Jump to content
Annons

Cubase SX2 Problem


DJ REplay

Recommended Posts

Jag har ett litet, eller rättar sagt ett ganska stort problem.

Jag styr mina syntar (Korg Extrem, Access Virus C, MC-909) med Cubase SX2, det går bra i början men efter ett tag vid uppspelning varierar hastighet mycket, inget låter synkat längre, allt låter som kaos. Det är svårt att förklara, men det låter som tempot svajar, hoppar och hackar kan man säga. Ganska ordentlig dessutom.

Har rätt dåligt med minne (256mb) kan det bero på det? Annars är datorn rätt snabb, men det är PC800 minne o det är svindyrt att köpa. :-(

Jag spelar bara midi noter och inga VST eller VSTi eller något sådant alls, och på ”VST Performance” är det inga problem, ligger på cirka max 25% för CPU belastning och max 5-10% på disk. Jag har inte speciellt många Tracks heller ca 7-15 st då problemen börjar komma.

Jag har ett M-Audio Firewire audiophile, men jag tror inte det är det heller hade samma problem med mitt gamla kort (Sound Blaster kort)

Hoppas ni kan Hjälpa mig.

Med vänliga hälsningar

Stefan B Pettersson

Redigerat av DJ REplay
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte så duktig på MIDI och externa enheter men...

Testa att söka på Blocket eller något efter RDRAM alternativt RAMBUS. Kan hända att du hittar något prisvärt om du inte helt enkelt vill byta moderkort 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kör med Windows XP (SP2), har en Compaq P4 1.5Ghz, och kör med "Tempo fixed"

Har även provat köra på olika ASIO inställningar Ljudkortets, multimedia, DirectX.

Visserligen ska jag snart köpen en ny dator, men tycker det är konstigt att det är problem när man inte ändå inte kör några efx eller instrument, tar midi signalerna så mycket kraft.

Allt annat funkar bra har både virusskydd o brandvägg, ska jag kanske prova gå offline o köra utan dom?

Redigerat av DJ REplay
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, jag har försökt att hitta någon med liknande problem men hittar ”tyvärr” ingen. Ja det blir snart ny dator ändå. Blir billigare än att uppgradera PC800 kostar ca 1000.- för 256Mb,

Vet inte varför just PC800 minnen är så dyra, men det tillverkas kanske inte tillräckligt stora kvantiteter.

Men det ä kostigt jag belastar inte datorn nämnvärt, när jag kör Memturbo® så är det inga problem, enligt Memturbo är det gott om processor kraft o minne kvar.

Älskar Cubase o vill inte byta

Jag körde ett Proj. med 30 Audio Tracks med delays på varja track utan några problem, så det ä konstigt att den inte ska klara 10 midi tracks.

Redigerat av DJ REplay
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar datorn bra i övrigt? Har du virusskydd?

Ah..det är DÄRFÖR det inte funkar.. virusskyddet försöker angripa din Virus-C 😄

Ärligt talat: Har du någon konflikt i systemet? nån gång har jag haft ett svajigt MIDI och jag tror det berodde på drivrutinen för MIDIinterfacet den gången eller att det var en hårdvarukonflikt som gjorde att filsystemet gick ner i DOS-shared mode.. vilket gjorde att systemet blev ostabilt.

Vad kör du med för MIDIinterface och är drivrutinen optimerad för windows XP?

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen erfarenhet av att köra flera syntar samtidigt via midi, men har du en midi out från datorn och kör midi through på syntarna så kanske det blir "stökigt" i kabeln om du skickar mycket midi-info. Har du samma problem om du kör 7-15 spår på en enda synt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma problem med bara en synt också, men styr jag Korg Triton extreme via USB så funkar det bra, verkar som det är något med Midi inställningarna att göra.

Jag har inget MIDI interface utan kör PC -> extreme -> Virus C men där var problem även utan Virusen, och det gick bra i början ju, med färre antal midi kanaler. Ska prova att ladda om nya drivrutiner till ljudkortet.

Vet inte riktigt hur man undviker hårdvarukonflikt för midi. Men det verkar vara någon typ hårdvarukonflikt kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat det rätt så kopplar du din Triton via usb och använder den som midi interface till de andra syntharna. Visst har du midi på ditt audiophile-kort också? Prova att koppla syntharna till det istället. Jag har själv kört midi via usb till min Yamaha Motif och fått problem med dålig timing.

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag kör via midi från mitt audiophile-kort, det är då det inte funkar som det skall, det funkar när jag kör via USB. Men då fungerar inte att köra Virusen vi thru eller out från Triton.

Tritonen verkar inte skicka vidare midi signalerna den får från USB ingången.

Men det är ett annat problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. skumt.

Men det är inte att du använder för många röster per synth så att de (syntharna) får tokstollen och får börja sortera bort vissa noter alternativt fördröja dem?

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...