Jump to content
Annons

Startlinjen 2 make music


Nadya (oregistrerad)

Recommended Posts

Nadya (oregistrerad)

😮 Hej hopp allesammans! 🙁

 

Jag har MUSIK inom mig och vill få UT den! Jag står på startlinjen för att börja göra musik m hjälp av datorn. Är alltså nybörjare men SÅ motiverad, snabblärd och villig att prioritera detta projekt. Nu behöver jag tips och råd och hjälp. Har jag förstått det jag än så länge har tagit reda på, rätt?

Vad jag har förstått behövs en dator som har detta:

- Intel P4

- 3,0 Ghz

- 512 MB

- 160 GB

- Min. 1 års service

- 16x Dual Layer DVD+/- RW Double Layer

- Platt skärm 17'' (eventuellt två)

- Win XP (behövs pro?)

- Bra ljudkort (like what?)

Och:

- Mixer

- Synth/MIDI klaviatur

- Mick

- Program

1. Är inte expert på datorer, skulle kunna lära mig men vill offra tid på att komma igång med musikskapande snarare än byggande. Kan ett Dell-datorpaket vara något för mig? Har jämfört erbjudanden och tycker att Dell verkar bra då skärm och bra prestanda ingår i ett ok pris. (Ca 9.000 med ovannämnda konfig.) Mac är inte ett alternativ nu då min budget ej tillåter.

2. Hur blir det isåfall med ljudkort, kan man peta in det i en färdigbyggd dator? Hur är det med externt/internt och vad behöver jag tänka på? Ej något vanligt soundblaster vad jag förstått utan typ "Audiophile" med flera utgångar. Om jag ska ha en MIDI klaviatur, ska det vara något speciellt ljudkort? Jag vill främst använda mig av elektroniska ljud, behöver inte spela in ljud live, eventuellt sång och nån gitarrslinga då kanske. Tänkte annars använda mig av trum-samplingar och olika sounds för klaviaturen.

3. Behöver jag verkligen en låda, en mixer? Eller kan man pilla med sånt i datorn?

4. Nån skillnad på Synth och MIDI-klaviatur? (Den ena sänder ljud och den andra notinformation, eller?) Går det bra med en för ca 1000:-?

5. Program, måste man ha Win XP -pro? Det är ju dyrare än homeversion. Musikprogrammen; ska jag börja med nått lättare, typ Cubasis eller Fruity Loops? Budget tillåter ju inte det grymmaste heller, men skulle egentligen vilja fördjupa mig i Cubase för att det verkar vara det regerande?

Ge mig gärna tips på allt detta som ni säkert kan SÅ mycket bättre, eller bra guider på nätet! Sen tänker jag naturligtvis köpa en fet bok om musikprogrammen och plöja tills jag blir pro. Men jag måste komma över startlinjen först, luften vibrerar för att jag är så ivrig att komma igång och nu ÄNTLIGEN har lite kapital.

 

TACKSAM för svar. 🙂

Redigerat av Nadya
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dator och ljudkort är nog det viktiga..

Hur stark dator beror på hur feta project du vill göra..

P4 2.8 och uppåt med minst 2Gb ramminne

HDD ganska bra med 2 separata.

En för Program och så en för ljud

och ljudbanker.

Skärm räcker med en billig CRT på 17" för en 500:-

Grafikkort och där ett budgetkort

Nu till ljudkort: VAD SKA DU GÖRA FÖR MUSIK??

Feta arr med massa körer och massa instr eller enkla arr med färdig

musik som du lägger sång på eller enkla spår som du gör själv med

musik och sång... Allt är relativt.

Feta ARR: Ex Terratec Phaze 88, M-Audio Delta 1010 etc etc

Enkla arr med egen sång M-Audio Delta 1010LT (Baserar kortvalen på erfarenhet)

Mixer behövs "i princip" bara om du ska köra fler externa instr som gittarr, flöjt än sång..

Synth MIDI klav, enkelt usb klav räcker

Progr: Finns en uppsjö bundlingar med BRA Cubase program

Slut från TZ 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, välkommen och gratulerar!

