Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tänkte bara kolla runt om det är någon här som provat vienna symphonic edition? Är grymt imponerad av det jag hört på deras hemsida: www.vsl.co.at

Skulle gärna höra kommentarer från någon som provat på riktigt. Hur är det att använda, gränssnitt, vilka möjligheter finns osv.

Annons
Posted

Jag har visserligen inte provat, men min erfarenhet är att ofta är totalt hopplöst att få det att låta bra. Det krävs ett oändligt tålamod och ork för att få det att låta lika bra som demosarna.

Posted

Mmm... Brukar tyvärr ofta var så med "jätteflashiga" samplingsbibliotek och dyl. Tar typ en vecka att ratta in nått användbart. Själv tycker jag sådant tar död på kreativiteten, men man vill ju samtidigt att det ska låta bra.

Posted (edited)

Jag har sett instruktionsvideon till Vienna Performance Tool. Det ser lätt ut när proffsen använder det. I videon hävdas dessutom att det finns musiker som använder VSL live! Men jag tror som andypandy att det är grymt svårt att få det att låta bra.

Jag har GigaStudion. Med den gör jag egna ljud eller lägger in andras ljud som jag laborerar med. Redan det är svårt att få bra. Tänk sedan att skapa ett orkestralt verk som låter bra! Man bör förresten ha goda kunskaper i instrument och instrumentering för att det ska låta naturligt.

Den snabbaste hanteringen av VSL får man om man använder sig av OPUS 1-paketet, vet jag. Det är inte en enklare variant av ljud, de är lika bra som i proffspaketet men orkestern är mindre (fyra dvd istället för 25 + New Horizon-skivorna som kanske är tio till (?)).

En del proffs använder sig av OPUS 1 för att göra en grundstruktur av verket och sedan börjar de med den mödosamma processen att bygga upp verket med hela proffspaketet som verktyg. Men som andypandy säger så krävs ett oändligt tålamod och det handlar mer om komponerande än om musicierande. Fast det är ju det enda sättet att få sin musik spelad förstås.

Jag träffade komponisten Viktoria Borisova-Ollas och hon skriver ett eller två verk om året men hon är ju så pass duktig och har tillräckligt hög status föratt få sin musik spelad av orkestrar. Så hon skulle aldrig använda tex VSL för att göra musiken för det är en lååång och trist process, utan hon bara skriver det i Finale och ger musikerna noterna. En fördel med det säger hon är att om man gör en skiss i VSL eller dylikt, blir musikerna så påverkade av datorljudskissen att de får för många förutfattade meningar om hur de själva ska spela verken och då blir det sämre i alla fall.

Men de stycken jag hört med VSL är de bästa virtuella orksesterstycken jag hört iallafall. Det finns allt fler konkurrenter till VSL också. T ex kan Dan Dean True Strike säkert tävla med VSL om finaste slagverk till exempel. Men jag har inte provat det hihi.

edit grammatikfel igen

Edited by Fredrika
Posted

Skeptisk till live-delen. Svårt att spela live med så stora samplingsbibliotek när det ska växlas mellan stråke och spiccaton i violinen samtidigt som cellon ska spela pizzicato i några takter och fagotten ska hålla ut tonen med vibrato samtidigt... Ja, ni förstår vad jag menar.

Man måste sitta och notera och "lägga pussel" instrument för instrument så det blir trovärdigt. Först DÅ, kan man få ut lika bra resultat som demolåtarna. 😱

Har internetkontakt med flera personer som skriver musikal- och filmmusik med hjälp av VSL. Deras prylar låter grymt, men så sitter de länge och programmerar in sina stycken för att uppnå realismen. 😱 Så för den som har tid att sitta och jobba med små detaljer och dessutom har råd med dessa stråkar, så är VSL ett perfekt bibliotek...

Posted

För en av konkurrenterna, EWQLSO Platinum, rekommenderas att man kör med 4 datorer för ljudbiblioteken om man vill köra i realtid...

Om det räcker med ett lite mindre bibliotek (men fortfarande ruggigt bra 😱 ), så går det fortfarande att köpa EWQLSO Gold till det låga kampanjpriset - så länge lagret räcker hos distributören - men det gäller att hålla sig framme... 😱

Posted

Mycket intressant där Fredrika. Synd att allt måste vara så förbaskat dyrt bara. Vill ju bara testa lite och se om det är nått att hänga i granen. Men egentligen är jag kanske inte sådär megaintresserad av att sitta och skriva stora verk utan snarare hitta riktigt bra orkesterljud till mina andra produktioner.

Samtidigt är det ju förståeligt att det kostar med tanke på vilket jobb det är att skapa dessa samplingsbibliotek.

Posted
Jag skulle starkt rekomendera Edirol Orchestral, låter svinbra och tar bara 127 mb.

Svinbra är väl att ta i tycker jag. Iaf om man jämför med de stora samplingsbiblioteken. Det låter ganska tunnt och syntetiskt. Men fördelen är ju helt klart att det inte är så stort, tungt och komplext att jobba med. Och det låter helt ok.

Posted

Jo jag kör med det. Tycker som föregående talare att det låte lite tunt, men som sagt fördelen är ju att det knappt tar nån platts, och inte är särskillt tungt för datorn heller.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.