Jump to content
Annons

Den ultimata Preamp/Ljudkort-lösningen?


Jakobovskij

Recommended Posts

Hej!

Tänkte bara fråga en mycket befogad fråga! Finns det en lösning som gör det möjligt att få in MÅNGA mic-signaler in i Cubase? Typ:

Micar-------> 16 kanalig Preamp-----> Ljudkort------>Cubase

Just nu har jag en kombination av en PR8 åttakanalig preamp och ett M-Audio 1010LT. Det funkar men jag behöver fler ingångar för vettiga pengar!

Jag har hört att det ska finnas digitala överföringar men jag har fortfarande inte kommit över något exempel... 😆

Så... Alla studiosnillen där ute! Vad vet ni om detta? Vilka lösningar finns? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett Mixerbord kan vara lösningen.

24 kanaligt kanske + ljudkort med 3 ADAT in / ut (RME)

och sedan en AD/DA med 24 in/ut (Apogee,RME m.m m.m )

Denna Konfigurering kostar dock pengar , ca 50 000 - 80 000 beroende på vad

man väljer för hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

RMEs ljudkort är en bra lösning om man vill ha många in-/utgångar och kör pc. Men ett flera meter brett mixerbord tar både upp onödig plats (om man ändå tänkt sig jobba i datorn) och kanske kostar lite mer än det smakar. Desto enklare att satsa på en av de flerkanaliga mikrofonförstärkare som finns.

Kolla in:

Bara Behringern har interna AD/DA-omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Åsså slänger jag in min prisvärda standardlösning då.

1 st Mackie Onyx 1640 med FireWire Option anslutet mot datorn. Fina micpreamps och så får man en gôrbra portabel mixer också och som grädde på moset.. En lättanvänd DAW som funkar super för t.ex portabla livesituationer i form av Tracktion 2 . 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Några tankar

-- Kanske ett till 101LT? Jag har för mig man köra upp till 3 i samma PC.

-- Ett firewire ljudkort kanske? Jag använder en Motu 828mkII som har 8 linjeingångar, 2 mikingångar och kan ta emot 8 digitala ingångar. Jag har använt ett Behringer ADA8000 ibland, det har funkat utmärkt med 18 kanaler in. Det finns en del olika firewire-ljudkort att välja på.

-- Ett annat ljudort i PC-n kanske. Ta en titt på Motu-s hemsida och RME-s hemsida så hittar du några alternativ.

Sen handlar det ju om budgeten också. Drömmer om en tvåkanals preamp som kostar 25.000:- för tillfället. Inte det allra dyraste ändå.

Jag är tvungen att vara petig också:

"RME använder bara klass A komponenter vilket gör att den höjer sig över mängden."

Klass A är inte vilka komponenter man använder utan hur man kopplar ihop dem. Med samma komponenter kan man bygga både klass A, klass AB och klass B. Klass D är mycket svårare att bygga och kräver helt andra komponenter.

Hur det låter beror på så många andra saker, så det där med att det är klass A är ofta bara marknadsföring, ungefär som med tandkrämer som ju alla funkar, men några får dig tro att dina tänder blir vitare. Jag blir alltid misstänksam av marknadsföring som framhåller någon viss komponent. Exempel kan vara de många rätt dåliga förstärkare som har "rör" i sig för att få rörvärme. (Distorsion och brus i mina öron). Så köp inte efter marknadsföringen, köp efter hur det låter. Och då finns det himla bra klass-A förstärkare och rörförstärkare, men också himla dåliga.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Va härligt att det finns dom som vill glänsa med sin kunskap. 😄

RMEs Octamic tål att granskas på ännu mer: Kolla dessa fakta (den låte bra oxå)

Frekvensrespons 5-200 kHz med -0.5 dB

THD <0.006% på 30 dB Gain

Signal till brusförhållande 129 kB i 150 Ohm

Distribuerar digitalt ut i upp till 192kHz

AD omvandlaren har RMEs patenterade "Steady Clock" som tar bort digitalt jitter och även fungerar som studions husklocka.

Nice!! Jämför med andra mikpreampar så ser ni (och hör) att denna är utomordentligt bra. 🙂

Redigerat av Jan Spanedal
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...