affect Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 Hade slÀngt in denna frÄga i en annan trÄd men fick ingen ingen respons sÄ jag startar en ny. Mitt ljudkort, ett E-MU 0404, har krÄnglat till och frÄn Ànda sen jag köpte det för ett drygt halvÄr sedan. Problemen har varierat lite men det Àr saker som tex att jag kan se en ljudsignal i mjukmixern men jag fÄr inte ut ngt ljud eller att signalen bara dör ut och att nÀr man ibland startar datorn sÄ fÄr jag varken signal eller ljud. HÀr om dan sÄ tog med kortet till musikbörsen för att se om de kunde kolla pÄ det. De testade det i en dator dÀr och vips sÄ funkade det finfint. Fick dÄ lÄna hem ett som de hade i datorn dÀr. Jag tokstÀdade datorn och installerade allt pÄ nytt med det nya kortet. Problemet Àr nu att jag kan köra ljudsignaler in i ljudkortet utan problem men nÀr jag kör ut ngt frÄn datorn, som Reason, Wavelab, winamp osv, sÄ lÄser sig hela datorn precis efter jag hört ett skarpt piiiip. Jag misstÀnker ju att det Àr ngn konflikt med ngt annat jag har installerat. SÄ jag undrar om det finns ngra typexempel pÄ vad man inte ska ha installerat samtidigt som man kör ett sÄnt hÀr kort? Jag kör pÄ en Dell Pentium 4, 1.7 ghz med 256mb RAM. NÄgon som kÀnner igen det hÀr med pipet innan allt stÀngs av snÀlla hjÀlp mig. Vad Àr fel?
L.C Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 Ăr det gammla integrerade kortet avstĂ€ngt? Det brukar ibland bli konflikter mellan ett nytt kort och det gammla.
affect Postat 6 augusti 2005 TrĂ„dstartare Postat 6 augusti 2005 (redigerat) Det integrerade... menar du dĂ„ det som sitter pĂ„ moderkortet? Jag har inte vetat om att det fanns sĂ„nt förrĂ€n för nĂ„gon dag sen đł Jag har inte fattat hur man hittar det sĂ„ jag kan avinstallera det. Jag har kollat bland ljudenheter men inte sett ngt. Vore schysst om du (eller ngn) kunde förklara lite enkelt. Redigerat 6 augusti 2005 av affect
L.C Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 (redigerat) Vad jag vet mĂ„ste det göras i biosen. Sen fĂ„r man Ă€ven plocka bort dom gammla drivisarna i windows. Ăr tyvĂ€rr inget proffs pĂ„ sĂ„nt hĂ€r men det finns nog mĂ„nga som kan detta pĂ„ forumet bĂ€ttre Ă€n jag. Redigerat 6 augusti 2005 av L.C
affect Postat 6 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 6 augusti 2005 Ok tack för tipset L.C! Om ngn annan vet exakt hur man gör detta fÄr ni gÀrna förklara för mig.
affect Postat 7 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 7 augusti 2005 Det verkar som om jag inte hade ngt integrerat kort i burken - hittade inget i alla fall. Jag har dÀremot formaterat alla diskarna ikvÀll. Installerade ljudkortet med drivisarna det första jag gjorde efter att xp installationen var klar men ÀndÄ sÄ har jag samma problem! PÄ en helt tom dator! Jag fattar ingenting!!!
L.C Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Det ser dystert ut det hÀr men har du nÄgon annan drivirutin som Àr installerad vid sidan av EMUs? Jag hade faktist liknande problem med mitt. Men efter flera ominstallationer, vÀndor till bÄde data och musikbutiken dÀr jag köpte kortet fick jag nog. Returnerade det och la pÄ 400 och fick ett M-Audio 192. Det dÀr piipet du berÀttar om och lÄsningen lÄter tyvÀrr bekant för mig. Min totalhavererade en gÄng. Jag hade inte behÄllt kortet Àven om det funkar för butiken.
