Jump to content
Annons

Begränsat antal komprimeringar?


MarAfrem

Recommended Posts

Annons

Jag antar att du menar att du exporterar ljudfilen till MP3-format... I sådant fall är det nog så att Cubase använder en extern encoder för att göra om filerna till MP3, och att denna encoder inte är fullversion utan bara shareware lr dylikt... detta innebär att du bara kan konvertera ett visst antal filer innan ljudexporteringen till MP3 lägger av.... ett alternativ till detta är att först exportera till WAV och sedan använda ett annat program till att konvertera filen till MP3... Personligen rekommenderar jag programmet CDex (sök på www.sourceforge.net), vilket inte bara är begränsat till att konvertera till MP3, utan även klarar av det enligt mig överlägsna formatet Ogg/Vorbis. Det är dessutom gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte Cubase SX utan en mindre version, t ex SL eller nåt sånt. Där ingår en demo av kodningen till mp3. Det är bara mp3 som är "demo", alla andra filformat kan du exportera till så mycket du vill och orkar. Så när mätaren står på noll, exporterar du till wave istället och så gör du mp3-komprimeringen i ett annat program, finns gott om gratisprogram för detta ändamål.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogg Vorbis kan man ställa sig tveksam till. körde det rätt mycket innan, men det tar inte lång tid innan man märker att väldigt många kör program som inte kan spela ogg. Och där tappar du direkt en krets med lyssnare. Visst en mp3a är det sämre ljud i... men du kan köra en hög bitrate, och problemet är löst. Idag är det sällan folk bekymmrar sig över storleken på filerna, hårddisk har vi gott om och många har bredband. Bara som en kommentar...

(Kör också CDex, mycket nöjd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddade ner och provade med EAC. När jag försöker öppna min av Cubase komprimerade WAV-fil så får jag ett felmeddelande. Typ, detta är ingen standard WAV, EAC jobbar bara med okomprimerade WAV på 44.1

Que?

Letade på nätet efter winLAME Multithread, men hittade inget jag heller.

Kan det vara så att Cubase komprimerar wavvar som inte går att göra om till empetreor? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, i Cubase exporterar du till wav sedan kan du köra ett frontend till LAME som exepemvis RazorLAME.

http://www.dors.de/razorlame/index.php

När du laddat hem LAME och RazorLAME ställer du in i RazorLAME vart LAME.exe finns sedan är det bara att tuta och köra. Ignorera multithread versionerna om du inte ha en dator med 2 processorer eller 2 processorkärnor.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Majken. Jättebussigt att Du vill hjälpa mig med det här!

Nåt är galet. Jag har provat winLAME, CDex, razorLame... det blir en fil i mp3-format, som går att klicka på och öppna i diverse spelare (realplayer etc)... men det låter helt enkelt inget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått lame.exe på plats och det blev en viss skillnad. Nu låter det - men det brusar bara

Fick följande felmeddelande:

Warning: corrupt or unsupported WAVE format

Assuming raw pcm input file

LAME version 3.92 MMX (http://www.mp3dev.org/)

CPU features: i387, MMX (ASM used), 3DNow! (ASM used), SIMD

Using polyphase lowpass filter, transition band: 15115 Hz - 15648 Hz

...

Encoding as 44.1 kHz 128 kbps j-stereo MPEG-1 Layer III (11x) qval=2

average: 128.0 kbps LR: 1 (0.007942%) MS: 12591 (99.99%)

RazorLame encountered an unknown message from LAME while trying to encode!

Encoded 0 files in 0:00:24

There was an unexpected LAME message for one file, please check log for error messages.

Tack för all hjälp, det känns som att vända sig till en online-support! Hoppas jag kan återgälda Dig detta besvär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkra dig om att du exporterat från Cubase till vanligt waveformat i 16bit, 44.1KHz och interleaved stereo.

/Majken

Ja, det låter onekligen som du försökt komprimera en icke-standard wav-fil.

@Majken

Jag kör också med EAC - oslagbart! Kan dock vara lite meckigt att ställa in för en del personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...