Jump to content
Annons

Krångel med ljudkort

Recommended Posts

frans m (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag använder ett M-audio Quattro USB ljudkort och sen jag köpte laptop med XP så har jag bara haft problem. Med min gamla laptop fungerade det utmärkt, då med Windows 98. Jag använder de senaste drivrarna och misstänker att dessa är kass.

När jag jobbar med ett relativt tungt projekt i Cubase VST 5.1 så går CPU'n upp till 100% och allt börjar knastra och spraka. Hela programmet låser sig. Jag har latencyn på "medium" så latencyn är på 14ms. När jag byter ASIO device från M-audio Quattro ASIO till det interna ljudkortet SigmaTel Multimedia ASIO så går CPU'n ner till 50% och allt flyter fint.

Känns ju konstigt att det kortet skulle jobba bättre? Har jobbat med detta ljudkort ett bra tag nu men nu börjar jag bli otålig och kanske är det värt att byta till ett Firewire-kort? Men jag är ju lite rädd att samma problem uppstår. Har läst många trådar om latency, IRQ och annat. Är jättetacksam om någon vill hjälpa mig, vill gärna kunna spela in igen!

Dator:

Dell Inspiron P4 3.2 Ghz HT

1024Mb RAM

Internt SigmaTel C-major Audio ljudkort

Windows Xp SP2

Annons
Postat

Låter knepigt. Men det skulle ju faktiskt kunna var så att Sigmatels ASIO typ pajar till det lite för M-audios? Jag kör ett M-audio SOLO på min DELL Inspiron och det funkar klockrent.

Postat

Om du ska byta, fundera på att byta till ett Edirol FA66. Firewire med 4 analoga in och ut + digitala in/ut. Hur stabilt som helst.

Postat

Börja med att optimera efter denna sida:

http://www.musicxp.net/

Fortsätt sedan med denna:

http://www.usbman.com/Troubleshooter%20General.htm

Det problem du ser och hör beror troligtvis på att USB bussen i ditt system inte får den bandbredd den behöver. Att Sigmatel kortet fungerar bättre är inte speciellt konstigt. Med de simulerade Multimedia ASIO drivrutinerna jobbar det på en betydligt högre latency samtidigt som USB bussen inte hanterar trafik vilket avlastar systemet.

USB ljudkort drar alltid mer processorkraft. Ett alternativ skulle kunna vara att spela in med M-Audio kortet och mixa med Sigmatel kortet så får du det bästa av två världar.

/Majken

frans m (oregistrerad)
Postat

Jagt testade faktiskt att byta USB 2.0 sladden mot en äldre USB sladd samt installerade kortet på en ny port. Och då försvann faktiskt knastret och processorn gick ner till 50-70% i Cubase! Vågar inte riktigt hoppas på att det funkar stabilt men än så länge så.... vet inte om sladden gjorde skillnad men jag kom på att jag bytte ut den då jag köpte datorn vilket var då kortet började strula. Är fortfarande dock lite sugen på att köpa ett Firewire- kort.

godhead:Tack för tipset om FA66, har kikat på den tidigare. Har ju även hört mycket bra om Prosonus Firebox här på forumet.

Majken: har kört musicxp optimeringen men ska även testa usbman länken. thanks

Tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.