Jump to content
Annons

Tele ---> RCA

Hårboll (oregistrerad)

Recommended Posts

Hårboll (oregistrerad)
Postat

Hej

Håller på att få till en enkel hemmastudio och tänker bla. köpa en Stuido projects Vtb-1 och ett M-audio 2496. Det som jag funderar på nu är om det är dumt att köpa ett ljudkort som bara har RCA. Jag kommer i första hand köra SP B1-->VTB-1-->2496. De utgångarna som finns på preampen är tele (line out) och balanserad XLR. Bör jag satsa på ett ljudkort med teleingångar, eller funkar det lika bra med adaptrar? Kommer också vilja köra tele från typ pod eller likn. Budgeten är begränsad och ett 2496 kan jag få för 400:-. Har inte koll på andra billiga ljudkort med tele förutom juli@.

Mvh David

Annons
y4r0ze (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är det du som har kallufsen som mail så är kortet sålt

Men borde inte vara allt för stora problem att hitta någon som säljer nått annat kort för en vettigt slant. (sålde mitt så biligt för att jag köpte det så billigt i förrgår...men funkade ju tyvär inte till min G5'a)

Du kan ju spana in 99musik.com

Har tyvär ingen direkt koll på det där med ljudkort, mitt passade ju inte i min G5'a..😆

Beror ju lite på vad du ska koppla in också.

Personligen kopplade jag allt såhär idag:

Ljust nu har jag koppla nått sånthär:

Mixer < Förstärkare<Elgitarr

< Kanal 3/4 < G5 Line-OUT

> Control Rom > Monitor

Funkar prima, iaf hittils.

Har inget speciellt ljudkort, bara G5'ans. Vet inte riktigt om jag behöver ett ljudkort eller inte faktiskt...någon som har koll på vad jag kan ha ljudkortet till förutom bättre ljud kvalité på inspelningen? Pluggar jag in allt pluggar jag ju in allt i mixern lixom...förutom MIDI klaviaturet...som f.ö är kopplat till USB kortet. Vad finns det för fördel med att koppla USB klaviaturet till MIDI porten på ett ljud kort igenkligen? (finns MIDI-OUT då det är Keystation 49e, borde ju gå o köra med nån strömkabel o sedan USB kabel i MIDI-OUT till USB porten)

Iaf..ska du ha ljudkort skulle nog jag rekomendera 2496 faktiskt. Verkar rätt najs. Annars finns ju EMU 0404. Tänker nog köpa det till min Mac faktiskt när jag får råd...OM jag får råd. ^^

Föresten, har 2496 Tele? Tycker Juli@ verkar vara rätt vettigt kort...^^

Redigerat av y4r0ze
Postat
Hej

Håller på att få till en enkel hemmastudio och tänker bla. köpa en Stuido projects Vtb-1 och ett M-audio 2496. Det som jag funderar på nu är om det är dumt att köpa ett ljudkort som bara har RCA. Jag kommer i första hand köra SP B1-->VTB-1-->2496. De utgångarna som finns på preampen är tele (line out) och balanserad XLR. Bör jag satsa på ett ljudkort med teleingångar, eller funkar det lika bra med adaptrar? Kommer också vilja köra tele från typ pod eller likn. Budgeten är begränsad och ett 2496 kan jag få för 400:-. Har inte koll på andra billiga ljudkort med tele förutom juli@.

Mvh David

RCA är ju en bättre kontakttyp än vad tele är eftersom du inte bryter skärmen.

Att använda adaptrar är ju ganska onödigt eftersom det finns färdiga kablar med RCA/Tele. I annat fall är det ju bara att löda egna.

Postat
Hej

Mvh David

RCA är ju en bättre kontakttyp än vad tele är eftersom du inte bryter skärmen.

Att använda adaptrar är ju ganska onödigt eftersom det finns färdiga kablar med RCA/Tele. I annat fall är det ju bara att löda egna.

Hur menar du att du bryter skärmen i en Tele...? 🙂

Skärmningen blir hur bra som helst i en Telekontakt - åtminstone så länge du håller dig till metallkåpa - precis som om du använder RCA med metallkåpa.

