Jump to content
Annons

En rättighets fråga


Coffeemidget

Recommended Posts

Jag e värdelös på allt vad stimregler trots att jag kammat igenom deras sida ett par gånger och har en fråga.

Jag har gjort några låtar till en kille som producerar dokumentärer åt svt, han ville ha mina grejer efterssom hans budget e liten och inte vill punga ut femtioelvatusen i royalty pengar för användning av annan musik när de visas på tv. Jag däremot vill ha grejorna anmälda till stim. Vem ska då betala stimpengarna när det visas? Killen som producerat dokumentären och sålt den till svt eller svt för att de köpt produktionen? Vill ju inte anmäla mina grejer till stim så killen som gjort dokumentären får en fetingsmäll i avgiftspengar, men gör det gärna om tv-licens asen får stå för notan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ok... det är ju inte filmproducenten i fråga som är ansvarig utgivare. Det är ju ungefär som att dom som gör musikvideos skulle få betala till stim varje gång låten spelas i tv.

Det är svt som sköter grejjerna... och det kan bli några tusenlappar i stimersättning bara dina verk spelas upp i någon minut från svt, så du behöver inte vara orolig att din filmpolare åker på nån smäll... Se bara till att ditt namn står med FETA bokstäver 😱😳

Jag skulle vilja säga grattis om du får med ett av dina verk på svt... Bättre "gratis" reklam kan du ju inte få... dessutom bättre än gratis eftersom du dessutom FÅR pengar.

Sluta oroa dig och gör grymma låtar istället, för att låta som en patetiskt gammal man som inte vet vad jag ska skriva hehe 😠

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

då kommer en följdfråga... De e ju lite moment22. Man måste ju framföras offentligt för att få bli medlem i stim, så mycke har jag fattat av deras illaluktande hemsida, men jag blir ju inte offentligt framförd förränn de visar dukumentären, och då e ju låtarna inte registrerade, betyder det att första visningen blir gratis då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju framföras offentligt för att få bli medlem i stim

Du har väl framfört musik offentligt förut, även om den inte spelats i TV? :rolleyes:

Gå med i STIM. Du kan anmäla framförandet i dokumentären retroaktivt också. Så självklart får du ersättning!

Ring direkt till STIM om du har frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag e scenskygg... krävs många öl om jag ska våga mig upp på scen. Jag har spelats på två barer där jag bor på cd vad jag vet, öhm. så spelade jag å en skolavslutning för några år sen.

Har skickat kanske tre email till stim men har inte blitt klok på det. Men du menar altså att jag kan gå med i stim nu direkt utan att ha spelats offentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att skriva att nån låt har framförts nån gång på nåt ställe. Det har dom ju ingen möjlighet att kolla. Det behöver ju inte ha varit på ett fullsatt Råsunda.

Dessutom kan du recoopa pengarna i efterhand också, så du kommer inte att gå utan ersättning :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att skriva att nån låt har framförts nån gång på nåt ställe. Det har dom ju ingen möjlighet att kolla. Det behöver ju inte ha varit på ett fullsatt Råsunda.

Men behöver inte skriva eller redogöra ett jutta för att gå med.

Kolla granntråden. Och gå sedan med. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Snubben som gjort filmen ska du ju inte ge honom låten bara för att det är kul.

Han ska ju betala dig en slant för att få använda din musik.

Hur mycket är ju en fråga er emellan?

Tycker du att det är ok med ditt namn i eftertexten så är det ju det.

Men sen är det ju som tidigare sagts SVT som betalar till STIM för musiken

i programmet om inte SVT och film-makaren har avtalat något annat.

Det finns en fantastiskt liten bok som jag har:

"Den svenska musikbranchen" skriven av Allan Gutheim

Utgiven av hans eget förlag/företag RealTime Music.

Här finns allt om avtal, kontrakt, STIM, SAMI, allt allt allt....

www.stim.se kan ju vara ett hett tips.

vet ej hur det är med musik som ingår i en färdig film/dokumentär.

det är inte säkert att det går att jämföra med musikvideos som spelas

var för sig, en i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite från Stim.se

Minutvärden - TV 2004:2

Hur mycket en minut kan ge upphovsmän och musikförlag att dela på.

