Jump to content
Annons

VILKET DJ--LA SVAR!

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag köpte en ny bÀrbar pc för tre mÄnader sedan. TÀnkte nu köpa en extern hÄrddisk till den, att anvÀndas för mÄngkanalsinspelning av musik och musikvideos. Inte minst pga. att den inbyggda vanliga hÄrddisken bara snurrar i 4200 rpm. Skrev dÀrför till supporten i Àrendet 4-pin/6-pin-firewire. Fick följande konstiga svar:

"Att koppla en extern hÄrddisk till en bÀrbar hi-end maskin som du har

Àr inget att rekomendera. FrÄgan Àr om det kommer fungera över huvud

taget, det krÀvs mycket ström att driva en extern hÄrddisk jag misstÀnker

att den antingen inte kommer att hittas, eller att det kommer bli

problem nÀr data ska skickas över till hÄrddisken."

Det fĂ„r mig att undra: vad Ă€r hign-end med en bĂ€rbar pc med en hdd pĂ„ 4200 rpm som hackar? Är det bara high-end pc som inte klarar externa hdd:s? Vad f-n ska man med en s.k. high-end pc till, om den inte kan anvĂ€ndas för "high-end-anvĂ€ndning (sĂ„som musikinspelning)? Word klarar ju en 346:a pĂ„ loppis för 300 kr...

:rolleyes:

smÄtt chockad//:musik

Annons
Postat

Jag kör extern hÄrddisk pÄ min bÀrbara. Firewire-anslutning. Funkar hur bra som helst. Dock spelar jag inte in pÄ den disken utan det gör jag pÄ den interna. Att sÀga att en bÀrbar dator inte kan hantera en extern disk lÄter som rena skÀmtet.

Postat

HAHAHA!!! 😉

Sommarvikarie som jobbar pÄ supporten eller? :rolleyes:

Köp en firewire. NÀtdel hÀnger med.

Annars Àr det en extern usb minihd som gÀller som inte krÀver mycket ström.

Postat

Jag misstÀnker att de vill skrÀmma dig sÄ att de inte ska behöva ta diskussionen om varför batteritiden krymper ihop till nÀstan ingenting, i stÀlle för att rÀcka 4-5 timmar... :rolleyes:

Det Ă€r vĂ€l klart som 17 att det ska fungera med en FW-disk - annars Ă€r ju FW-porten ganska meningslös. 😉

Korkad "support" var det i alla fall. Det hade varit bÀttre om de förklarade att du inte kommer att kunna köra lÀnge, utan fÄr rÀkna med att inte vara oberoende av nÀtdrift - om de vill gardera sig...

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Ja, ett dj--ligt dĂ„ligt skĂ€mt isĂ„fall om du frĂ„gar mig. Vidare sĂ€ger mailsupporten sammanfattningsvis att: "firewire Ă€r inte alls pĂ„ tal, men ska du Ă€ndĂ„ "prova", sĂ„ gör det med en USB 2.0". Men HALLÅÅÅ!!!!! Varför har denna hp-pc isĂ„fall allsköns anslutningsmöjligheter? Firewire bl.a.

Verkar helknas verkligen! Har skickat delar av mitt första trÄdinlÀgg till dem nu och vÀntar spÀnt pÄ respons igen.

grymt besviken//:musik

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nej det Àr faktiskt en av de ordinarie ansvariga teknikerna! Han har svarat pÄ alla frÄgor i princip korrekt, sedan jag köpte pc:n i mars i Är. Det verkar ha blivit min kontakt man hos dem. Han svarade Àven pÄ frÄgor INNAN köpet. Butiken försÀkrade mig vid köpet att pc:n jag köpte verkligen skulle fixa detta med mÄngkanalsinspelning av musik och musikvideos. De hade ju ingen bÀttre...

Processorn Àr 3.2 GHz, 256 Mb express grafik o.s.v. Möjliga anslutningar bl.a. 4 st USB 2.0 och 2 firewire via en expansionskabel, s-vhs m.m. Men tyvÀrr snurrar den inbyggda hdd:n med 4200 rpm bara.

Jag ville Àven ha en extern hÄrddisk just för "ordningens" skull, att liksom ha musik samlat externt och ensamt pÄ ett stÀlle...

meddelar senare deras inkommande svar//:musik

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

De svarar nu per automatik att de behöver 1 dag pĂ„ sig för frĂ„gan, vilket Ă€r standard. Återkommer!