Postat

Tvärtom är RCA en riktigt dålig kontaktkonstruktion.

Och - ja jag tycker det är dumt att köpa ett ljudkort med bara RCA-kontakter om du har ambitioner och kan klara att finansiera ett kort med balanserade anslutningar. Med ett kort som har bara RCA-kontakter kan du inte använda riktiga balanserade anslutningar mellan enheterna (med XLR- eller telekontakter).

Postat

Jag har aldrig hört skillnad på ljudkvalitet mellan balanserat (XLR, TRS tele) och obalanserat (RCA, "vanlig" tele). Troligen har ett obalanserat interface lägre distorsion efterom det är simplare. Däremot är risken för brum större med obalanserat, men det brukar inte vara något problem i en projektstudio.

Postat
Jag har aldrig hört skillnad på ljudkvalitet mellan balanserat (XLR, TRS tele) och obalanserat (RCA, "vanlig" tele). Troligen har ett obalanserat interface lägre distorsion efterom det är simplare. Däremot är risken för brum större med obalanserat, men det brukar inte vara något problem i en projektstudio.

Lägre dist eftersom det är simplare!? Det var ju en intressant slutsats. Kan du förklara hur du tänker då?

Postat
Jag har aldrig hört skillnad på ljudkvalitet mellan balanserat  (XLR, TRS tele) och obalanserat (RCA, "vanlig" tele).  Troligen har ett obalanserat interface lägre distorsion efterom det är simplare. Däremot är risken för brum större med obalanserat, men det brukar inte vara något problem i en projektstudio.

Lägre dist eftersom det är simplare!? Det var ju en intressant slutsats. Kan du förklara hur du tänker då?

Ett balanserat interface kan byggas antingen med transformatorkoppling, och en transformator färgar definitivt ljudet, eller med någon slags elektronisk balansering vilket kräver fler komponenter, t.ex. dubbla operationsförstärkare. Det sistnämnda blir säkert helt transparent, men ju enklare ju bättre...

Postat

Intressant tankegång.

Om jag tolkar dig rätt menar du alltså att all professionell utrustning, som idag använder balanserade in/utgångar, borde byta till obalanserade RCA-kontakter för att det då skulle bli bättre?

Postat
Jag har aldrig hört skillnad på ljudkvalitet mellan balanserat  (XLR, TRS tele) och obalanserat (RCA, "vanlig" tele).  Troligen har ett obalanserat interface lägre distorsion efterom det är simplare. Däremot är risken för brum större med obalanserat, men det brukar inte vara något problem i en projektstudio.

Ett balanserat interface kan byggas antingen med transformatorkoppling, och en transformator färgar definitivt ljudet, eller med någon slags elektronisk balansering vilket kräver fler komponenter, t.ex. dubbla operationsförstärkare. Det sistnämnda blir säkert helt transparent, men ju enklare ju bättre...

Men du får ju en större bandbredd med dubbla opampar, vilket borde ge ett betydligt bättre ljud än om du bara förstärker med en. Givetvis vinner man på att köra balanserat, annars hade inte allt som görs och som inte är budgetskräp byggts balanserat.

• 2 veckor senare...
Hårboll (oregistrerad)
Postat

Oj, hittade min egen tråd när jag sökte efter annat på google.

Ber om ursäkt för att jag inte har följt upp den, trodde man fick ett mejl när någon svarade.

Trevligt med lite svar hur som helst. Känns som det är klokt att köpa ett kort som har har både tele och rca då kanske. Någon pratade om trs-tele och vanlig tele?

Ingen som har koll på något billigt firewirekort med teleingångar, eller kasnke tom. har ett till salu?

David

Postat
Men du får ju en större bandbredd med dubbla opampar, vilket borde ge ett betydligt bättre ljud än om du bara förstärker med en. Givetvis vinner man på att köra balanserat, annars hade inte allt som görs och som inte är budgetskräp byggts balanserat.

Syftet med balanserade system är att slippa jordslingor och brum och det är därför det är ett måste i stora studios. Man får inte större bandbredd med dubbla op amps! Däremot kanske man kan anta att ett kort med balanserade interface är byggt med högre ambitionsnivå i övrigt, men det är inte de balanserade kontakterna som avgör ljudkvaliteten.