 

SVT1/SVT2 Bakgrund

184,66

 

SVT1/SVT2 Visuellt

923,29

 

SVT1/SVT2 Signatur

328,82

 

SVT1/SVT2 Lokal Bakgrund

16,78

 

SVT1/SVT2 Lokal Visuellt

83,94

 

SVT1/SVT2 Film

184,66

 

 

 

 

TV3 Bakgrund

78,53

 

TV3 Visuellt

392,65

 

TV3 Film/reklam

78,53

 

 

 

 

TV4 Bakgrund

158,40

 

TV4 Visuellt

792,00

 

TV4 Lokal Bakgrund/Reklam

9,90

 

TV4 Lokal Visuellt

49,50

 

TV4 Film/Reklam

158,40

 

 

 

 

Kanal 5 Bakgrund

53,67

 

Kanal 5 Visuellt

268,36

 

Kanal 5 Film/Reklam

53,67

 

 

 

 

Canal+ Bakgrund

60,18

 

Canal+ Film

60,18

Sen står det så här också

Tv-program

 

 

Vid licensiering av musiken i tv-program skiljer man mellan fem olika typer av program/inslag (se tabell).

 

Beträffande tv-program som produceras för sändning i SVT och TV4 gäller särskilda regler. Man skiljer mellan programföretagets inköpta program, samproduktioner, programutläggningar respektive tv-program som produceras av programföretagets egen personal med företagets egen utrustning. Kontakta gärna NCB för mer information om detta ncbav@stim.se

 

Definitioner

TV-programsignatur:

Ett musikverk avsett för identifikation av program eller programinslag.

 

Dramaproduktion:

En gestaltande produktion , som i sin helhet utgår från ett manuskript, som levandegörs med hjälp av regissör och skådespelare/tecknade figurer/dockor i form av t ex dramaserie, novellfilm, dramatisering av litterärt verk eller situationskomedier.

 

Live-on-tape program:

TV-program som inte sänds direkt utan är en studioupptagning med studiopublik. Tidsfördröjning från inspelning till utsändning får vara högst en vecka, och det får ske högst två visningar av programmet.

 

 

 

Vad kostar det att använda musik i tv-program?

 

Befintlig utgiven musik

 

Program/inslag

Licensavgift

 

Reklamproduktion

Fri prissättning

 

Programsignaturer

Fri prissättning

 

Dramaproduktion

Fri prissättning

 

Live-on-tape program

Kr 3:40 / sek (minimiavgift per musikverk = kr 51:-)

 

Övriga program

Kr 13:60 / sek (minimiavgift per musikverk = kr 204:-)

 

Beställningsmusik

 

Alla typer av program

Fri prissättning

 

 

 

Om du beställer ny specialkomponerad musik, sk beställningsmusik, skall du använda särskild anmälningsblankett.

Tror att det kan vara ett hett tips att kontakta STIM och

kolla hur det brukar vara....eller SVT för all del

hepp

Link to comment
Dela på andra sajter

de va ju bara för informativt! 🙁 tack turkronan, de va verkligen nyttigt. På de förra fick jag bara namn med i eftertexten, men jag ska få pengar för nästa beställning, den e redan på g så de känns bra. just nu har jag bara fot-i-dörren inställning och är glad att mina grejor får vara med. Killen har några andra producenter på led så om jag börjar kräva går ju han ingen nöd utan mig tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår.

Sen är det också skillnad på om det är beställnings-musik,

dvs att du på ett uppdrag skriver musik bara till filmen/programmet.

Då (tror jag) köper nog fim-makaren hela rätten till ditt material.

De betalar dig för att utföra en tjänst typ som att göra ett nytt badrum.

Men det kan man också kolla med STIM vad som gäller.

Det andra alternativet är ju att film-makaren vill använda din musik,

som redan är gjord, inspelad och kanske också släppt i något annat sammanhang.

Det var väl det vi diskuterade tidigare.

Men är det så att han/hon beställer filmmusik av dig helt enkelt så

kan det skilja sig något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...