Danny Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 (redigerat) Hur brukar ni göra nÀr ni skickar ut demos till skivbolag, skicka CD eller bara lÀnk till er lÄt? Vet att mÄnga labels i alla fall tidigare helst velat ha lÄtarna pÄ CD, men hur Àr det nuförtiden? KÀnns ju som ett otroligt resursslöseri att skicka ut en massa CD:s, nÀr man kan referera till en lÀnk sÄsom pÄ demoforumet pÄ denna sida. Redigerat 9 augusti 2005 av Danny
Bebopkeys Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Jag har skickat cd i mÀngder till skivbolagen. Inget napp Ànnu dock. Nu riktar jag nÀstan enbart in mig pÄ förlagen och skickar mp3 genom Songbox.se. Det kostar 10 kr per lÄt eller 10 kr per förlag om man skickar samma lÄt till fler Àn ett förlag. Mycket billigare Àn cd-utskicken jag gjort.
Dagon Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Vi (Hidden) brukar skicka CD eftersom vi misstÀnker att en del (lÀs: mÄnga) skivbolagspersoner Àr lite konservativa. Vi kör ett hÄrt begrÀnsat urval av bolag och har ocksÄ fÄtt ganska bra respons - utförlig feedback + extra uppföljningsbrev frÄn ett litet bolag. Dock inget kontrakt :/ Min egen musik Àr lite mer synt-tillvÀnd och funkar dÀrför bÀttre att skicka som mp3:a i MTV-tÀvlingar och liknande. Har jag redan etablerat en kontakt skulle jag kanske skicka en lÀnk, men Àr det ett utskick pÄ eget initiativ skickar jag nog CD Àven hÀr. Det associerar mer till vad man faktiskt vill fÄ ut av bolaget.
Thimmie Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Ta först kontakt med "rÀtt" A&R pÄ skivbolaget. Med rÀtt menar jag, A&R:n ska ha hand om den genre ni spelar. KlÀm och kÀnn lite pÄ honom/henne och sedan frÄgar du vad denne föredrar för format och om det ens Àr nÄgon mening med att ni skickar. Kanske har de fem synthpopband som de marknadsför och pushar för. DÄ Àr de nog inte intresserad av ett till.
Piffen Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Om jag inte missminner mig finns det om inte identiska trĂ„dar minst en liknande trĂ„d.. Testa Ă„ söka sĂ„ fĂ„r du nog fler svar.. đ Personligen anvĂ€nder jag skivor de fĂ„ gĂ„nger det hĂ€nder att jag skickar demo. Men iaf en gĂ„ng, om inte fler, har jag blivit ombedd att skicka en lĂ„t per mail.. AlltsĂ„, bolaget tog helt enkelt inte emot demos pĂ„ skivor. //smulan
turkronan Postat 13 augusti 2005 Postat 13 augusti 2005 det Àr ju sjukt hur mÄnga varianter det verkar finnas pÄ detta. nÀr vi skickade sÄ skickade vi en skiva med 2 eller 3 spÄr. 1:a spÄret var en snutt av en lÄt - typ bÀsta delen refrÀng eller nÄt sÄnt. 2:a spÄrer var hela den lÄten ev. 3:e spÄret var en extra lÄt. Men jag tror att det Àr skitsamma hur man skickar egentligen.... ....eller inte skitsamma men man ska nog lÀgga tyngdpunkten pÄ att försöka ringa upp/maila och fÄ svar om vad de tycker om lÄtarna. Det gÀller att fÄ dem att lyssna över huvud taget. Efter mail-bombning i nÄn vecka eller tvÄ brukar det komma ett svar... ....det suger.... eller ....skicka gÀrna mer.... eller nÄt hepp
Mutz Postat 13 augusti 2005 Postat 13 augusti 2005 Peronligen tror jag det Àr vÀldigt fÄ band som blir signade bara genom att dom skickar in en demo. Skivbolag fÄr sÄ grymt mÄnga demos. Ska man ha nÄgon chans tror jag man ska börja med att föröka fÄ kontakt med nÄgon pÄ ett lite mindre bolag och sedan skicka en platta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.