Jump to content
Annons

USB-ljudkort, vad väljer man?


gsgs

Recommended Posts

Hej, jag funderar starkt på att gå över till bärbart (pc), men en känslig fråga är externt ljudkort; dess pris och kvalitet. Kör idag med ett audiophile 24/96 på pc så jag har bara krav på stereo in/ut och 24bit/48khz.

Hittade dessa på musikbörsen, men är osäker på vad man ska välja, vad har ni för erfarenheter med speciellt stabilitet & latency? Alla verkar iaf stödja ASIO2

M-AUDIO Transit - 1195:-

Roland/Edirol UA20 - 1490:-

M-AUDIO Audiophile USB - 1495:-

Har du tips på andra kort i samma prisklass så tipsa mig gärna.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad jag har hört så spelar inte det så stor roll om kortet har usb eller firewire, inte latency-mässigt iaf.

Är det så pass viktigt?

nossbokaj

Hur pass låg latency får du för vilken frekvens/bitdjup och på vad för maskin?

milton

"M-audio duo", vilket ljudkort menar du?

Tack för alla svar

Link to comment
Dela på andra sajter

gladamatör (oregistrerad)

😛

Tjenare !!! Köpte ett Lexicon Omega ljudkort ( musikbörsen ) som jag är jäkligt nöjd med. Har ett integrerat ljudkort på mitt moderkort men lexiconet tar över och släpper tillbaka det int. ljudkortet utan några problem what so ever !!!

On / off och så är det lättanvänt med relativ låg latency ... Den stora fördelen tycker jag ändå är att det är ett externt ljudkort.

MVH gladamatör

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör en väldig skillnad om du använder usb eller firewire pga. att firewire har bra mycket högre överföringshastiget än usb 1.0 som nästan alla ljudkort använder sig av. Utöver det så tycker jag personligen att firewire är bra mkt mer stabilt och o-buggigt än usb. Usb gränssnittet är helt enkelt inte så bra för ljudapplikationer. Mitt råd är alltså KÖP FIREWIRE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, usb 2.0 är bra mycket bättre än usb 1.0

Och FireWire är bättre än de båda.

USB 2.0 har på pappret bättre överföringshastighet (upp till 480 mbit) jämfört med

FireWire 400 (400mbit). I praktiken har FireWire dock visat sig snabbare.

USB 1.0 tuggar på i 12mbit/s.

Med detta sagt: jag har ett usb-kort som jag är skitnöjd med. Men firewire som teknik verkar vara överlägsen usb-tekniken.

PS. Finns även FireWire 800 med 800mbp/s men det är inte riktigt aktuellt här.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns extremt få usb2-baserade ljudkort ute på marknaden. De flesta är usb1.x-baserade, och dras med dess begränsningar även om de kopplas till en usb2-port.

Usb har inte samma tillförlitlighet i överföring som firewire. Det är inte bara hastigheten som avgör.

EDIT: Läs om usb och firewire för ljud i Studio 2 och 3-05.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har hört så spelar inte det så stor roll om kortet har usb eller firewire, inte latency-mässigt iaf.

Är det så pass viktigt?

nossbokaj

Hur pass låg latency får du för vilken frekvens/bitdjup och på vad för maskin?

milton

"M-audio duo", vilket ljudkort menar du?

Tack för alla svar

Spelar in med 44.1kHz och 16 bitar på en laptop med Intel Centrino 1,7GHz och 512Mb RAM. Har inte kollat nåt värde för latency men fördröjningen är helt klart märkbar på lägsta inställningen (man kan bara välja mellan High, Medium, Low och Very low i kontrollpanelen för kortet). Ibland stör jag mig på det, framförallt om man ska dubba gitarrer. Köp FW!!!

Redigerat av nossbokaj
Link to comment
Dela på andra sajter

Min usb-klaviatur kopplar i och ur sig lite hur den vill och jag har hört att flera usbljudkortsägare har haft samma problem. Mig har det inte stört någon gång då det bara gäller klaviaturen men hade det varit ljudkortet hade jag nog blivit galen. Har ett firewirekort nu som jag är jättenöjd med. Om du kan så ska du skaffa firewire inget snack. Det är värt en tusing extra efter vad jag har hört. Har du ingen fwport så är det väl inte så mycket att göra åt det men annars så köp fw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Stereo 48khz/24bit innebär ca 300k/s (2.4mbit) i ren dataöverföring så USB 1.0 klarar ju saken lätt.

Usb har inte samma tillförlitlighet i överföring som firewire. Det är inte bara hastigheten som avgör.

Detta kan dock vara mindre roligt, vad är det för typ av problem vi pratar om?

Jag ska försöka hitta studo-exemplaren på biblioteket.

Tack för alla svar..

Redigerat av gsgs
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...