Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag skulle vilja att inspelningen startas automatiskt i WaveLab eller whatever exakt nĂ€r jag trycker pĂ„ playknappen och musiken startas i Cubase... Är detta möjligt? SĂ„ att inspelningen i börjar exakt vid första trumslaget.(dvs om lĂ„ten börjar med trummor=))

Annons
Postat

Det lÄter som om du gÄr en krÄnglig omvÀg...

Kan du beskriva varför du har behov av att spela in i Wavelab medan du har Cubase igÄng...?

Det mÄste vÀl vara enklare att köra helt i Cubase, tycker jag...

Postat

varför Àr det enklare? tycker man fÄr en skön syn pÄ waven i waveprogramen.. specielt cool edit.. spelar in digitalt frÄn ett mixerbord!! vill ha en exakt start pÄ wav-filen sÄ det blir skönare att proppa in den i samplern sen för "re-mix"!!

Postat

Det Ă€r vĂ€l inte svĂ„rare att se var det startar i Cubase? Eller har jag missat nĂ„got? Jag jobbar tillsammans med en synskadad och han ser inte ett smack pĂ„ skĂ€rmen. 🙂

Det Ă€r vĂ€l ingen som ska se ljudet, det ska vĂ€l höras 😉

/Don

Postat

jo sĂ„klart man lyssnar pĂ„ det man gör 😉 ... men nĂ€r man klipper,editerar och loopar osv mĂ„ste man ju se vad man sysslar med, eller iaf jag skulle inte klara av det utan ögon..? du hade ju sjyssta svar pĂ„ den hĂ€r diskutionens topic? hehe 🙂

Postat

Det mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ vara enklare att spela in mixen pĂ„ ett stereospĂ„r i Cubase...? Annars tar ju ditt andra program upp systemresurser ocksĂ„ - förutom att de problem du har ocksĂ„ kan upptrĂ€da... 😉

Postat

mja kanske det! datorer irriterar mig faktiskt, fattar inte sÄ mycket... e det svÄrt att göra en inspelning i cubase lr vad? =)

Postat

Cubase Ă€r liksom gjort för att spela in med om du inte visste det nĂ€r du köpte programmet... 😉

Om du lÀser en liten stund i "Getting started"-manualen, sÄ fÄr du den mest grundlÀggande infon som behövs för att komma igÄng - sÄ blir det lÀttare att stÀlla frÄgor som gÄr att svara pÄ sedan. Om du inte har lÀst nÄgot alls i manualen, sÄ Àr det vÀldigt lÀtt att man pratar om helt olika saker och missförstÄr varandra, sÄ att det blir Ànnu mer förvirrat och inte hjÀlper alls...

Postat

om jag Ă€ndĂ„ ska editera inspelningen i ett tex wavelab kan man vĂ€ll lika gĂ€rna spela in dĂ€r? resurserna pĂ„ datorn Ă€r inge problem!... Bara trycka pĂ„ rec knappen och spela in, inte krongligare Ă€n sĂ„.. Ville bara veta om nĂ„gon visste hur man gör för att fĂ„ inspelningen i wavelab att börja samtidigt som jag trycker pĂ„ play i cubase!! Om man spelar in i Cubase börjar vĂ€ll antagligen inspelningen dĂ€r lĂ„ten börjar men endĂ„ lixom... prefer ljudediteringsprogram av nĂ„n lustig anledning.. 😛

Postat (redigerat)
  Claes sa:
Cubase Ă€r liksom gjort för att spela in med om du inte visste det nĂ€r du köpte programmet... 😛

Om du lÀser en liten stund i "Getting started"-manualen, sÄ fÄr du den mest grundlÀggande infon som behövs för att komma igÄng - sÄ blir det lÀttare att stÀlla frÄgor som gÄr att svara pÄ sedan. Om du inte har lÀst nÄgot alls i manualen, sÄ Àr det vÀldigt lÀtt att man pratar om helt olika saker och missförstÄr varandra, sÄ att det blir Ànnu mer förvirrat och inte hjÀlper alls...

De e lite fÄnigt ibland nÀr ni antar att folk köpt programmet, antar att det Àr för att skrÀmma bort piratkopia-anvÀndare som stÀller för enkla frÄgor eftersom dom inte har nÄgon manual. (de flesta manualer gÄr juh iof att ladda ner ocksÄ)

lÀs statistiken pÄ den hÀr gallupen Claes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1028

Redigerat av unbornichen
Postat
  unbornichen sa:
  Claes sa:
Cubase Ă€r liksom gjort för att spela in med om du inte visste det nĂ€r du köpte programmet... 😛

De e lite fÄnigt ibland nÀr ni antar att folk köpt programmet, antar att det Àr för att skrÀmma bort piratkopia-anvÀndare som stÀller för enkla frÄgor eftersom dom inte har nÄgon manual. (de flesta manualer gÄr juh iof att ladda ner ocksÄ)

lÀs statistiken pÄ den hÀr gallupen Claes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1028

Det spelar vÀl mindre roll vad statistiken visar...?

Jag utgÄr alltid ifrÄn att man har ett originalprogram och en manual att lÀsa i - eftersom det helt enkelt blir för mycket att förklara om det Àr nÄgon som inte har det - och dÄ tar förklaringarna för lÄng tid för att jag ska hinna med det - tyvÀrr...

Postat
  Harkel sa:
om jag ÀndÄ ska editera inspelningen i ett tex wavelab kan man vÀll lika gÀrna spela in dÀr? resurserna pÄ datorn Àr inge problem!... Bara trycka pÄ rec knappen och spela in, inte krongligare Àn sÄ.. Ville bara veta om nÄgon visste hur man gör för att fÄ inspelningen i wavelab att börja samtidigt som jag trycker pÄ play i cubase!! Om man spelar in i Cubase börjar vÀll antagligen inspelningen dÀr lÄten börjar men endÄ lixom... prefer ljudediteringsprogram av nÄn lustig anledning.. :rolleyes:

psst! Cubase Àr ett ljudediteringsprogram.

Postat

jo de e de ju! men jag tycker det vĂ€rkar krongligt.. anvĂ€nder cubase till MIDI bara.. 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Som Claes sÀger: det Àr en aning jobbigt med folk som frÄgar om saker som nÀstan Àr sjÀlvklara och som stÄr i manualen. Har man inte köpt programmet fÄr man vÀl se till att fÄ tag i en manual ocksÄ...

Är det inte sjĂ€lvklart att man köper dom programmen man anvĂ€nder ofta?

TjÀnar man sen pengar pÄ det man gör Àr det ju pinsamt att inte Àga licensen för programmet.

Harkel:

Har du en och samma dator och kör bÄde Wavelab och Cubase?

DÄ Àr det mycket enklare att spela in direkt i Cubase bara man sÀtter upp och förbereder Cubase för det.

Vilken version kör du? och hur mÄnga ingÄngar har ditt ljudkort? kör du nÄgot digitalt?

/D

Postat

Vad snackas det om? sÄklart man ser vÄgformen nÀr man spelar in i Cubase, iallafall i SX

om du tycker att det ser lite smÄtt ut sÄ ere ju bara att zomma in...

och jag Àr ganska sÀker pÄ att det gÄr att synca cubase med wavelab om man nu vill det.

Kan bara hÄlla med Claes, ta en titt i manualen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.