Jump to content
Annons

Hjälp med längre samplingar


oheimeryd

Recommended Posts

HEj!

Jag har ett stycke ca 30 sek långt som jag vill ta ut ett par typ 5-6 sek bitar ur och loopa och leka med i Reason.

Hur gör jag detta på enklast vis? Efter att jag konsulterat manualer och tutorials verkar det som jag ska använda mig av Dr. REX och göra mina loopar i ReCycle. (Detta fick jag också som förslag av Propp-heads då jag mailade dem en liknande fråga.

Grejen är att mina samplingar liksom blir sönderklippta när jag importerar dem i Reason efter att jag "pinnat" ut dem i ReCycle. Även där läst manualen men blir knappast klokare.

Tidigare när jag använde Cubase (som jag slutade med eftersom jag inte har råd med deras mastiga licens) choppade jag upp loopsen i Wavelab och la sedan in dem som audio-spår.

Kan man göra något liknande i Reason?

Annars får någon gärna förklara eller länka till något som förklarar samarbetet mellan ReCycle och Dr. REX.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du har precis hittat nackdelen med recycle. det du kan göra för att eliminera hacken i looparna är att i recycle ställa upp "stretch" lite grann. då blir slicarna lite "längre", testa så ser du vad jag menar, ljudet påminner lite om ett reversed reverb.

sedan när du kör looparna i dr rex kan du pröva att öka releasen något i envelopen OCH testa att sänka tonarten en halv ton så hakar slicarna i varann lite bättre. men det beror ju på vilket tempo du skall ha ditt arr i, i förhållande till originalsamplingarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Dock var det lite over my head så att säga. Min fråga var nog för enkel (eller dåligt uttryckt)

Hur som helst löste jag problemet med loopsen genom att flytta L- resp R-pinnarna där jag ville loopa. Sket alltså i ReCycles funktioner och betalar förmodligen för en massa onödigt, men än så länge är jag nöjd.

Om nån har lust får ni gärna ge lite matnyttiga tips om Dr. REX eller Reason i övrigt.

Det vore också enormt tacksamt om någon kunde förklara logiken med måttet bars osv. Jag är långt ifrån dum i huvudet men brukar få extremt svårt att få loopar att synka bra med tex en trumma/bas.

Var ska man börja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. Matnyttiga tips.. Vem vill inte ha det? 🙂

Kika lite i trådarna och experimentera lite själv, det är näst intill omöjligt att bara ge lite tips. Kommer du med konkreta frågor är det en sak, men tips, det är svårt. 🙂

logik i måttet bars.. det är ett mått som så mkt annat. takt t ex.

Om du använder dr rex för att spela upp loopar men inte kan få det att synka med trummor oh bas m m låter det konstigt för mig.. De är ju ganska anpassningsbara, men en loop som du öppnar i nn19 är desto svårare, du har inte samma redigeringsmöjligheter osv osv.

Men loopar som melodier m m tycker jag är allmänt jobbiga att jobba med, de kan var pitchade på massa konstiga sätt m m som gör att de är svåra att lägga grejer till osv osv..

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...