Jump to content
Annons

Test


Larsson

Recommended Posts

hej gott folk!! 😆

jag har gjort en kort snutt med orgel,bas samt trummor..

och den låter väldigt ofixad & rå...så då undrar jag med er samlade expertis

vad ni skulle göra för att förböttra ljudbilden på detta??

tlx basen låter inte rolig men det blir bara fel när jag försöker mig på att fixa den..

ja ge mig tips helt enkelt på vad ni skulle göra om ni fick i uppdrag att piffa till det här materialet!!

HÄR

tack på förhand

Larsson

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det låter förträffligt men jag är ingen expert. Hammondens smått enerverande rytmiska hamrande på samma ackord är läckert och tycker det lyfter ordentligt när trummorna drar igång på allvar efter en knapp minut. Blir klart nyfiken på fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter förträffligt men jag är ingen expert. Hammondens smått enerverande rytmiska hamrande på samma ackord är läckert och tycker det lyfter ordentligt när trummorna drar igång på allvar efter en knapp minut. Blir klart nyfiken på fortsättningen.

tack...kul att du gillar det..men jag tycker själv att virveln ligger för lågt..och basen mummlar & knackar..basen får jag aldrig till ljudet på..den är linad genom en pod...dvs jag har ingen stärkare att micka..jag skulle helt enkelt behöva tips på hur man kan få en linad bas att låta bra...utan att behöva dränka den i chorus,flanger & liknande!!

men förhoppningsvis även tips på trummmor & orgel..jag är ute efter att kunna skapa ett färdigt sound hemma!!

tack för feedbacken!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

G.Audemard (oregistrerad)

Tycker faktiskt att det låter ganska gött. Du kanske skulle prova att vända på det hela och skita ner orgeln som nu ligger ganska nära i förhållande till resten. Virveln skulle som du säger kunna lyftas en aning men basen var nog inget jag reagerade över direkt.

Mvh. Gabriel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en åsikt!

Av karaktären arrangemang.

Lite av haken med din ljudbild är att de ingående instrumenten spelar inom samma tonområde och har liknande klang. Jag skulle testa att antingen flytta upp basen en oktav eller orgeln. Som det nu är går det knappt att separera ut gitarren t ex för den ligger också och hamrar inom samma "klangvärld". Dra isär det, skippa vissa toner, lägg olika reverb (ambience) på de olika instrumenten och panorera så blir det kanonbra.....

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt in en maffig kör med mycket reverb i...

Lite starkare/hårdare trummor (Tex en bas kick) en hihat har du ochså "glömt". Om du vill så kan du krydda den med lite clap.

Sen undrar jag vilket program du använder om du nu använder något. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det ligger lite för mycket i samma register och spelar. Om du distar orgeln en aning så borde du vara en intressant början på spåret. Coolast blir det om du bygger en fotkontroll till distpedalen så du kan styra den steglöst i realtid när det är dags för lite extra bett. Problemet är väl om du inte gillar Deep Purple

Gillar själva låten/riffet - det börjar stuffa på bra i andra delen. Väntar bara på fortsättningen. Kan en gitarr som spelar samma riff vara en ide´? Panorera ut orgel och gitarr en bit åt varsitt håll och se om det låter bra. Lajnad bas har jag inga botemedel mot - när jag ställde samma fråga så fick jag höra att det sitter i fingrarna. Dina fingrar verkar iaf ha något på G.

God lack som man säger på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så då undrar jag med er samlade expertis vad ni skulle göra för att förböttra ljudbilden på detta??

tlx basen låter inte rolig men det blir bara fel när jag försöker mig på att fixa den..

ja ge mig tips helt enkelt på vad ni skulle göra om ni fick i uppdrag att piffa till det här materialet!!

Mycket skönt sväng! Anar progressiva influenser (typ Yes & King Crimson).

Basen. Klonket uppstår när du slår strängarna mot mickarna, så det hänger ju till viss del ihop med spelstil. Men också hur basen är justerad och byggd.

Vissa basar är det svårt att undvika klonk och vissa är det bara att sänka mickarna lite (alternativt höja strängarna).

Har man ändå "klonk" på sin inspelning så finns det sätt att göra de mindre uppenbara. EQ är ett sätt. Kanske är lite för destruktivt att ratta bort de frekvenser kolonket ligger på, men efter att man justerat basen med EQ kan resultatet bli att man inte upplever klonket lika starkt i mixen.

Kompressor kan både dölja och förstärka klonket. Mycket beroende på vilka frekvenser kompressorn är mest känslig inför och vilka värden attack och release har.

Multibandskompressor eller de-esser. På ett sätt jobbar dom likadant, dvs arbetar med dynamiken inom ett avgränsat frekvensspektrum. Ta t ex en de-esser. Ställ in den att jobba på det frekvensområde som klonket ligger på (t ex 800 Hz) och se till att den griper in ordentligt när klonket kommer.

I övrigt gillar jag att orgel och bas är torra och nära i ljudbilden. Pröva att förstärka rumskänslan på trummorna för att få större kontrast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter Larsson och jag lyssnar på The Doors... 😉

Det kan bli riktigt retrosnyggt! Släng på sång så smäller det!

Link to comment
Dela på andra sajter

fick plötsligt lust att lyssna på Deep purple och uriah heep!! 🙂

Tycker det låter bra basen får gärna vara lite muddig, mer gitarr och som någon nämde dista orgeln lite, kanske när det kommer igång mer.

Tycker att det kunde vara skönt med en rakare (snabbare) takt efter ett tag kanske som Easy livin´med Uriah Heep.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter Larsson och jag lyssnar på The Doors... 

haha... eller också inte? iom att jag känner mannen i fråga skulle jag tippa på det senare alternativet 😑

ska nog sätta tänderna i den här snutten om jag nu får Larssons tillåtelse.....

pass på,pass på!

Link to comment
Dela på andra sajter

detta låter fina fisken! GIllar trumsoundet som fan.

Orgel, bas och gitarr kan med fördel separeras i både panorering och frekvens som någon sa.

annars känns det väldigt lovande och allmänt prima.

Det låter väldigt spännande och bygger mot nåt som...ja, jag skulle vilja hör hur sången kommer att låta här 😑

bra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...