Neko Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Det verkar som om jag inte hade ngt integrerat kort i burken - hittade inget i alla fall. Jag har dÀremot formaterat alla diskarna ikvÀll. Installerade ljudkortet med drivisarna det första jag gjorde efter att xp installationen var klar men ÀndÄ sÄ har jag samma problem! PÄ en helt tom dator! Jag fattar ingenting!!! Kanske Àr sÄ att kortet inte gillar Dell? Vissa mÀrkesdatorer funkar inte bra ihop med andra tillverkares produkter speciellt bra.
brojd Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Det verkar som om jag inte hade ngt integrerat kort i burken - hittade inget i alla fall. Jag har dĂ€remot formaterat alla diskarna ikvĂ€ll. Installerade ljudkortet med drivisarna det första jag gjorde efter att xp installationen var klar men Ă€ndĂ„ sĂ„ har jag samma problem! PĂ„ en helt tom dator! Jag fattar ingenting!!! Kanske Ă€r sĂ„ att kortet inte gillar Dell? Vissa mĂ€rkesdatorer funkar inte bra ihop med andra tillverkares produkter speciellt bra. Dells datorer brukar i allmĂ€nhet vara ett bĂ€ttre val Ă€n de flesta andra mĂ€rkesdatorer eftersom de inte anvĂ€nder sig av sĂ„ mycket "speciallösningar" som vissa andra tillverkare. (NĂ„gon mer Ă€n jag som kommer ihĂ„g compaq datorerna som man blev tvungen att sĂ„ga i lĂ„dan pĂ„ för att fĂ„ plats med ett AW32 kort?) đ Ta en titt pĂ„ EMU's hemsida och kontrollera sĂ„ att det inte finns nĂ„gra kĂ€nda problem med den datormodell du har. Det medföljande ljudkortet behövs inte alltid stĂ€ngas av ifrĂ„n BIOS, utan det rĂ€cker ofta med att helt enkelt "avaktivera" enheten i Enhetshanteraren i Windows. Vad gĂ€ller installationen av drivrutiner sĂ„ krĂ€ver vissa kort att programvaran och drivrutinen till ljudkortet installeras innan ljudkortet kopplas/sĂ€tts in.
affect Postat 8 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 8 augusti 2005 Ah det verkar vara ngt med just Dell datorn. Med tanke pÄ att datorn var helt ren nÀr jag installerade kortet och det ÀndÄ inte fungerade. Ingen annan drivrutin var installerad vid sidan om E-mu heller. Iaf nu orkar jag inte krÄngla med det hÀr lÀngre, pinan att inte fÄ skapa har pÄgÄtt allt för lÀnge! Jag drar ivÀg till musikbörsen idag och kollar med dem om jag kan byta till mig ett annat kort. Ni kanske kan rekomendera ngt?
L.C Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 ESI Juli@ M-Audio Audiophile 192 <--- L.C recomends đ M-Audio Audiophile 2496
android Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Du har vĂ€l kollat efter IRQ-krockar? Det mĂ„ste ju nĂ€stan va nĂ„n sorts hĂ„rdvarukonflikt om det inte funkade med en helt renblĂ„st dator... Dessutom kan det tydligen va sĂ„ att vissa PCI-platser kan medföra problem, sĂ„ testa att byta plats pĂ„ kortet. Men nu kanske du redan har varit och bytt...? Hoppas att det funkar bĂ€ttre med det nya kortet dĂ„... đ
raptor_ghost Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 (redigerat) *old* Redigerat 17 juli 2009 av raptor_ghost
Sonefors Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Tjena affect!!! Jag har din lösning.... Anledningen till ditt problem Ă€r för lite Ram minnne... Jag har sjĂ€lv ett E-Mu 1820 och har haft det problemet ibland... Problemet uppkommer nĂ€r jag anvĂ€nder för mĂ„nga mjukvarusynthar eller för tunga LJUD program sammtidigt..AlltsĂ„ mjukvarusynthar som behöver mycket ram för sina ljud...typ: The Real Guitar och The Grand...DĂ„ kan hela datorn lĂ„sa sig och en konstant öaernböernböaebnÀöknbĂ€en signal lĂ„ter ur högtalarna... đ sjĂ€lv har jag 512 i ram men ska skaffa 1024.... SĂ„ skaffa mer ram sĂ„ lovar jag dig att det löser sig đ mvh Sonefors
affect Postat 9 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 9 augusti 2005 Tack för tipsen gott folk men jag har nog testat allt förutom att stoppa in mer RAM i burken vilket jag ska fixa omgÄende. Har funderat ett tag nu och jag tror jag kommer lÀmna tillbaka kortet och lÀgga mellanskillnaden till ett M-AUDIO DELTA 66. NÄn som har kört pÄ det och kan komentera?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.