Jump to content
Annons

vilken utbildning


Elton

Recommended Posts

Annons

Jag vet att ljudteknikläraren på Örebro Musikhögskola (som ligger på universitetet) är grymt bra. Jag gick själv i Örebro, men inte någon ljudteknikkurs.

Det är ju fler som är lärare naturligtvis.

Studion är helt makabert häftig. Hela musikhögskolan är nybyggd, sedan 1 år tillbaka. Så lokalerna för studion, som är kraftigt tilltagen, är helt anpassade.

Det finns flera kontrollrum och flera olika rum för inspelning, allt från STOOORA till små

De köpte ett nytt mixerbord för nån sjuk summa, och det ingick en snubbe som flög till Sverige för att installera det under ett par dagar.

Jag vet inte hur de andra ser ut, men lokalerna i Örebro är garanterat de hetaste nu. Hela högskolan är som en Hal-dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått i Falun.

Det är en bra utbildning, bra praktiska förutsättningar.

Jag gick utbildningen när den var ny vilket gjorde att

det blev en hel del problem med poäng, examen etc...

...dock är det troligtvis borta nu. (Jag tog examen 2002)

Vi hade vissa bra och någon/några mindre bra lärare.

Åke Eldsäter är otroligt bra, kunnig, akustiker/ljudtekniker med

lång erfarenhet.

Vi hade också några som jag inte tyckte så bra om som bara

kändes som wanna-bies och tomtar men det är ju lite subjektivt....

...så inga namn...

Man lär sig otroligt mycket och jag ångrar inte att jag gick där...

...dock finns det ju inga jobb...

...efter min examen vikarierade jag 2 år som ljudtekniker på Sveriges Radio,

men inte blev det något jobb där inte....

....så idag jobbar jag med något helt annat och har ljudtekniken/musikproduktionen mer som hobby i egna firman.

/magnus

www.ragdollmusic.se

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Gå ingen utbildning ... du får inte mer jobb för det.

Sätt dig i tre år och gör gör gör gör gör gör musik, lär dig branschen, spring på skivbolag, kolla vad dom tk om dina grejor. Syns på rätt ställen, gör jävligt bra produktioner. Ta ett ströjobb så du kan köpa lite grejor och utvecklas på det sättet.

Jag tror inte på 5 öre på musikproduktionsutbildningar. Alla jag har jobbat med som gått fancy skolor och utbildningar kan mindre än dom 14 åringar som praouat här i 5 veckor.

Vad som än sägs så struntar alla bolag och studios vad du gått för utbildning, låter det skit om dina grejor så kvittar det om du suttit i knät på David Foster under 5 år.

Låter det bra så spelar det ingen roll om du suttit inne för massmord och förgört en civilisation typ.

Tyvärr, men så är det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första hittar jag ingenting i det föregående inlägget som är begrundat och välmotiverat.

Tror inte att personen som startade tråden blev klokare av att frågan "varför?" aldrig besvarades.

Man kan givetvis inte utbilda sig till musikalisk framgång. Men jag kan nästan på rak arm säga att du kommer lära dig mer om du studerar i tre år än att sitta hemma i sin ensamhet och försöka lära sig allt själv.

Detta pga att en utbildning är välstrukturerad och varierad.

Att studera är inte bara en jakt på mer kunskap eller en kamp att få sitt avgångsbetyg i handen. Det handlar även om gemenskap och roliga händelser som du aldrig kommer uppleva om du sitter hemma.

Jag kommer antagligen inte sluta som Martin Sandberg (Max Martin) efter att min utbildning är avklarad, men jag har åtminstone haft väldigt roligt på vägen dit!

Så jag uppmanar faktiskt mer människor att ta sig i nackskinnet och söka in på en utbildning som de är intresserad av, för en bättre investering har jag inte gjort på länge.

"Tyvärr, men så är det ... "

Redigerat av maxmixmaster
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag är själv i branschen och har haft en nära kontakt med allt ifrån managers till stora amerikanska artister till några av världens största producenter och A&R's.

Jag hade själv en exlusive deal i 3 år med en av Janet Jacksons producenter, jag lärde mig enormt mkt innan det, det var min kunskap innan det som gav mig kontraktet. Kunskap jag hade samlat på mig under 3 år på helt egen hand.

Genom att prata med mkt branschfolk, lyssna på mkt musik, hitta min stil och läsa en del musikteknik böcker. Köpa grejor som låter bra och bara sitta och sitta och nöta dag och natt dygnet runt, så hittade jag mig själv.

