Jump to content
Annons

Ljudkort/mixer i ett

Recommended Posts

Guest studionas
Posted

Jag ska köpa ljudkort till min nya laptop och tankarna glider mot kombinationen ljudkort/mixer med firewire- eller usbanslutning till datorn. Är det någon som har testat/använder detta och har tips på vad jag bör tänka på, alternativt tips på schyssta prylar? Jag ligger i budgetsnåret, så jag kan inte hosta upp mer än 10000 (helst mindre), men är ändå sugen på bra kvalitet (vem är inte det 😲 )

Alla tips är välkomna!

/Jonas

Annons
Posted

Titta genast på Mackie Onyx serien.. Te.x Onyx 1620 kompletera med ett Firewire kort i mixern så får du det ypperliga och lättanvända DAW mjukvaran Tracktion 2 på köpet.

Jag har testat dessa prylar och dom funkar bra i varjefall på en Frost-dator. Vet att Firewiren kan bråka på vissa laptop dock.. Verkar som om Firewirekretstar tillverkade av HP kan ställa till lite tjafs.

Tracktion testades för övrigt i senaste Studio.

Posted (edited)
Titta genast på Mackie Onyx serien.. Te.x Onyx 1620 kompletera med ett Firewire kort i mixern så får du det ypperliga och lättanvända DAW mjukvaran Tracktion 2 på köpet.

Jag har testat dessa prylar och dom funkar bra i varjefall på en Frost-dator. Vet att Firewiren kan bråka på vissa laptop dock.. Verkar som om Firewirekretstar tillverkade av HP kan ställa till lite tjafs.

Tracktion testades för övrigt i senaste Studio.

Det är en helt förkastlig lösning tycker jag.

Va själv inne på det spåret tidigare men efter att fått reda på att man endast använder mixern för lyssning och för dess preamps så finns det bättre firewirelösningar tex nåt av Motu's firewirekort, tex 828:an.

Det kan hittas beggat för runt 7000:-

EDIT: Förtydligande, du kan alltså inte använda EQ:n alls i inspelningsläge. Det går heller inte att lägga ut ljud till mixern från datorn för att mixa på bordet.

Edited by lavrell
Posted (edited)

Näe lawrell.. Förkastlig är den inte alls. EQ etc fixar man ju i mjukvara ändå. Spelar man in med EQ så har man ingen möjlighet att ångra sedan och oftast är det ganska stressigt vid inspelningstillfället. Jag brukar aldrig EQ en inspelning.. ev. kan jag slå på lowcut filtret på micen.

Jag använder den för att spela in livesituationer då det är spelningar ute och i detta läge är Traktion perfekt dessutom.. Lättjobbat program som lätt kan exporteras vidare till Cubase, Logic, Protools, whatever...

Vad som däremot är väldigt flexibelt med denna lösning är att man får en bra mixer på köpet som kan användas fristående dessutom.

Men lösningen med Motus Firewirekort är inte dålig heller men jag tror att mic-ampen i Mackie är aningen bättre faktiskt (säger jag utan att ha testa Motu dock.)

EDIT: Nåra tillägg bara

En Mackie 1620 kostar kostar 7995:- och Firewire kortet kostar ca. 4500:- vilket blir ca 12500:- och då ingår alltså en bra DAW-mjukvara också.

Ett motsvarande motu-kort lösning kostar mer med tanke på att man måste köpa till en DAW-mjukvara.. T.ex Cubase SX som nu kostar ca 7300:-.

Edited by hegobald
Posted
Näe lawrell.. Förkastlig är den inte alls. EQ etc fixar man ju i mjukvara ändå. Spelar man in med EQ så har man ingen möjlighet att ångra sedan och oftast är det ganska stressigt vid inspelningstillfället. Jag brukar aldrig EQ en inspelning.. ev. kan jag slå på lowcut filtret på micen.

Jag använder den för att spela in livesituationer då det är spelningar ute och i detta läge är Traktion perfekt dessutom.. Lättjobbat program som lätt kan exporteras vidare till Cubase, Logic, Protools, whatever...

Vad som däremot är väldigt flexibelt med denna lösning är att man får en bra mixer på köpet som kan användas fristående dessutom.

Men lösningen med Motus Firewirekort är inte dålig heller men jag tror att mic-ampen i Mackie är aningen bättre faktiskt (säger jag utan att ha testa Motu dock.)

