Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjaloj e lite under isen 😉 har lirat gitarr ett tag men fattar inte hur man vet vikken tonart en låt går i.

tex om ja ska göra solo till en låt jag har skrivit hur vet jag då om jag ska andvända en skala som har sin rot i A eller en som rotar i C??

två backar läsk, trevligt 😄🙂

Annons
Postat
tjaloj e lite under isen 🙂 har lirat gitarr ett tag men fattar inte hur man vet vikken tonart en låt går i.

tex om ja ska göra solo till en låt jag har skrivit hur vet jag då om jag ska andvända en skala som har sin rot i A eller en som rotar i C??

två backar läsk, trevligt 😄😛

1. Har du noter till låten så kollar du hur många # eller b det finns i låten.

2. Du får väl se vilket ackord det blir av de toner som spelas samtidigt som solot (i de andra instrumenten)?

// David

Postat

Grovt förenklat kan man säga de flesta låtar av pop/rock karaktär slutar på grundackordet. Alltså om låten slutar på ett dm så kan du exempelvis använda en dm-skala, dm-pentatonisk, eller kanske en F#-dur-skala. Enklast är kanske dm-pentationisk, då det inte finns några toner i denna skala som låter "fel" så länge låten stannar i tonarten.

Postat

detta var intressant. Detta är ågot som jag iallafall inte brukar tänka på kanske något man borde.

Postat

Sorry Offlineisonline - Om vi pratar pop och dm är nog F dur bättre än F#,

Dm = parallelltonart till F dur.

Xerox, kan du bara inte lyssna vad som låter bra? om du kommit så långt som att göra egna låtar

vet du väl vad du tycker om att höra? Om det låter bra så är det bra, teorin kan du läsa ikapp sen.

Nån gitarrist sa "det finns aldrig en falsk ton, det beror på vilken ton som kommer efter"

Kör hårt!

Postat

Offlineisonline! Har lyckats få i mig kaffet och fått igång kolan. Dock hindrar det inte att jag själv nog

hellre skulle höra en komersiell poplåt i Dm med ett F# dur solo på ! Men det är bara

min smak det! 😉

Postat

tja d går väll att bara lyssna ut men tänkte att d kanske e bra att lära sig sånt endå... har ingen lärare så vet inte om d e nått som alla kan eller nått som e komplicerat... föresten när vi endå pratar tekniker ja undrar hur man får tappingen att låta bra. när jag tappar så låter det mycket svagare än när ajg spelar vanligt trots att jag tappat hårt. något supertrix på lager?

Postat

vräk på med dist och deläj, sen tappar du som fan, ju fortare destå bättre 🙂

sen alla sura toner kallas även i folkmun för jazztoner 😉

Postat

För att lära dig får du nog kolla runt på länkarna ovan, eller låna en bok om musikteori och lära dig grunderna i harmonilära. Det finns liksom inget sätt att fuska där. Grunderna i musikteori har exemplifierats flera gånger här på forumet, så du kan nog använda sökmotorn här o få hjälp.

För att ge dig något mer matnyttigt så måste du förstå skillnad på grundton, ters och kvint, det är liksom början av musikteori. Exempel C- dur skala. C D E F G A B C C= grundton E=ters G=kvint.

de utgör också ackordet C - dur. samma skala men utgå från A som grundton, C ters, E kvint

så får du ackordet A moll vilket också är c durs paralelltonart. Det visar sig alltså att tersen avgör om ackord är dur eller moll. Liten ters= moll. Stor ters = dur. Krångligt? Förösk lyssna på tonerna samtidigt

som du funderar över hur de förhåller sig till varandra.

Ang tapping: Du skall inte tappa hårt! anslaget skall vara ganska lätt. Om du tappar hårdare än vad du slår an med plektrumet så gör du något galet. Men ljudet blir aldrig lika starkt vid tapping som om du verkligen öser på med plektrum. Ett tips om du övar tapping är att linda en strumpa eller halsduk över sadeln vid förstas bandet för att dämpa de lösa strängarna. Mycket gain,humbucker mikrofon lite kompressor och reverb hjälper oxå till.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.