Jump to content
Annons

Någon som provat vienna symphonic?


Recommended Posts

Annons

Jag har visserligen inte provat, men min erfarenhet är att ofta är totalt hopplöst att få det att låta bra. Det krävs ett oändligt tålamod och ork för att få det att låta lika bra som demosarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett instruktionsvideon till Vienna Performance Tool. Det ser lätt ut när proffsen använder det. I videon hävdas dessutom att det finns musiker som använder VSL live! Men jag tror som andypandy att det är grymt svårt att få det att låta bra.

Jag har GigaStudion. Med den gör jag egna ljud eller lägger in andras ljud som jag laborerar med. Redan det är svårt att få bra. Tänk sedan att skapa ett orkestralt verk som låter bra! Man bör förresten ha goda kunskaper i instrument och instrumentering för att det ska låta naturligt.

Den snabbaste hanteringen av VSL får man om man använder sig av OPUS 1-paketet, vet jag. Det är inte en enklare variant av ljud, de är lika bra som i proffspaketet men orkestern är mindre (fyra dvd istället för 25 + New Horizon-skivorna som kanske är tio till (?)).

En del proffs använder sig av OPUS 1 för att göra en grundstruktur av verket och sedan börjar de med den mödosamma processen att bygga upp verket med hela proffspaketet som verktyg. Men som andypandy säger så krävs ett oändligt tålamod och det handlar mer om komponerande än om musicierande. Fast det är ju det enda sättet att få sin musik spelad förstås.

Jag träffade komponisten Viktoria Borisova-Ollas och hon skriver ett eller två verk om året men hon är ju så pass duktig och har tillräckligt hög status föratt få sin musik spelad av orkestrar. Så hon skulle aldrig använda tex VSL för att göra musiken för det är en lååång och trist process, utan hon bara skriver det i Finale och ger musikerna noterna. En fördel med det säger hon är att om man gör en skiss i VSL eller dylikt, blir musikerna så påverkade av datorljudskissen att de får för många förutfattade meningar om hur de själva ska spela verken och då blir det sämre i alla fall.

Men de stycken jag hört med VSL är de bästa virtuella orksesterstycken jag hört iallafall. Det finns allt fler konkurrenter till VSL också. T ex kan Dan Dean True Strike säkert tävla med VSL om finaste slagverk till exempel. Men jag har inte provat det hihi.

edit grammatikfel igen

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Skeptisk till live-delen. Svårt att spela live med så stora samplingsbibliotek när det ska växlas mellan stråke och spiccaton i violinen samtidigt som cellon ska spela pizzicato i några takter och fagotten ska hålla ut tonen med vibrato samtidigt... Ja, ni förstår vad jag menar.

Man måste sitta och notera och "lägga pussel" instrument för instrument så det blir trovärdigt. Först DÅ, kan man få ut lika bra resultat som demolåtarna. 😱

Har internetkontakt med flera personer som skriver musikal- och filmmusik med hjälp av VSL. Deras prylar låter grymt, men så sitter de länge och programmerar in sina stycken för att uppnå realismen. 😱 Så för den som har tid att sitta och jobba med små detaljer och dessutom har råd med dessa stråkar, så är VSL ett perfekt bibliotek...

Link to comment
Dela på andra sajter

För en av konkurrenterna, EWQLSO Platinum, rekommenderas att man kör med 4 datorer för ljudbiblioteken om man vill köra i realtid...

Om det räcker med ett lite mindre bibliotek (men fortfarande ruggigt bra 😱 ), så går det fortfarande att köpa EWQLSO Gold till det låga kampanjpriset - så länge lagret räcker hos distributören - men det gäller att hålla sig framme... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant där Fredrika. Synd att allt måste vara så förbaskat dyrt bara. Vill ju bara testa lite och se om det är nått att hänga i granen. Men egentligen är jag kanske inte sådär megaintresserad av att sitta och skriva stora verk utan snarare hitta riktigt bra orkesterljud till mina andra produktioner.

Samtidigt är det ju förståeligt att det kostar med tanke på vilket jobb det är att skapa dessa samplingsbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle starkt rekomendera Edirol Orchestral, låter svinbra och tar bara 127 mb.

Svinbra är väl att ta i tycker jag. Iaf om man jämför med de stora samplingsbiblioteken. Det låter ganska tunnt och syntetiskt. Men fördelen är ju helt klart att det inte är så stort, tungt och komplext att jobba med. Och det låter helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...