Poppie Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Först lyssnar jag i Cubase SX 2, där produktionen för övrigt är gjord, och då låter det bra och högt. Men när jag exporterar den, och lyssnar i Winamp, så går volymen ned sig rejält. Varför? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppie Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 den är på max. det är det som är så sjukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Edge Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 (edited) Jag har ungefär samma problem, men jag trodde det var en mastringssak. Jag har tagit upp detr i två olika trådar och fått tips om olika verktyg mot detta, men det nästa vore ju om det bara var någon inställning i Cubase...dessutom mycket billigare EDIT: har ett E-MU 1820 och låg volym i patchmixern. kan det ha betydelse eller är det bara uppspelnings volym? Edited August 21, 2005 by The Edge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppie Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 k-9: vad är det jag ska kolla? vad kan problemet vara? jag är inte så haj på det här som du säkert märker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppie Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 hmm okej, jo jag e med nu. Men det konstiga är att alla andra låtar spelas upp högre, så jag misstänker att felet inte ligger i ljudkortet. Jag har trots allt max-ljud i cubase och ändå så spelas andra låtar upp högre än min egen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mr Underhill Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Har du olika Wave-utgångar på ljudkortsmixern? I sådana fall kan de ju stå olika Om inte så kan det bero på att Cubase faktiskt håller ner volymen mer än det borde. Majken förklarade det i en tråd tidigare (som jag naturligtvis inte hittade) och som jag förstod det var att 0dB i Cubase motsvarade -3dB om man gjorde en grov uppskattning..... Gå in på hans forum; www.majken.se Där får du garanterat bästa svaret. 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppie Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 (edited) jag har endast spelat in med VST instrument, utom rösten Edited August 21, 2005 by Poppie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts