sounden Postat 24 juli 2005 Postat 24 juli 2005 Hej allihopa! Har precis köpt 2 begagnade hihat-lock tror de Ă€r frĂ„n 70talet, dock sĂ„ sitter det gammal frystejp som torkat pĂ„ top-locket. Nu hade jag tĂ€nkt att ta bort detta och medans jag Ă€ndĂ„ hĂ„ller pĂ„ sĂ„ tĂ€nkt jag putsa upp dem. Vad kan man putsa dem med? vanlig mĂ€ssingsputs, eller andra grymma tips? Ăr det bra att putsa cymbaler ? Det borde det ju vara, om man tĂ€nker pĂ„ ett gammal set gitarr-stĂ€ngar sĂ„ tappar dem klarheten och attacken i tonen bara efter nĂ„gra veckor. Finns det nĂ„gra nackdelar? Tar bort nĂ„gon skyddsyta? Tacksam för tips och erfarenheter.
hegobald Postat 24 juli 2005 Postat 24 juli 2005 Ăsch putsa pĂ„ du.. Det klingar bara bĂ€ttre om dom och glĂ€nser dessutom.. đ Jag skulle rekommendera Autosol som du kan köpa pĂ„ macken... Det Ă€r effektivt... AnvĂ€nder det sjĂ€lv till mĂ€ssing som ska glĂ€nsa.. Men ganska söligt đ±
Fnykis Postat 24 juli 2005 Postat 24 juli 2005 "HÀxan" putsmedel Àr vÀldigt effektivt för alla sorts metaller/jÀrn, kort sagt nÀstan allt! Cymbalerna förstörs eller Àndras inte av putsningen.
Pazo Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 Det finns ju "Cymbalputsmedel" Som du sÀger sÄ har faktiskt finishen lite att göra med ljudet. Men de Àr inte nÄn skillnad man direkt mÀrker...
Jocke Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 Polaren som köper och sÀljer trumgrejer pÄ sin fritid Àr helt torsk pÄ Autosol. Det verkar vara helt beroendeframkallande och jag tror han t.o.m. har det pÄ mackorna.
sounden Postat 25 juli 2005 TrÄdstartare Postat 25 juli 2005 (redigerat) Autosol it is!! Redigerat 25 juli 2005 av sounden
hegobald Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 (redigerat) sounden sa: Autosol it is!! Yess!!! đ Jag diggar autosol ocksĂ„.. JĂ€drigt blankt blir det med liten anstrĂ€ngning... Ă ssĂ„ fĂ„r du raggarsound pĂ„ köpet đ Till rĂ„ga pĂ„ allt sĂ„ kommer dina hĂ€nder att se ut som pĂ„ en riktig bilmekaniker ocksĂ„ dĂ„ du Ă€r klar đ Ps. AnvĂ€nd riktigt trassel sĂ„ fĂ„r du rĂ€tt feeling... ds. Redigerat 25 juli 2005 av hegobald
sounden Postat 25 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 juli 2005 (redigerat) hegobald sa: Ă ssĂ„ fĂ„r du raggarsound pĂ„ köpet đ vill jag ha det? đ Redigerat 25 juli 2005 av sounden
Jocke Postat 25 juli 2005 Postat 25 juli 2005 sounden sa: hegobald sa: Ă ssĂ„ fĂ„r du raggarsound pĂ„ köpet đ vill jag ha det? đ Raggarsoundet kommer nog inte vara sĂ„ pĂ„tagligt men Ă€ndĂ„ svĂ€va dĂ€r i atmosfĂ€ren. Man kan ha det i hĂ„ret ocksĂ„ om man vill se ut som en raggare, annars Ă€r kromdetaljerna pĂ„ raggarbilen ett ganska vanligt anvĂ€ndningsomrĂ„de för Autosol.
sounden Postat 25 juli 2005 TrÄdstartare Postat 25 juli 2005 hehe ok! Efter nÄn timme och ett antal kcal fattigare med nÄgon tÄrsvett i ögat sÄ kan jag nog konstatera att det gjorde susen med lite autosol. =) före efter Utan och testat dem pÄriktigt sÄ lÄter de faktiskt redan nu klarare i tonen.
sounden Postat 26 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2005 (redigerat) mornel sa: Putsade du fram logotypen under smutsen? đź Ja pĂ„ ovansidan dĂ€r det Ă€r ingraverad logga kröp den fram =) Men inte pĂ„ undersidan dĂ€r loggan Ă€r gjord av fĂ€rg, dĂ„ hade jag putsat bort den och det vore ju synd. Redigerat 26 juli 2005 av sounden
sounden Postat 16 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 16 augusti 2005 Brylcremé och Autosol blandat med bensinlukt i studion!... JA, lite raggarsound blev det!! Gahh! hjÀlp!!!!!! ANTICIMEX!!
VacUm Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 Hehe, raggarsound blir vĂ€l svĂ„rt med nyputsade cymbaler, men ett kliniskt Dave Weckl-sound lĂ€r du vĂ€l kunna fĂ„ till nu. Finns en historia frĂ„n göteborg dĂ€r en av dom gamla jazztrummisarna hade putsat upp hela sin cymbalsamling efter dom stĂ„tt och blivit inrökta under massa Ă„r pĂ„ nĂ„n klubb, och nĂ€r han sen testat dom hade han börjat grĂ„ta. Cymbaler ska man inte putsa. Dom ska lagras som gamla viner. đ
Morta Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 Personligen sĂ„ putsar jag mina cymbaler, men en del trummisar - speciellt jazztrummisar vill ha sina cymbaler skitiga. Man fĂ„r en dovare mörkare ton dĂ„. Jag som dock spelar mestadels rock vill ha en klar ljus ton. HĂ€xans Ă„ker pĂ„ en gĂ„ng i kvartalet kanske. Speciellt effektivt och lĂ€mpligt Ă€r det pĂ„ hi-hat, ride och splashar. Crasharna kanske nĂ€stan ska vara oputsade, annars kan kastrullslock-soundet komma (Ă€r det det som kallas för raggarsound? đ )
sounden Postat 16 augusti 2005 TrĂ„dstartare Postat 16 augusti 2005 VacUm sa: Cymbaler ska man inte putsa. Dom ska lagras som gamla viner. đ± Jo, dĂ€r hĂ„ller jag med dig delvis.. men det satt Ă€cklig geggig frystejp pĂ„ ovansidan som inte var speciellt vacker, det ville fĂ„ vĂ€ck... skall nog inte putsa dem nĂ„tt mer nu =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.