Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hejsan! Funka vanlig ljudkort om man ska vara DJ live? vanlig ljudkort(ingen studio ljudkort) som man fick med nÀr man köpa datapaket,

hur kommer det att lÄta med slutsteg 700watt och högtalare med 1000watt typ?

snĂ€lla hjĂ€lp 😛

Tack!!

Redigerat av One night in The Trance
Annons
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Det kommer att lÄta bra beroende pÄ vad du spelar för filer. Ljudkortet i sig kommer inte medföra att det lÄter dÄligt.

Postat (redigerat)

hehe, ska spelar framför nÀstan 1000mÀnniskor och med vanlig data ljudkort,

koppla till mixerbord+sluteg+högatare , och spelar typ mp3 och wave filer, sĂ€kert kommer det fungera??? 😛 behöver man inte har studio ljudkort till data? vill att det ska lĂ„tar bra och högt.

Postat

Det Àr ingen fara. Men du rekommenderas inte spela 128kbps filer. Det kan lÄta lite taskigt.

Postat

men lĂ„tar frĂ„n cd skivor som man har köpt i affĂ€rer e det 128kbps? eller e det wave filer?? ska det vara mindre Ă€n 128kbps eller ? det kankse blir jobbig om jag ska sitta och Ă€ndra "kbps"pĂ„ alla lĂ„tar som jag tĂ€nker spelar dĂ€r.. he he 😛

Postat

Du bör anvÀnda:

• ett DJ-program (t.ex. Traktor, PCDJ osv.)
  • ett ljudkort med WDM- eller ASIO-drivrutiner
  • mp3:or pĂ„ minst 192 kbps (ska du göra realtids pitch/time-stretch kommer det lĂ„ta sunkigt och swischigt annars)

Postat

Med Winamp eller Media player funkar med nÀstan vad som helst.

Glöm inte att dra ner mikronfoningÄngen pÄ ljudkortet eftersom den oftast brusar ordentligt.

Postat
Med Winamp eller Media player funkar med nÀstan vad som helst.

Glöm inte att dra ner mikronfoningÄngen pÄ ljudkortet eftersom den oftast brusar ordentligt.

Man spelar inte för mer Ă€n 3 pers med winamp 😛

Spelar ingen roll om det Àr ett standard ljudkort du har fÄtt till din dator eller om det Àr ett studio-kort. Lira inte 128:orna som sagt, eller om det Àr sjukt bra lÄt du har i 128 sÄ kan du ju lira den iaf :rolleyes:

Postat (redigerat)
Spelar ingen roll om det Àr ett standard ljudkort du har fÄtt till din dator eller om det Àr ett studio-kort.

Det beror vÀl pÄ upplÀgget?

Hur ska lyssningen skötas, till exempel?

Man behöver ju ett kort som minst klarar en stereo wave + 1 mono wave.

edit: Kom pÄ att det brukar finnas en monovariant ocksÄ, alltsÄ output Àr L och monitor Àr R. Men monoljud vill man vÀl inte ha?

Redigerat av Dumb Dan
Postat

Spelar ingen roll om det Àr ett standard ljudkort du har fÄtt till din dator eller om det Àr ett studio-kort.

Det beror vÀl pÄ upplÀgget?

Hur ska lyssningen skötas, till exempel?

Man behöver ju ett kort som minst klarar en stereo wave + 1 mono wave.

edit: Kom pÄ att det brukar finnas en monovariant ocksÄ, alltsÄ output Àr L och monitor Àr R. Men monoljud vill man vÀl inte ha?

Nej precis, förlÄt mig. Har bara varit inblandad i dator dj'ande en gÄng, tycker det Àr bÀttre att spinna skivor ist

Postat

Tack alla!!! allt gick bra faktisk i lördag, har en standasljudkort, och spelar mp3 filer, jag tror pÄgrund av sluteg och mixer och högtalare darför ljudet e rÀtt sÄ bra(men det kan blir bÀttre om man har riktig ljudkort, tror jag) , hade JBL högtare1500watt, Mackie mixer, Mackie sluteg 1000watt, sÄ tack för allt hjÀlp :rolleyes:

Postat

jag tror jag körde stereo, jag e inte sĂ„ proff med PA he he, första gĂ„ngen i mitt liv dĂ„, men nĂ€r jag koppla in sĂ„ jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lĂ€t bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krĂ„nglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 😛 ), vĂ€rsta Ă€r att det hĂ€nder att dator hĂ€nger sig och plöstlig ljudet försvann, fan var pinsamt, folk klagar, 😼 , men som sagt första gĂ„ngen i mitt livet som stĂ„r framför sĂ„ mycket folk, .. 😼

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
jag tror jag körde stereo, jag e inte sĂ„ proff med PA he he, första gĂ„ngen i mitt liv dĂ„, men nĂ€r jag koppla in sĂ„ jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lĂ€t bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krĂ„nglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 😛 ), vĂ€rsta Ă€r att det hĂ€nder att dator hĂ€nger sig och plöstlig ljudet försvann, fan var pinsamt, folk klagar, 😼 , men som sagt första gĂ„ngen i mitt livet som stĂ„r framför sĂ„ mycket folk, .. 😼

Hade du ingen monitorlyssning?

Postat (redigerat)
jag tror jag körde stereo, jag e inte sĂ„ proff med PA he he,  första gĂ„ngen i mitt liv dĂ„,  men nĂ€r jag koppla in sĂ„ jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lĂ€t bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krĂ„nglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 😛 ), vĂ€rsta Ă€r att det hĂ€nder att dator hĂ€nger sig och plöstlig ljudet försvann,  fan var pinsamt, folk klagar,  😼 ,  men som sagt första gĂ„ngen i mitt livet som stĂ„r framför sĂ„ mycket folk,  .. 😄

Han hade sĂ€kert nĂ„gon sĂ„n dĂ€r jĂ€ttehĂ€ftig autosync funktion eller liknande i det program han körde 😼

EDIT: Är inte nere alls med mjukvara av den typen sĂ„ jag vet faktiskt inte om det finns nĂ„gra sĂ„dana funktioner eller ej, men det borde det vĂ€l göra.

Redigerat av MarcusRombo
Postat

Datorkrasch, ja. Alla Ă€lskar vi dem... inte! 😛

Ja, nu lÀrde du dig vÀl att nÀsta gÄng du dj:ar ska du ha nÄgot mer som backup ifall datorn strular.

Senaste gÄngen jag dj:ade med dator gick de tvÄ första seten bra. NÀr jag gick upp pÄ scen för att köra igÄng det tredje setet meddelade Windows att Registret var olÀsligt. DÄ blev det svettigt i nÄgra sekunder.

Jag började köra med vinyl, som jag hade inkopplat som backup och bootade om datorn. DĂ„ visade det sig att bootsektorn pajat pĂ„ hĂ„rddisken. SĂ„ det var bara att fortsĂ€tta med vinyl och kompisens iPod mini tills sista setet var klart! 😼

(iPod mini Ă€r svĂ„r att cue:a, men efter en stund kan man lĂ€ra sig dess responstid... Haha, jag ska aldrig mer anvĂ€nda en sĂ„dan live... 😼 )

Postat (redigerat)
jag tror jag körde stereo, jag e inte sĂ„ proff med PA he he,  första gĂ„ngen i mitt liv dĂ„,  men nĂ€r jag koppla in sĂ„ jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lĂ€t bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krĂ„nglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 😉 ), vĂ€rsta Ă€r att det hĂ€nder att dator hĂ€nger sig och plöstlig ljudet försvann,  fan var pinsamt, folk klagar,  🙁 ,  men som sagt första gĂ„ngen i mitt livet som stĂ„r framför sĂ„ mycket folk,  .. 🙂

he he, hade glöm hörlur hemma(det planera faktisk inte sĂ„ vĂ€l), faktisk besviken, och det hĂ€r festen jag Ă€r bara en ersĂ€ttning, det som skulle vara DJ var upptagen, darför.. 🙁 ,

Postat
jag tror jag körde stereo, jag e inte sĂ„ proff med PA he he,  första gĂ„ngen i mitt liv dĂ„,  men nĂ€r jag koppla in sĂ„ jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lĂ€t bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krĂ„nglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 🙁 ), vĂ€rsta Ă€r att det hĂ€nder att dator hĂ€nger sig och plöstlig ljudet försvann,  fan var pinsamt, folk klagar,  😆 ,  men som sagt första gĂ„ngen i mitt livet som stĂ„r framför sĂ„ mycket folk,  .. 😛

Han hade sĂ€kert nĂ„gon sĂ„n dĂ€r jĂ€ttehĂ€ftig autosync funktion eller liknande i det program han körde 🙁

EDIT: Är inte nere alls med mjukvara av den typen sĂ„ jag vet faktiskt inte om det finns nĂ„gra sĂ„dana funktioner eller ej, men det borde det vĂ€l göra.

"Han hade sÀkert nÄgon sÄn dÀr jÀttehÀftig autosync "..HAN.."

he he, vi Ă€r faktisk 2 styck en kill och en tjej, ibland sĂ„ min tjej som skrev hĂ€r i forum, sĂ„ vill att ni ska veta bara he he, vissa trodde att den Ă€r bara en tjej, 🙂 vi Ă€r " ThailĂ€ndare " hoppas ni har inte emot asiantisk som oss 😉

Postat
he he, vi Ă€r faktisk 2 styck en kill och en tjej, ibland sĂ„ min tjej som skrev hĂ€r i forum, sĂ„ vill att ni ska veta bara he he, vissa trodde att den Ă€r bara en tjej, 🙁 vi Ă€r " ThailĂ€ndare " hoppas ni har inte emot asiantisk som oss 😉

I see, trevligt 🙁

SjÀlvklart har vi inte det.

Postat
vi Àr faktisk 2 styck en kill och en tjej, ibland sÄ min tjej som skrev hÀr i forum

Var bĂ„da tvĂ„ dj:s? 😄

• 5 veckor senare...
Postat

Köp ett nytt tycker jag, NĂ€r jag gjorde det sĂ„ blev mitt ljud pĂ„ datorn dubbelt sĂ„ bra. đŸ˜±

Postat

hej, jag har riktig studio dator ljudkort, men orka inte tar ut det bara..he he

krÄnglig, darför anvÀnda dator som redan fanns dÀr pÄ plast, men det e bara en vanlig stationÀr data, men allt hade gick bra faktisk, inget problem med ljudet..

tack för alla tipset

😄😏

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.