Att använda dig av en Dell fungerar utmärkt. Men om du vill använda Cubase bör du öka på minnet. Gärna uppåt 2 gigabyte, men du klarar dig på 1024, 512 är dock lite snålt.

Det du behöver är en snabb processor, mycket ramminne och ett bra ljudkort. En platt skärm behöver du inte, men det kan vara skönt att ha en lite större skärm, 19" och uppåt.

Garanti behöver du inte, men det är väldigt skönt att ha. Du behöver inte ha en dvdbrännare, det räcker med en vanlig cdbrännare. Du behöver inte heller windows proffessional, i stora drag är det bara nätverksmöjligheter och liknande som skiljer har jag för mig.. Och det behöver du inte fundera över om du ska skapa musik. Dessutom behöver du egentligen inte så stor hårddisk. Kan vara bra att ha två, men det är absolut inget måste, men det kan flyta lite snabbare då.

Du vill spela in med mikrofon? Då kan det vara bra att ha en mixer, alternativet är en fristående förstärkare eller en inbygd förstärkare i ljudkortet. Saken är den att i slutändan handlar det bara om smak. Du klarar dig utmärkt med alla alternativen.

Men om du menar att du bara vill använda mixer till att panorera och höja och sänka ljudnivåer, då behöver du absolut inte en mixer. Det finns i vartenda program som är värt namnet!

En midiklaviatur kan vara bra att ha, de kostar inte mycket pengar men underlättar enormt många gånger. Tusen kronor tar dig långt.

Program är bra att ha. Cubase är vanligt och populärt. Det kan göra det mesta. Men du verkar vara som jag, som inte spelar in några externa instrument (oftast). Då finns det andra alternativ; Reason, FL Studio m fl. Det här är också en fråga om smak. Kolla in länkarna som Fnykis postade. Använder, tillsammans med många andra, Reason sen många år och älskar det! Kan jag rekommendera. Starkt.. 😉

Det är absolut inga som helst problem att koppla in ett ljudkort i en dator. Busenkelt. Om du inte ska spela in en massa externa instrument kan du lika gärna köpa något billigt. Audiophile 24/96 är ett exempel på ett bra och mycket billigt kort.

Mm. Lycka till. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nadya (oregistrerad)

TAKK för välkomnandet! *GLAD jag är för att ni ville svara!!!

Thx Fnykis!!!! Jag ska läsa på länkarna! 🙁 O TAKK Smulan o TZ för svar!!

Musiken jag vill göra är typ soul, tyyyp samma stuk på musiken och instrumenten som Aaliyah, Tweet, Missy E med nån tuff 😉 enkel rytm som håller låten ut, basslinga och komp på klaviaturen med olika underliga ljud och sång, typ kör i refrängerna. Fokus ska ändå ligga på melodier och arr, så jag bryr mig inte så hemskt mycket om annat krångel. Men kan man peta in ett eget ljudkort i en färdig dell maskin? De där ljudkorten, smulans tips Audiophile 24/96 eller TZ:s Ex Terratec Phaze 88, M-Audio Delta 1010 eller M-Audio Delta 1010LT, sätter man i dem utifrån? *fan vad kass jag e =)

And I need this soon för jag exploderar snart av spirande kreativitet, så jag har inte tid att sätta mig in i eget datorbygge. Funkar denna dator från Dell? Ska jag slå till nu, nu, eller andas lite o bara vänta o fördjupa mig ännu mer?!!!? 😛

Ä det här bra? (Ja la till 1024 MB istället för 512. Plattskärmen kan man inte påverka för den platta ingår i paketet och att konfig. upp till 19" är lite väl dyrt! Ljudkort köper jag alltså nån annanstans och monterar på utsidan?)

