakewalks Sonar 4 Producer Edition men har inte använt det nån gång. Vilket är att rekommendera av dessa då?

tack på förhand!

AMD Sempro är en snikvariant av AMD Athlon 64, som har färre instruktioner

välj då hellre Athlon 64 eller Pentium 4, datorpaketet nr:2 är den bästa valet

om du ska använda dig av cubase sx, 1Gb minne rekomenderas om du ska köra många vsti/samplingar och gärna 2st hdd men det kan man köpa senare men det rekomenderas, hdd 1:för win xp och installationer . hdd 2:för audio/wavefiler.

Mvh/jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...