Jump to content
Annons

MIDI-inställningar OSX instabila?


larsmagnus

Recommended Posts

Sitter och försöker bli bra kompis med OSX midiinställningar.

Har en iMacG5 med 10.4 och en PBG4 med 10.3.

Dessa har jag testkört mot två USB-MIDI interface med senaste drivrutiner,

Edirol UM-1x och Steinberg(Midisport 2x2).

Midiklaviatur Kurzweil PC88.

Har testat mot Garageband och Logic express.

Ibland har jag fått det att funka, men det känns inte stabilt riktigt.

Om jag byter konfiguration i MIDI-inställningar och sen går tillbaka tillbaka till min tidigare fungerande så vill den inte igen. Ibland kan en återinsatt USB-koppling fixa kontakt, ibland inte.

Nån gång har en omstart hjälpt , ibland inte.

Jag kan inte se nåt riktigt mönster i när det funkar och inte. Man har ju blivit bortskämd med andra USB-enheter, är bara drivrutinerna ok så kan man rycka i och ur USB-sladdar och allting brukar rulla. Har jag för höga förväntningar, eller saknar jag nån viktig information eller kunskap? Har läst både hjälpfiler till Ljud/MIDIinställningarna och sökt en hel del runt på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ett ganska vanligt fel med OSX, har varit med om detta flera ggr själv och man blir ju galen för mindre!

Finns dokumenterat på diverse forum om denna bug, men Apple verkar inte veta om detta eller så ignorerar de felet?

För mig så uppkom det när jag uppgraderade till OSX 10.3, innan fungerade det klockrent.

Efter att Apple köpt upp Emagic och slutat med support så tänker jag gå över till Windows XP och PC.

Visst Mac är ju väldigt fina datorer men de är inte överlägsna längre gällande musikproduktion, det var ganska länge sedan det var så.

Tyvärr verkar det som om problemet med MIDI-inställningarna inte är lösta och kontaktar man Apple så får man bara en axelryckning och svar som vi har inga såna uppgifter!

Lycka till och hoppas du kan få bukt med MIDI helvetet!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan vara en lösning?

Kanske är USB portarna som inte orkar driva 4 olika prylar eller fler samtidigt?

Om detta är fallet är det ju hårdvaran alltså moderkortet som är felkonstruerat!!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett ganska vanligt fel med OSX, har varit med om detta flera ggr själv och man blir ju galen för mindre!

Finns dokumenterat på diverse forum om denna bug, men Apple verkar inte veta om detta eller så ignorerar de felet?

För mig så uppkom det när jag uppgraderade till OSX 10.3, innan fungerade det klockrent.

Efter att Apple köpt upp Emagic och slutat med support så tänker jag gå över till Windows XP och PC.

Visst Mac är ju väldigt fina datorer men de är inte överlägsna längre gällande musikproduktion, det var ganska länge sedan det var så.

Tyvärr verkar det som om problemet med MIDI-inställningarna inte är lösta och kontaktar man Apple så får man bara en axelryckning och svar som vi har inga såna uppgifter!

Lycka till och hoppas du kan få bukt med MIDI helvetet!

😄

Vad har du för problem igentligen? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...