Jump to content
Annons

Kallt och Platt!


Escalier

Recommended Posts

Hej jag har en liten fråga, det är så att jag undrar hur man får ett varmare ljud i mixen. jag har spelat in en demo, den har ett bra ljud , men jag tycker fortfarande att den är lite platt på vissa ställen, lite kylig och platt. finns det några hård eller mjukvaror som man kan använda för att fixa detta???

det som är inspelat är trummor, gitarr,bas och syntar + sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att läsa igenom olika inlägg i detta forum så hittar du säkert massor med tips.

Men ok lite basic då. Vertygen du ska använda är EQ samt kompressor och naturligtvis vissa delayeffekter som t.ex reverb. Börja med att EQ fram instrumenten i mixen så att dom så gott som möjligt har egna frekvensutrymmen i mixen. Panorera också ut intrument i vänster och höger kanal ockå så att du får bredd, särskilt viktigt på trummorna så inte alla trummor ligger rakt i mitten i mixen.

Använd kompressor med måtta men det lyfter fram instrumentet utan att höjja volymen kan man säga.

Försök också variera effekter så inte olika instrumnet använder samma effekt och använd effekterna med måtta, lita på dina och bandets öron när du jobbar..

När du sedan har mixat ner det hela till ett stereospår så är det dags för mastring.

Här ska du eventuellt använda dig av EQ multibandskompressor samt eventuellt en limiter.

Har du dock mixat ner det hela rätt så ska du egentligen inte behöva mastra.

En bra guide om mastring hittar du på http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

Lycka till!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig del för mig med effekter, rörandes reverb är att

alltid hellre använda delay SOM reverb, där det går.

Där det behövs just tydligt reverb, kör det.

Men mycket reverb blir grötigt, delay lite mindre, men kan

i mängden smälta ut som effekten av reverb du kanske va ute efter...

(hmm, efter o läst frågan igen, kanske jag inte svara riktigt på rätt fråga

här. Jaja, varit snabb på tangenterna idag...) 🙂

Redigerat av Wiseman
Link to comment
Dela på andra sajter

lite svarade du,,, fast nu blev jag intresserad av hur andra mixar till sina proggade trummor,m jag använder DFH och kör via battery något speciellt man ska tänka på när man mixar så att det inte låter så platt på just trummorna..hur fördelar man ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

lite svarade du,,, fast nu blev jag intresserad av hur andra mixar till sina proggade trummor,m jag använder DFH och kör via battery något speciellt man ska tänka på när man mixar så att det inte låter så platt på just trummorna..hur fördelar man ljudet?

Inte en aning 🙂

Jag har inte använt nåt av dom program du nämnde. Kör Reason själv.

Det enda jag har centrerat i mina låtar på trummor dock är Kagge & Bass.

Men gärna lite kompressor, o tight Reverb här, för o ge tyngd.

Ibland lite sång Rakt i mitten, men....

Resten ligger stereoseparerat, det gäller dom flesta instrument.

Lätt pannade, eller med en lätt delay åt andra hållet.

Men jag jobbar ibland helt fel 🙁, och helt orätt.

Bygger konstiga trummor. Folk vill ha raka trummor... 🙂

Redigerat av Wiseman
Link to comment
Dela på andra sajter

Programmerar du trummorna eller spelar du dem manuellt via klaviaturen?

Om du programmerar måste du tänka på velocityn på varje slag.. en trummis accentuerar ju vissa slag.. Kicken, virveln.. hihats, pukslag o.s.v.. små små ibland subtila skillnader i anslag som gör att du får en "tredimensionell" upplevelse som lyssnare.

Om du programmerar i Cubase kan det vara bra att känna till att Cubase har en standardvelocity som den applicerar på varje editerad midinot.. om du inte ändrar velocity kommer det låta stelt och platt...likaså om du stel-kvantiserar

En annan funktion jag själv använder är timeshiftfunktionen i cubase som ändrar timingen något framåt eller bakåt i tidsaxeln för att få svänget jag söker... dessutom finns det en randomfunktion som kan flytta noter slumpmässigt efter ett värde du anger.. visserligen låter det rejält otajt om man applicerar för stora värden, men om du t.e.x har 2 olika hihat's (dubbade) och den ena får röra sig "randomly" och samtidigt sänka den lite i volym får man rätt skön kontrast mot den mer hörbara.

Använder själv Battery 2 till alla mina trummor.. det finns fler trix i det programmet om man bara orkar sitta en stund o lattja med de paramterar som finns.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

aha..så du pannorerar alla trummorna...jag panorerar nästan allt förutom kagge, och virvel. nån crash låter jag komma frå¨n mitten med. avslutningsvis dubbar du det färdigmixade trumspåret ....en höger och en vänster``??

försäten så använder jag mig inte av samma ljud helatiden, jag använder ung 10-15 vel per slag, alltså typ 10-15 olika sorters hihat,(olika hårdheter), och så gör jag på allt för att matcha mitt riktiga trumspelande.