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Intressant tankegång. Om jag tolkar dig rätt menar du alltså att all professionell utrustning, som idag använder balanserade

in/utgångar, borde byta till obalanserade RCA-kontakter för att det då skulle bli bättre?

- I en helt störningsfri miljö är obalanserat (teoretiskt) att fördra... dock är ju ex en mikrofon eller elgitarr knappast störningsfria!

Men jag tror att det hela är väldigt teoretiskt, jag vill själv helst ha balanserat!

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Intressant tankegång. Om jag tolkar dig rätt menar du alltså att all professionell utrustning, som idag använder balanserade

in/utgångar, borde byta till obalanserade RCA-kontakter för att det då skulle bli bättre?

Givetvis vinner man på att köra balanserat, annars hade inte allt som görs och som inte är budgetskräp byggts balanserat.

- I en helt störningsfri miljö är obalanserat (teoretiskt) att fördra... dock är ju ex en mikrofon eller elgitarr knappast störningsfria!

Men jag tror att det hela är väldigt teoretiskt, jag vill själv helst ha balanserat!

Postat
Oj, hittade min egen tråd när jag sökte efter annat på google.

Ber om ursäkt för att jag inte har följt upp den, trodde man fick ett mejl när någon svarade.

Trevligt med lite svar hur som helst. Känns som det är klokt att köpa ett kort som har har både tele och rca då kanske. Någon pratade om trs-tele och vanlig tele?

Ingen som har koll på något billigt firewirekort med teleingångar, eller kasnke tom. har ett till salu?

David

TRS = Tip-Ring-Sleeve - alltså stereotele. Sådana används till balanserad tele-koppling, till Inserter (som är obalanserade) och till obalanserad stereo.

Vanlig Tele är inget uttryck man brukar använda... Man säger normalt monotele eller TS (Tip-Sleeve).

Postat

Syftet med balanserade system är att slippa jordslingor och brum och det är därför det är ett måste i stora studios. Man får inte större bandbredd med dubbla op amps! Däremot kanske man kan anta att ett kort med balanserade interface är byggt med högre ambitionsnivå i övrigt, men det är inte de balanserade kontakterna som avgör ljudkvaliteten.

Varför skulle man inte få en större bandbredd? Jag vet också att det inte är syftet med att köra balanserat men du har ju trots allt ett större register att spela på när du använder fler än en OPamp.

Postat (redigerat)
Varför skulle man inte få en större bandbredd? Jag vet också att det inte är syftet med att köra balanserat men du har ju trots allt ett större register att spela på när du använder fler än en OPamp.

Nu är jag osäker på om det är strömstyrka, spänning eller effekt som motsvarar "bandbredd", men du kan nog åstadkomma motsvarande fördubbling betydligt enklare, om du ökar kabelns tvärsnittsarea och/eller skruvar upp volymen på källsignalen.

Och om det bara är opamparna som ger bandbredden så kan man ju lika gärna sätta parallella opampar på en obalanserad signal.

Är bandbredden ens relevant?

// David

Redigerat av Diwic
Postat

Nu är jag osäker på om det är strömstyrka, spänning eller effekt som motsvarar "bandbredd", men du kan nog åstadkomma motsvarande fördubbling betydligt enklare, om du ökar kabelns tvärsnittsarea och/eller skruvar upp volymen på källsignalen.

Och om det bara är opamparna som ger bandbredden så kan man ju lika gärna sätta parallella opampar på en obalanserad signal.

// David

Bandbredd är frekvensomfång. Varje op-amp har en övre gränsfrekvens, dvs den är ett lågpassfilter. Kopplar man in flera lågpassfilter skär man bort mer av bandbredden.

Postat

// David

Bandbredd är frekvensomfång. Varje op-amp har en övre gränsfrekvens, dvs den är ett lågpassfilter. Kopplar man in flera lågpassfilter skär man bort mer av bandbredden.

Nä jag tänkte i ren signalstyrka, vilket kan ge ett bättre brus/signalförhållande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.