Musiker Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Hej! Tror ni att det kan funka med en extern pocket disk med 5400 varv/min? Eller behöver jag upp i 7200? Jag kommer köa ca. max 30 ljudspår. Kan det rent av räcka med en 4200 varvare? /johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
MÄSTAREN Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Hej! Tror ni att det kan funka med en extern pocket disk med 5400 varv/min? Eller behöver jag upp i 7200? Jag kommer köa ca. max 30 ljudspår. Kan det rent av räcka med en 4200 varvare? /johan Skulle rekommendera en 7 200 faktiskt Link to comment Share on other sites More sharing options...
pXp Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Tror du kommer att få problem med 30 ljudspår på en 4200- eller 5400-varvare, men det hänger ju faktiskt också på lite andra prestanda än bara varvtalet. Själv kör jag med en 10.000-varvare (SCSI) och har hittills inte stött på några problem. //peAk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musiker Posted September 7, 2005 Author Share Posted September 7, 2005 Är det så stor skillnad då? Man kan inte beräkna någon faktisk överföringshastighet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 När jag körde med gamla EIDE på 5400RPM på min första PC (P3 450MHz), så kunde jag spela upp 50 monospår samtidigt utan bekymmer - så det borde räcka gott och väl med en sådan i ditt fall. Det kan eventuellt bli skillnad på det med annat ljudkort (mitt var då - som nu - RME Hammerfall9652)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MÄSTAREN Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 När jag körde med gamla EIDE på 5400RPM på min första PC (P3 450MHz), så kunde jag spela upp 50 monospår samtidigt utan bekymmer - så det borde räcka gott och väl med en sådan i ditt fall. Det kan eventuellt bli skillnad på det med annat ljudkort (mitt var då - som nu - RME Hammerfall9652)... Det beror ju andra faktorer i datorn också givetvis. Men en 7 200 är ju att rekommendera framför lägre varianter tycker jag. Priset är det ju inte så stor skillnad på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Ska man köpa en ny disk, så är det inget att tveka över. Det är nog svårare att få tag på en 5400-varvare än en 7200. Prisskillnaden är nog också obefintlig - eller om 5400 rentav kan bli dyrare eftersom marknaden är mycket mindre för sådana... 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musiker Posted September 7, 2005 Author Share Posted September 7, 2005 När jag körde med gamla EIDE på 5400RPM på min första PC (P3 450MHz), så kunde jag spela upp 50 monospår samtidigt utan bekymmer - så det borde räcka gott och väl med en sådan i ditt fall. Det kan eventuellt bli skillnad på det med annat ljudkort (mitt var då - som nu - RME Hammerfall9652)... Det beror ju andra faktorer i datorn också givetvis. Men en 7 200 är ju att rekommendera framför lägre varianter tycker jag. Priset är det ju inte så stor skillnad på. Jo, när det gäller 2,5 tums diskar så är det ganska stor skillnad på 5400 och 7200. Grejen är att jag ska ha den med mig varje dag till och från skolan. Därför vill jag ha en liten. Dessutom så strömförsörjs de ju från USB eller Firewire porten. Nån som vet en 3,5 tums disk som har den möjligehetn? /johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 (edited) Om du låter datorn strömförsörja en USB-disk, så blir det halv duplex - och alltså långsammare överföring. För att få full prestanda där, så måste du strömförsörja USB-enheten separat. Jag skulle inte välja att köra en audiodisk över USB... 😎 Det finns inte många datorer som har spänningsmatning till Firewire, så även där får du nog räkna med att spänningsmata separat... Edited September 7, 2005 by Claes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musiker Posted September 7, 2005 Author Share Posted September 7, 2005 (edited) Det följer med en strömförsörjningskabel som man ansluter till datorns USB port, och då kan man alltså köra Firewire och få ström från en USB port... Edited September 7, 2005 by Musiker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Ok - då borde det inte vara några problem. 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts