Jump to content
Annons

E-mortal - Feel, ommixad


Drik

Recommended Posts

LÅTNAMN: Feel

ARTIST/GRUPP: E:mortal

GENRE: Melodisk trance

LÅTLÄNGD: 7:29

KOMPOSITÖR: Fredrik Johansson

PRODUCENT: Fredrik Johansson

EV. MEDVERKANDE: Vicky Fee (sång)

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: 160 kbit MP3

STORLEK: 8.58 MB

STATUS: Färdig

LÅTLÄNK: http://www.emortal.se/music/emortal-feel.mp3

Jag har gjort om min Feel låt.

Den förra versionen hade extremt fattig bas och nästan alla instrument låg centrerade i mitten.

Så nu har jag mixat om låten och försökt få fram en bättre ljudbild och få låten mer "pumpande" basmässigt 🥰

Funkar eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har alltid haft någon slags ådra för melodisk trance.. så jag gillar det här! 🥰

melodimässigt/arrangemang är det bra!

Nu till den hårda delen: Det känns verkligen som att basslingan har lägre frekvenser än kicken, vilket gör att den saknar väldigt mycket punch och allt lågregister smetas ihop.. Jag kanske skulle öka kicken vid runt 80 och kanske 150 Hz och skära över det, den har lite höga frekvenser som gör att det mest är det som hörs, inte själva botten liksom. Om du inte har skurit vid under 30 Hz kanske du borde göra det.

Sen skulle jag tycka att det vore trevligt med en tempohöjning på 5-10 bpm, skulle skapa lite mer driv kanske. Möjligt att sången känns lite väl avlägsen.. Den håller hög kvalitet så den kunde kanske lyftas fram lite mer.

Hoppas jag inte lät trist nu, du kan mycket mer än vad jag kan och jag gillar den här låten mycket i sin genre! Lycka till!! 😉

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst feedback! 😛

Hehe, de blev nog lite för mycket låg bas, men jag gjorde en del av de ändringar du föreslog, tror det ska låta ännu bättre nu 😄

Jag har uppdaterat länken ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jupp, en virus b (powercore), en virus c och en nordlead 3

Hurså? 😄

EDIT: Tycker ni att det låter bra nu? Tänkte fixa iordning första demon på tre låtar i veckan här nu, de e därför jag sitter o pillar med mixning/mastring 😛

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Mörk schlager 😉

låter kompetent gjort tycker jag. Kan inte ha på så jättehög volym nu, men produktionen låter krispig och fin.. sångrösten är bra, och skön mix på rösten desutom.

Men jag är absolut ingen trance-kille.. Det måste vara jääävligt psykedelisk trance om jag ska uppskatta det, och inte ens det imponerar på mig så ofta.

Så jag är fel man att säga nåt om låten i sig.

Men skön melodi på sången, lite catchy sådär. Kan nog gå hem hos många!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Skitbra låt som vanligt!

Kritiken: Rösten låter lite för mkt inhäljd i reverb. eller så är det att den är för långt bort. Nåt sånt iaf 😆

Jag tror inte jag hör mkt till middbas heller. den kan gå upp lite!

Inte Kritiken!

Skit sköna melodier! Mumma! När du väl släpper nåt kan jag väl få en promo skiva eller nåt? 😆 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

jg saknar något i soundet. något som driver, något som liksom får dansgolvet våldsamt liksom. jag kan inte säga vad det är, mer en känsla.

men så tycker jag! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mmm.. tror jag behövt en bpm på typ 145-150 för dansgolv..

men man kanske skulle haft en lagrad bassline ovan som är lite kortare och mer märkbar plus dra upp den ljusa kicken lite så det blir lite mer pulse över det..

Ska kika lite när jag kommer hem 😛

Har lite problem med att ändra bpm just nu eftersom nästan alla ljud är inspelade från virusen och måste spelas in igen för en ny bpm, plus att vicky måste sjunga om.. eller vet ni någon enklare metod?

Tanken än så länge är att fixa ett album med låtar för avlyssning, sedan fixa club-mixar på låtarna.