Jo, fast jag va iof ute efter en lösning för min studio så då va det alldeles för mycket jag inte kunde använda mixern till för att det skulle vara prisvärt.

Men för live funkar det säkert skitbra.

Kanske formulerade mig fel. Men jag menade att man inte kunde använda EQ:n alls (som ju ska vara bra vad jag hört) om man vill mixa på bordet.

Posted (edited)
Kanske formulerade mig fel. Men jag menade att man inte kunde använda EQ:n alls (som ju ska vara bra vad jag hört) om man vill mixa på bordet.

Man kan routa ut en AUX-send och ta in den via EQ så funkar det finfint 😲

Fast du har rätt.. Jag skulle också vilja ha möjligeheten att enklare använda EQ via firewieren också.. Men vi får väl se då garantin tar slut.. Då lär jag ta fram lödpennan och försöka fixa det hela på nåt sätt.. Ska inte vara så förbövlans svårt inte, bara jag får tag i ett serviceschema så.. 😆

Edited by hegobald
Posted

Man kan routa ut en AUX-send och ta in den via EQ så funkar det finfint 😲

Enligt vad jag läst mig till så tar man endast ut signalen innan EQ:n.

Men du menar då att man tar signalen från main-outs då eller?

Fortfarande återstår problemet att man inte kan lägga ut samtliga kanaler på bordet från datorn.

Posted (edited)

Fortfarande återstår problemet att man inte kan lägga ut samtliga kanaler på bordet från datorn.

Jag han redigera medans du svara sorry..

Jo du har rätt. Man plockar signalen in i FireWire direkt efter insert return och före EQ. och det är bökigt att använda EQ om man ska spela in den också.. Mainouts kan skapa rundgång.. Men Insert går bra att fixa om man kan offra några kanaler (vilket man ofta kan i hemstudion då man sällan använder alla 8/16 kanalerna samtidigt)

Men ska man spela in en 2 kanals mix så får man ju med L+R MIX också och då åker minsan EQ med i inspelningen utan att man måsta tjafsa med insertkablar.

Edited by hegobald
Posted

Jag han redigera medans du svara sorry..

Jo du har rätt. Man plockar signalen in i FireWire direkt efter insert return och före EQ. och det är bökigt att använda EQ om man ska spela in den också.. Mainouts kan skapa rundgång.. Men Insert går bra att fixa om man kan offra några kanaler (vilket man ofta kan i hemstudion då man sällan använder alla 8/16 kanalerna samtidigt)

okej, men det är bra så man vet inför framtiden 😲

Guest studionas
Posted

Tack för tipsen!

Tycker också att det är lite trist att man inte kan dra in "EQ-ade" kanaler i datorn (borde finnas någon enkel switch så man fick välja), men det är onekligen en prisvärd liten sak, Mackie Onyx. Är intresserad av att både kunna spela in live samtidigt som jag mixar utan att "förstöra" inspelningen", men vill ju gärna kunna mixa klart direkt in i datorn. Mest för att det vore så enkelt.

Hmm.. Svårt. 🙁

Posted
Det går heller inte att lägga ut ljud till mixern från datorn för att mixa på bordet.

😉

Jaså? Det visste jag inte. Då låter den ju faktiskt ganska ogenomtänkt.

Visst, man kan mixa i datorn och använda mjukvaru-EQ, men det känns som om Mackie begränsar sin målgrupp fruktansvärt.

Då röstar jag också för Motu-lösningen. Och inte måste man köpa jättedyr DAW-mjukvara som Cubase SX.

SE / LE är inte så dyrt och är hyffsat kompetent det också!

Guest studionas
Posted

Vet ni något om digidesigns 002:a? Dyraste laget kanske, verkar som om man betalar mycket för namnet och designen, men jag lyckas inte förstå om man kan ta ut och mixa alla kanaler från datorn? :rolleyes:

Guest studionas
Posted

Ja, jag kollade upp det, men det har ju bara USB 1.1 verkar det som. Klarar det verkligen av att streama alla kanaler in i datorn utan problem? 😱

Guest MrPhil
Posted
Ja, jag kollade upp det, men det har ju bara USB 1.1 verkar det som. Klarar det verkligen av att streama alla kanaler in i datorn utan problem? 😱

Ingen aning faktiskt.

men kolla direkt med ÅF eller alesis.