Jump to content
Annons

Medhörning/moonitor ljud


bubben

Recommended Posts

hejsan! jag har precis börjat bygga på en studio och har många frågor som manuler inte vill svara så jag hoppas att ni kan hjälpa moi😉Det är så att jag införskaffat ett delta 1010 lt och har cubase sx installerat på datorn. Nu vill jag att så fort jag slår på virveln ska detta höras i hörlurarna som är kopplade till delta 1010 lts outputs. Jag har läst i manualen där det står om detta men när jag gör som det står funkar det endå inte. Jag uppskattar all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag misstänker att ditt problem stavas: latency... 😏

Om du använder sökfunktionen, så kommer du att få upp en farlig massa trådar om det.

Har du ställt in rätt driver i Cubase - alltså en ASIO-driver, så att du inte har en latency på en sekund eller något annat hemskt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu känner jag att jag är helt borta, menar du att mitt ljudkort har så mkt fördröjning att ljudet aldrig kommer fram?? när jag kopplar in midi och lyssnar är det typ ingen fördröjning, det är fördröjning i mitt andra ljudkort men när jag kopplar aux "baserad" hörlurar till delta 1010 lts stereo outputs är det ingen fördröjnning, det är ju midi iof, men man tycker det borde funka med övriga instrument också.. kanske är ngn ljudkorts instälnning i cubase eller windows va vet ja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inget om Delta1010, men vad är problemet? Får du lång fördröjning från att du spelar tills du hör ljudet när du spelar in eller spelar live, eller låter det ingenting...?

Om det är fördröjning, så kolla i Cubase-inställningarna att du har valt ASIO-drivern som följer med ljudkortet - och så får du kolla upp latency-inställningen också i Cubase aller i ljudkortets kontrollpanel. Vid enbart uppspelning, upplever man ingen fördröjning - men när man spelar i realtid, så kommer fördröjningen (latency) i så fall.

Hörs det ingenting alls, så kan det kanske vara någon inställning antingen i Cubase-mixern eller i ljudkortets egen mixer (om det finns en sådan).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill spela upp ljud i realtid men det är helt tyst i min högtalare, och ja ljudkortet har en mixer och i manuel verkar det som att man ska få det att funka om man gör några "länkar" på en flik som heter patchbay/router. Men det vill sig inte endå. Kan det vara något i Cubase och isåfall vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du klickat på "högtalaren" jämte "record" knappen på audiospåret som du ska spela in ljudet på?

Annars, lägg upp ett audiospår.

Välj den ingången som du har kopplat till ljudet som du vill höra som källa.

Output är förmodligen rätt från början, men välj annars rätt utgång.

Klicka i högtalarikonen på audiospåret.

Borde fungera, och någon jobbig latency borde du inte få med Delta 1010lt.

Om det är så att du får latency, så stäng ner Cubase. Öppna upp kontrolpanelen som följer med ljudkortet. Kommer inte ihåg var man ändrar, men ändra buffersizen till ett lägre värde. Har du för lågt värde så kommer inte datorn orka med, och det kommer "knastra" lite, i värsta fall även på inspelningen. Ligger du gränsfall kan det fungera bra till en början, men börja knastra när du får många spår och lägger på fler effekter.

Starta sen upp Cubase igen så ska det fungera bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu efter mycket mixtrande har jag fått så att jag kan linka kanalerna jag vill höra i monitorn till ut kanalerna.. problemet är bara att då hörs bara den kanalen jag länkar... hur gör jag för att höra både och?massa omkopplandes eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...