(1) I BÄSTA fall verkar det alltsĂ„ som om jag köpt en bĂ€rbar pc som klarar av vara portabel ENDAST om det finns strömuttag i nĂ€rheten, om jag tĂ€nkt anvĂ€nda kringutrustning i form av hdd, ljudkort och scanner. DĂ„ Ă€r den ju inte helt mobil: hĂ€ngmatta, vedeldad timmerstuga etc.

(2) I SÄMSTA fall hanterar den inte hĂ„rddiskar externt.

Om (1) gÀller, sÄ behöver jag ju inte tÀnka pÄ att köpa en hdd som klarar sig utan nÀtet. Om (2) gÀller blir det sÀlja av den omgÄende och i butiken hÀvda fel i varan samt spridande av felaktig information! Eller?

:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Claes...jag tror inte det funkar tyvÀrr. Inte heller tvÄ hdd:s "inbyggt".

Men jag upptÀckte en femte USB-port som inte finns med i bruksanv.!! HAHA!!!

Ska kolla hemma!!

pÄ biblan//:musik

Postat

jag tror det finns en naturlig anledning till hans svar och jag tror han har rÀtt. Om jag inte fattar fel sÄ syftar suportnissen pÄ en hÄrddisk som inte har nÄgon extern nÀtström utan tar allt frÄn datorn, denna typ av hÄrddisk rekomenderas troligen inte att man kör pÄ en bÀrbardator.

Postat (redigerat)

...men Mac brukar det finnas 6-polig FW-anslutning pĂ„, sĂ„ att de kan driva utrustning pĂ„ den egna batterispĂ€nningen (förmodligen den enda fördelen med Mac, men Ă€ndĂ„... 🙂 ). Det finns dĂ€remot inga bĂ€rbara PC som har 6-polig FW, sĂ„vitt jag vet. 😉 Att batterierna inte rĂ€cker sĂ„ lĂ€nge om man kör med en extern FW-disk, Ă€r en annan femma... 🙂

Redigerat av Claes
Postat
"Att koppla en extern hÄrddisk till en bÀrbar hi-end maskin som du har

Àr inget att rekomendera. FrÄgan Àr om det kommer fungera över huvud

taget, det krÀvs mycket ström att driva en extern hÄrddisk jag misstÀnker

att den antingen inte kommer att hittas, eller att det kommer bli

problem nÀr data ska skickas över till hÄrddisken."

...Word klarar ju en 346:a pÄ loppis för 300 kr...

Han har rÀtt men ÀndÄ fel. Han har kanske sjÀlv erfarenhet av dÄliga hÄrddiskar och dÄ vill han givetvis inte rekommendera externa hÄrddiskar.

Sladden som gÄr till datorn kan gÄ sönder och glappa vilket gör att det hack i ljud och bild. Men Àr man försiktig ska det givetvis inte vara nÄgra problem.

Det man dÀremot fÄr se till Àr att datorn inte gÄr in ett "strömsparlÀge" i fel tillfÀlle exempelvis, under inspelning eller om man ska göra andra "tidskritiska" saker.

Men att det inte fungerar att köra externt lÄter skumt.

En 486:a gÄr ju inte att jÀmföra med.... Det enda som gÄr att köra med en sÄn Àr vanligt ljud och midi.

Postat

Himla dÄligt svar.

Firewire fungerar jÀttebra för externa hÄrddiskar. Men det finns inte en enda bÀrbar Windows PC att köpa som kan strömförsörja nÄgot externt frÄn de inbyggda batterierna via Firewire. Jag har letat. Macar finns det nÄgra stycken.

USB2 Àr alternativet. Funkar utmÀrkt bra för externa hÄrddiskar det ocksÄ, Àven om i min begrÀnsade erfarenhet sÄ Àr Firewire bÀttre. Det gÄr att hitta diskar som fÄr sin matning via USB, men det Àr himlar i mig pÄ hÄret. Enligt specen fÄr man dra max 0,5 Ampere, och snabba diskar vill ha lite till.

SÄ det funkar nog inte med extern hÄrddisk om du inte har extern ström.