Jag har folk här hela tiden som gått dyra fina utbildningar, som inte ens vet att man ska dubba en körstämma tex, det säger det mesta tycker jag.

Om 2 st skulle söka jobb hos mig och den ena skulle säga att den gått på SAE eller på nån högskola i ljudteknik och den andra skulle säga att den varit ljudtekniker på 40 gigg det senaste året och suttit i sin egna studio 15 timmar om dan så skulle jag utan tvekan ta nr 2. Vilket alla jag har pratat med i branschen skulle göra samma sak.

Det är ingen trygghet att ha en musikteknik utbildning, det är det om du ska bli läkare eller jurist. Men här är det din actuall knowlegde som spelar ALL roll.

Piteå i sverige är jävligt bra, jag tycker absolut att om man ska söka nånting i sverige så ska det vara den.

Sen finns det ett par i USA som är värda att kolla upp, där några utav dom största teknikerna och producenterna kommer och föreläser några ggr om året. Tex Bob Katz och Faith Hills producenter håller i klasser och sånt där.

Observera, att jag pratar om musikproducent jobb nu, snackar vi radio och sånt så är det mkt möjligt att det är en fördel att ha gått nån utbildning.

I vilket fall, alla är vi olika, och det här är det sättet JAG tänker. Det är rätt för mig, men behöver inte vara det för alla andra. Men jag är i branschen och har kämpat i 10 år och kan leva på det nu. Helt utan utbildning.

Lycka till vad du än väljer ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Håller med Snyder om att lyssnar jag på tex Bowie eller vilken artist som helst så skiter jag i HUR han lärde sig sjunga bra. Men jag skullle inte vilja gå till en autodidakt tandläkare. Skillnaden mellan konst och hantverk. Gick själv på en grafik och målarskola en gång i tiden. Fördelen är att man försörjer sig med studielån, men man kan ju låna i band oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vad man ska göra på en utbildning... Mixning är ju tillexempel som ett hantverk som det är svårt att veta hur man ska göra om man inte går nån utbildning.

Sen är det möjligt att man lär sig av att bara vara med nån i en studio, men jag antar att det kan vara lite svårt att komma till en stor studio och få ratta på dyra kompressorer om man inte är bra...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för alla åsikter, min egen reflektion över det hela är att visst spelar det ingen roll vad man har för utbildning om man inte kan något men om man kan något så måste ju en utbildning i ryggen ge något plus om man söker jobb.

MVH

förresten

ChrisSnyder Postat den 14 August 2005, 14:24

Lycka till vad du än väljer ... 

tackar

Redigerat av Elton
Link to comment
Dela på andra sajter

Sök en utbildning. Det är alltid bra. Du får en massa tid när du bara får spela in och mixa och greja. Ingen förväntar sig något annat av dig än att du ska sitta dygnet runt. Kör hårt.

Jag rekommenderar Örebro, otroligt populär kurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska börja i Falun till hösten, och har hört massa bra om den utbildningen. Bl.a. så har dom grejor för hur mycket som helst...

Jag vet just inget om den i Örebro, så jag kan tyvärr inte rekommendera någon före den andra. Tyvärr.

Men som sagt, jag tycker Faluns utbildning verkar himla bra.

Lycka till! Kanske vi ses om en vecka då 😮!

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gått i Falun...

Många i vår årskurs hoppade av (inklusive jag själv) pga. varierande omständigheter. Men jag kan då säga att de tekniska förutsättningarna med studio och redigeringsrum mm.

Det nya mediahuset är kanon, men jag kan då säga att jag är glad att jag kommer från Falun och slapp ett studielån på en djävla massa pengar för den utbildningen.

Som det sagts tidigare så finns det kunniga, och så finns det "wannabes" ... men jag tycker nog att det fanns några kunniga miffon där också. 😮

Helt ärligt, jag lärde mig mer på 3 veckors produktioner på heltid än jag lärde mig på 2 år i Falun.

Lärarna jobbar under en "akademikerpiska" vilket i innebar att eftersom högskolan dalarna vill bli universitet så måste alla utbildningar vara akademiska.

Detta resulterade i att vi gjorde en sak praktiskt och ändå fick ägna massa tid åt att tenta av något helt annat.... bara för att det vi gjorde inte hade något "akademiskt godkända" läromedel och annan dynga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...