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

inte så mycket tempo som behövs kanske, snarare rytm. men så är jag rytmofil också, så det kanske inte skall tas allt för hårt.

låten är faktiskt jävligt bra som den är just nu.

Tanken än så länge är att fixa ett album med låtar för avlyssning, sedan fixa club-mixar på låtarna.

haha, behöver du en remix så ställer jag gärna upp 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo, några tips för att få en coolare groove? Kanske det som saknas 🙂

Så! Lyssnade på din låt och du har tur att jag precis har gjort en techno låt!

De du saknar är mer rytmer i trymmorna! Lite percussion å sånt. eller/och en HH med mycket driv, du vet en sån jag brukar ha 😛...

behöver du en remix så ställer jag gärna upp

Ja me!

EDIT: Ska lägg aupp min techno låt nu, lyssna lite på groovet å kolla ifall det är nåt sånt som saknas...

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade att du hade skurit så mycket bas på sången. Allt är skönt tycker jag. Det där drivet ni snackar om passar inte riktigt till den här låten tror jag. Den har ett eget "rakt" driv som är skönt tycker jag. Om du skulle slängt in massa hihat-loops och mer eller mindre svängiga loopar i låten tror jag grundidén förloras. Bra jobbat! Gillar melodin väldigt mycket, den här kommer spelas flitigt här hemma;)

Kanske lite dum fråga men är hon autotunad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag gillar låten, låter fylligt å så, det enda jag stör mig på är kicken! den är lite för hård i mitt tycke, skulle kanske använt en lite stompigare om du förstår vad jag menar. tycker den låter en aningens distad? men det är ju bara vad jag tycker.. låter lite som en gabbakick fast i en Trancelåt. 😠 Annars kör så de dammar.... 😎

Mvh / Starion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Måste bara kommentera!

Bra jobb! Öka inte bpm! Det låter bra! men som sagt om du ville satsa på dansgolv är den lite för slö... provade o speeda upp den lite men den är faktiskt riktigt skön i den här takten!

Prova skapa lite mer driv vid 4:16 och framåt! Percusion är underskattat!!!

Jag saknar lite den där ljusa hihaten som ligger och blippar lite.. höj den lite sen lite percusion!!! Då blir det skitbra!

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp med sången ett par db, den är lite insjunken i mixen och ganska "kal"

Kanske be vicky att dubba den ett par gånger och lägga dubbarna på de ställen som markerar refräng.

Tycker dessutom att sången behöver mer reverb för att flyta..d.v.s att det är ett för kort reverb på den (room?).. alternativt lägga delayer som är bpm-matchade och som är mer hörbara.

Men jag gillar verkligen det här.

Bra jobbat

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär! Nu har jag fixat till det mesta som behövts fixa till på låten 😱

Ny mer svängigare groove, bättre kick (samma som i Angel låten), ny bassline, nya synthar, högre sång, rensningar.. plus en massa småändringar här och där

Länken överst är uppdaterad 😱

Skulle uppskatta om någon kunde lyssna med friska öron dock, suttit o mixat i snart 5 timmar nu 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tja drik!...ska lyssna nu!

Den låter lite klarare och mkt finare nu! Har lyssnat massor på feel versionen jag hade innan. Den är ju sååååå bra!

Hör att du har lagt ner lite tid i mastring/mixning. Den låter inte alls lika klent/grått som förra. mycket bra mycket bra!

Du la till perc hörde jag med, fint de ja.

Extremt bra trancelåt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Drog precis ner och lyssnade på låten och jag måste att jag verkligen gillade den! Helt min stil. Fick lite Agnelli & Nelson - Holding onto nothing-vibbar och det är inte varje dag.

När hon sjunger: ".. stay, until tomorrowohohohh.." rös det i kroppen. Underbart!

Din förra låt (sketch, som inte hade något namn) går varm här och det kommer feel också att göra.

Skicka ett ex av skivan! I'll pay good money! 😆

förresten... melodisk trance!? Är det inte vocal trance? 😱

/gol

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...