Totalt Inkl. moms: 9.896,25 kr

Dell Dimension 9100 (D08915)

Systemkomponenter

- Dimension 9100 (D08915)

- Intel® Pentium 4 processor with HT technology 531 (3.00GHz, 800FSB, 1MB cache)

- Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (svensk)

- 1024mb PC-3200 Dual Channel DDR2 400MHZ (2x512)

- Tangentbord Dell™ USB-tangentbord

- Skärm 17" Plattskärm, midnattsgrå (173FP)

- Grafikkort ATI Radeon X300 SE 128MB HyperMemory

- Hårddisk 160GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache

- Media kortläsare

- Mus Dell™ midnattsgrå USB 2-knapp scroll mus

- 16x max. DVD +/- RW med Double Layer

- Högtalare Dell™ A215 högtalare

Dokumentation Doc Dimension 9100 NORD/EURO Cord

Gedis Bundle Reference LIST D08915

Microsoft® Works 7.0 (svensk) (utan Office paket)

Standard garanti 1 års hämtservice

Utökade servicepaket 1 års hämtservice

Photo Album™ SE Basic

Paint Shop™ Pro® Basic Edition

Dimension™ order - Sverige

Dell™ Media Experience 3.0 Basic

Adobe Reader Adobe Reader 6.0 - engelsk

Dell™ internan ordre.

Tillbehör

UTAN EXTRA KOSTNAD - Dell färgbläckskrivare 720 (inklusive test bläckpatron)

Jag tror jag kommer att få det att funka bara jag kommer igång! Sen är det ju så att man inte förstår den riktiga problematiken förrän man kan tillräckligt mycket. Jag förstår absolut att det inte kommer att bli högsta klass av det jag tänkte använda, bara jag får ut allt som poppar upp i mitt huvud dagarna i ända och lyckas förmedla känslan jag har och kan sitta hemma och experimentera.

*niger* 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn funkar till att börja med...Kan ju alltid köpa till mer MINNE när budgeten tillåter..

Vad gäller ljudkorten som jag nämde så är MIN erfarenhet M-Audio´s

Delta 1010LT. Det är ett såkallat PCIkort som stoppar i datorn sen har

du 8 in alt 8 ut eller egen konfig på in/ut ex 4 in 4 ut eller 2 in 6 ut osv.

In/ut gångar är rena RCA kontakter typ som man har i en stereo, XLR som

finns på de flesta bättre micar, MIDI in/ut, digital in/ut och ett par till...

Kostar idag inte så mycket...

Med res för tillägg 🙂

Tillägg:

M-Audio Delta 1010LT

Terratec Phaze 88 High end kort / Lite mer avancerat

Enkel Mixer för Mic och ev andra bi Instr

Sen kan man köpa ett sånt här med, men i din situation känns det lite som

OVERKILL:

Enkel Mixer ;-}

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Nadya (oregistrerad)

Är de här kompatilitetsproblemen med PCI och processorn något jag behöver oroa mig för? Har läst om krångel i andra trådar, förstår inte riktigt vad det innebär än men är det aktuellt att fundera över i mitt fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nadya (oregistrerad)

Takk för länkarna TZ, det kändes lite saftigt med den där mixern... hehe =)

Well, när det gäller ljudkort kan jag nog inte lägga ner mer än kanske 1000:-, likaså för klaviatur, mick och hörlurar. Jag börjar lågt o så får jag avancera sen när jag har kommit igång/dragit in mer cash =)

Fanns nått studiopaket på e-music för 3.895 med mick B1 fr. Studio Projects, mikpreamp, ljudkort ESI Julia@, mikrofonkabel, autdiokabel. Kanske lite saftigt det också... är det värt det? Eller ska man köpa vissa grejer begagnat? Vågar man?

Jag ÄR så nervös, helt nipprig, tänkte nämligen kanske köpa den där delldatorn innan onsdag. Det är en stor grej för mig, har slitit länge för didär 10 000:- som nu bara försvinner!! =) *våga* 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

välkommen till forumet! 😕

jag kör själv dell som är 1,5 år gammal, det jag tycker du ska göra är att ta 1024 mb ram minne och 2 hårdiskar (en för program och en för ljudet du spelar in).

spar in på skärmen det blir billigare med en vanlig än en platt.

kanske välja ett enklare grafik kort, spar in på servicen grundpaketet räcker.

skit i högtalarna du har ingen glädje av dem, de passar inte till ljudkortet. jag började med en beg stereo som jag kopplade till ljudkortet, det duger tills du har råd att skaffa riktiga monitorer.

jag började med m-audio´s ljudkort audiophile 2496 som kostar ca 995:- tror jag.

det är pci och har funkat felfritt för mig.

men då behöver du en preamp (förförstärkare) som bla. finns i mixerbord. de billigaste kostar ca 670:- tex behringer

Link to comment
Dela på andra sajter

Nadya (oregistrerad)

*takk* för alla tips! Ni anar inte hur tacksam jag är.