Link to comment
Dela på andra sajter

aha..så du pannorerar alla trummorna...jag panorerar nästan allt förutom kagge, och virvel. nån crash låter jag komma frå¨n mitten med. avslutningsvis dubbar du det färdigmixade trumspåret ....en höger och en vänster``??

försäten så använder jag mig inte av samma ljud helatiden, jag använder ung 10-15 vel per slag, alltså typ 10-15 olika sorters hihat,(olika hårdheter), och så gör jag på allt för att matcha mitt riktiga trumspelande.

Nej, nej, nej,,nu läste du fel 😄inte panorering... velocity och timeshift..alltså noternas anslag och vart i tiden de ligger..hmmm timingen alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

"Värme" är ett svårt ord, speciellt när man pratar mjukvara där det inte är helt lätt att få till ett sound som många förknippar med det klassiska varma rörljudet.

Ett tips är distortion. Lite, lite dist ger en grynigare känsla som känns varmare. Sen finns det några mjukvarupluggar från bl.a PSP (www.pspaudioware.com) som jag tycker är rätt billiga och bra. Vill man ha det riktigt bra får man köpa hårdvara för några hundra tusen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

PSP VintageWarmer är en kompressor som ger lite "värme". Gillar även PSP MixPack som innehåller diverse verktyg för bland annat bas och diskant. Det går läsa mer om dessa på deras hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Trixet är ju att få alla instrument att smälta in i mixen. Ett bra tips är att låta en del grejjer vara cleana, rena ljud med krispigt reverb. Andra saker kan vara skitiga, dist och skära mycket frekvenser i eq:n.

Konstraster är alltid bra...

Sen är väl det bästa att referenslyssna.

Men försöka låt bli att rippa endast en mix... lyssna igenom 5 låtar lite snabbt så att du får ett hum ungefär vart du vill komma

Link to comment
Dela på andra sajter

plus att cds är mastrade så den låter alltid bättre än din mix hur du än gör eftersom dom b.la tryckt ihop allt med feta kompressorer...

Men det är helt klart bra att lyssna på andras låtar för att förstå att man kanske inte var klar på 1 timme...eller så var man det kommer man på efter 6 timmar tills pillande, då man försöker ivrigt att komma tillbaka från början... 🙂

I början lyssnade jag jämt på andras mixar, delade till och med in favomix-engineers på olika skivor...tony maserati, Spike stent, Dave pensado, Brad gilderman med flera...för att kunna se vad dom som var typsikt för var och en...och framförallt testa alla ideer man hört och läst om...

Numera känner man vad som behövs för låten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Programmerar du trummorna eller spelar du dem manuellt via klaviaturen?

Om du programmerar måste du tänka på velocityn på varje slag.. en trummis accentuerar ju vissa slag.. Kicken, virveln.. hihats, pukslag o.s.v.. små små ibland subtila skillnader i anslag som gör att du får en "tredimensionell" upplevelse som lyssnare.

Om du programmerar i Cubase kan det vara bra att känna till att Cubase har en standardvelocity som den applicerar på varje editerad midinot.. om du inte ändrar velocity kommer det låta stelt och platt...likaså om du stel-kvantiserar

En annan funktion jag själv använder är timeshiftfunktionen i cubase som ändrar timingen något framåt eller bakåt i tidsaxeln för att få svänget jag söker... dessutom finns det en randomfunktion som kan flytta noter slumpmässigt efter ett värde du anger.. visserligen låter det rejält otajt om man applicerar för stora värden, men om du t.e.x har 2 olika hihat's (dubbade) och den ena får röra sig "randomly" och samtidigt sänka den lite i volym får man rätt skön kontrast mot den mer hörbara.

Använder själv Battery 2 till alla mina trummor.. det finns fler trix i det programmet om man bara orkar sitta en stund o lattja med de paramterar som finns.

Lycka till

ett annat knep jag använder för att få trummorna mindre sterila är att kvantisera kaggen & virveln men låta hihat & ride vara orört..krascharna kan nog vara klokt att åxo kvanrisera!!..och spela mjukt om du använder keyboard..så att du får fram nyanserna i de olika anslagen...hammrar du blir det kulsprute soundet enligt mig!!

lycka till 😆

det finns en plugin som heter me loudness maximizer som ofta funkar för att ge mera närbaro på unspelningen..sen finns det ju en uppsjö av tubewarmth pluggar som ger lite tryck i soundet...fast jag har ingen som är övertygande själv..

du kan åxo spela in musiken på band..och sedan ta över det på datorn igen & behandla vidare...du förlorar lite skärpa men vinner värme!!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...