Jump to content
Annons

upptryckning av demo/ep


Impey

Recommended Posts

Har läst lite och sökt men har lite svårt att hitta företag som gör så få skivor som 100-200 st till ett bra pris.

det flesta verkar ha 500 som minimum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Det beror på om dy vil ha "äkta" pressade cd eller nöjer dig med brända cd. De senare kan du få i 50 ex t.ex. Det finns något/några företag som börjar sin tillverkning fr.o.m. 300 cd beträffande pressade cd. Ett av dessa tror jag är Tocano. Tänk också på det att ska du göra 200 ex, så kan du lika gärna beställa 500 ex. Marginalkostnaden du vet...

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Okej, detta är visserligen ett alternativ som dom flesta redan övervägt när dom bestämmer sig för att trycka upp en EP. Men jag vill slå ett slag för att trycka upp dom själv. Om jag ska trycka upp en EP hos pregal (exempelvis) så kostar det mig typ 20kr per skiva, å då är det en riktig budget variant. Är man fattig som jag så finns inte dom pengarna, så jag tryckte upp den själv hemma i datarummet. Blev inte lika proffsigt, men det tog igen det på "personlig touch" 😠.

Det landade på 6kr per skiva istället, dessutom trycker man upp efter hand, så man inte står där med 100 ex, när man egentligen vill spela in nytt, eller upptäcker att man hade behövt 100ex till, men inte kan vänta på en ny upptryckning från dom (tar väl några månader?).

Jäklar vad långt detta blev.

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

jag gjorde samma, fast köpte in en Canon pixma ip 5200(999 :- på City Stormarknad) som skriver direkt på cdskivor. Lite tjockare papper till booklet och sen skriver man ut på bägge sidorna. Blir minst lika bra som t ex Pregal. Gör man däremot bara två skivor totalt så blir kostnaden såklart väldigt hög. Ca 550 kr/skiva men har man som jag tryckt upp över 200 skivor(idag) så vinner du till slut över alla bolag.

Det finns en firma från Tyskland som jag skrivit om i en annan tråd: Media Pro Store tror jag de heter där jag har beställt Sony skivor silver/silver som är grymt svåra att skilja från vanliga skivor. De har även en fixeringsspray att lägga på skivorna om man vill men samtidigt så tycker jag inte att resultatet blir så mycket bättre. Där kan du även beställa alla olika sorters fodral du kan tänka dig.

Därefter är det bara att ta gitarren, gå ut på gator och torg, smälla upp en liten kartong med skivor och sälja för(jag brukar ta 40 spänn av killar 20 kronor och en kram av tjejer) det man tror man kan få.(svårt att ta 189:- ute på ett torg..hehe). Släng även fram gitarrfodralet och vips har du middag och hotellrum bokat. Funkar grymt bra här i turistmeteropolen men såklart även bra på Gotland, Sthlm m.m. där det rör sig mycket människor. Men såklart finns de dagar då det regnar som man får ligga in och skriva nya låtar och spela in, trycka osv osv osv....

Bara ett tips. Förövrigt ska jag logga in på myspace och bli vän med dig nu Emil...hahaha

Mange

Mallorca: 36 grader i skuggan - jag åker till bergen idag eller något

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)
Hur är det med radiostationer? Tar de emot brända skivor (hembrända eller "professionellt" brända)? Förutsatt att man har ISRC-kod osv naturligtvis.

egentligen så tror jag inte att grammofonarkivet tar emot brända cd men skickar du till ex olika program så spelar de då din låt om det är en bra låt.......

Har du då anmält den till stim + ncb reggat den så har du rätt att få betalt för den precis som vilken upphovsman som helst.

Mallorca: 50 + i solen många tjejer i kort kort.....och nu ska jag gå ut och äta på bodegan här bredvid och sen blir det beachfest nere på playan......

Ha en underbar kväll

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med radiostationer? Tar de emot brända skivor (hembrända eller "professionellt" brända)? Förutsatt att man har ISRC-kod osv naturligtvis.

egentligen så tror jag inte att grammofonarkivet tar emot brända cd men skickar du till ex olika program så spelar de då din låt om det är en bra låt.......

Har du då anmält den till stim + ncb reggat den så har du rätt att få betalt för den precis som vilken upphovsman som helst.

Mallorca: 50 + i solen många tjejer i kort kort.....och nu ska jag gå ut och äta på bodegan här bredvid och sen blir det beachfest nere på playan......

Ha en underbar kväll

Nej, grammofonarkivet tar inte brända cd pga den dåliga arkiveringsbeständigheten, vad jag förstår. Tack för svaret! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...