Har vridit och vänt på det där erbjudandet från Dell. Inte riktigt bestämt mig än, ska kolla runt lite till. 10000:- var tänkt att bara datorn skulle kosta på ett ungefär, gärna mindre!!! Tror ni jag kan hitta en sån dator för mindre? Ska fundera tills ikväll om jag ska slå till på den där dellen.

Sixties; högtalare, grafikkort, plattskärm är en del i det där paketet för datorn.

Bara burken med den konfig jag har skulle kosta ca. 8000:- på andra ställen tror jag. Ska försöka jämföra ännu lite till dock innan jag slår till.

Sen skulle jag lägga ner ca 4000:- på mick, hörlurar, mixer, klaviatur o så. Extra hårddisk efter ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns nått studiopaket på e-music för 3.895 med mick B1 fr. Studio Projects, mikpreamp, ljudkort ESI Julia@, mikrofonkabel, autdiokabel. Kanske lite saftigt det också... är det värt det?
Detta ingår:

- Studio Projects VTB1

- Studio Projects B1

- ESI Juli@

- Hosa mikrofonkabel (XLR-XLR)

- Hosa Audiokabel, balanserad (XLR-Tele)

Det där såg ju riktigt bra ut!

Bra grejer allihop (jag har ljudkortet, och micken har fått mycket bra skrivet om sig på många ställen, och så även preampen), men ändå inte onödigt bra... 😉 Har du pengarna så skulle jag inte tveka alltför mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp INTE Cubasis, köp hellre isåfall Cubase SE .. Kostar ungefär dubbelt (700 spänn mot 1400 spänn) ...

Såg förövrigt att Cubase SE3 har släppts i en Studio Case II ... Så en lös version av Cubase SE3 borde släppas när som helst. http://www.steinberg.de/ProductPage_sb91eb...036&Langue_ID=2

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar ju förresten få med lite program när man köper ljudkort...

Mitt ESI Juli@ kom tillsammans med en lite-version av Ableton Live och nåt mer också (Cubase?).

Det kan ju faktiskt va värt att välja ljudkort utifrån det perspektivet också! Det är inte så särskilt stor skillnad mellan de olika "budget"-korten, vilket som helst (M-audio 2496, Juli@, EMU 0404) lär funka bra, så då kan man faktiskt välja det som är säljs med "rätt" program i paketet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Android har en poäng där. När jag köpte mitt Audiophile så fick jag med Abelton Lives nerbantade version samt Reason Adapted. Inte så dumt. Reason blir på så sätt 1300 billigare om jag inte minns fel.. Dvs, rabatten är högre än vad kortet kostar.. Om du har den senaste studio har jag för mig att de testade lite billiga ljudkort och där står också vilken programvara som medföljer..

Om du vill ha datorn lite billigare kanske du ska kika in på:

Komplett

Inet Data

m. fl. Men då blir det svårare att få det lika bra som en Dell. Du får läsa på lite, men det kanske det är värt?

Lycka till. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nadya (oregistrerad)

Jag lyckades hitta själva datorn, Dell Dimension 9100 med valda konfig. som jag skrev ovan, för bara 7200:- jag har jämför med alla datorer som går att köpa på typ alla sidor, och de ligger runt åtta, nio om man ska ha pentium 4 och mina konfigurationer. Så jag är rätt nöjd!!! Ska slå till ikväll tror jag. Har en beställning hos dell som ligger där och puttrar...ooohh! Stoppa mej någon!!

*nervööös*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...