Ett alternativ kan vara att byta den inbyggda hÄrddisken. Det finns inbyggda hÄrddiskar pÄ 7200 varv, 60 Gigabyte. Jag har en sÄn som jag bytte sjÀlv i min Compaq. Lite pyssel Àr det att formatera och installera program sÄ mitt tips Àr att hitta en firma som kan sÀlja och installera den. Jag har en extra hÄllare för extern hÄrddisk, USB, som jag anvÀnder för sÄnt. Ingen aning hur man skulle göra annars. SÄ himla stor skillnad Àr det inte mellan 7200 och 4200 men det kan ju vara det som gör det.

Gunnar

Postat

USB2 Ă€r tyvĂ€rr inget lysande alternativ till nĂ„got som ska vara helt portabelt. Om man inte strömförsörjer enheten separat - utan lĂ„ter USB-porten stĂ„ för spĂ€nningsmatningen, sĂ„ gĂ„r kommunikationen ner pĂ„ halv duplex - sĂ„ att man inte har en chans att nĂ„ de teoretiska maxhastigheterna... 😆

Postat (redigerat)
Ett alternativ kan vara att byta den inbyggda hÄrddisken. Det finns inbyggda hÄrddiskar pÄ 7200 varv, 60 Gigabyte. Jag har en sÄn som jag bytte sjÀlv i min Compaq. Lite pyssel Àr det att formatera och installera program sÄ mitt tips Àr att hitta en firma som kan sÀlja och installera den. Jag har en extra hÄllare för extern hÄrddisk, USB, som jag anvÀnder för sÄnt. Ingen aning hur man skulle göra annars. SÄ himla stor skillnad Àr det inte mellan 7200 och 4200 men det kan ju vara det som gör det.

hur funkade det med garanti och sÄ efter att du öppnat den bÀrbara och fipplat med den?

jag skulle jÀkligt gÀrna vilja installera en snabbara hÄrddisk i min bÀrbara eftersom jag inte kommer upp i det spÄrantalet med ljudfiler som jag skulle önska (om det inte Àr nÄgot annat det beror pÄ?). det gÄr iaf bÀttre med min USB2-externa hÄrddisk pÄ 7200 varv Àn den inbyggda pÄ 4X00 varv.

kanske beror det lite pÄ att operativsystemet ligger pÄ samma fysiska enhet som alla andra filer...aja. vi fÄr se hur jag gör. jag har ju funderat pÄ att skaffa en firewire-HDD.

smiles,

~ f

Redigerat av force_fEd
Postat

Tillverkare av PC brukar ha som policy att kunderna inte ska mecka

sjÀlva med tredjeparts hÄrdvara pga dom tror att det blir med jobb istÀllet för

att sitta och fika hela dagarna. IstĂ€llet mailar dom ut fĂ€rdigskrivna svar... 😉

Allt ingĂ„r som det brukar stĂ„ i reklamen... 🙂

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

LĂ€ttad idag! Det tidigare svaret gĂ€llde enbart vid batteridrift! Firewire Ă€r istĂ€llet vad han rekommenderar nu, dĂ„ det gĂ€ller nĂ€tströmdrift. Han pĂ„ supporten sĂ€ger ocksĂ„ vidare att han inte Ă€r den person som skojar... 😆 Seriöst vĂ€rre! Det lĂ€r finnas tvĂ„ problem med batteridrift för denna pc: dels att den helt enkelt inte orkar driva den externa hdd:n överhuvudtaget trots fulladdat batteri och dels att det tar slut efter nĂ„gra fĂ„ minuter.

Min pc gÄr ca. 45-55 minuter pÄ batteri, om jag bara kör lite Word. FörstÄr dÄ att det skulle vara knepigt att anvÀnda Cubase och liknande och spela in uppmikat trumset, Àven om jag skulle vilja det. Det finns ett trumset stÄendes nÀmligen, med lÄngt till nÀttuttag.

För att lösa batterifrÄgan kanske jag kunde köpa ett exakt likadant batteri till? Pc:n rymmer nÀmligen bara ett batteri Ät gÄngen. Precis som för videokameror. Vet inte batteripriset, men skulle kunna tÀnka mig att det ligger pÄ knappt 1500 SEK.

đŸ˜Č

Redigerat av musik
Postat
Det finns ett trumset stÄendes nÀmligen, med lÄngt till nÀttuttag.

FörlÀngningssladd?

...problem solved... 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

NÄgra hundra meter bara. NÄgra kabelvindor bara.

😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.