Jump to content
Annons

En extern hårddisk till bärbar pc

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag ska äntligen snart köpa en extern hårddisk till min bärbara pc. Det finns en som heter LaCie Mobile Drive på 60 GB, säljs av Inet data för 2350 kr. Medföljer gör en kabel för 400 mbps (firewire a). Denna sägs vara en 6-pin/6-pin variant. Krävs det att den externa hårddisken är av "6-pinnars-modell" för att man ska kunna köra den helt mobilt, dvs. även ute i skogen, och där kunna drivas bara av pc:ns batteri? Jag läste nåt om 4-pinnars och 6-pinnars anslutningar till portabel pc nånstans och tror det var så de resonerade, men jag minns inte riktigt... Jag tror det stod att pc:s med 4-pinnarsportar som använder externa hårddiskar av firewire-typ måste anslutas till ett vanligt elurtag och att man förlorar portabiliteten därmed. Kass i så fall...

Problemet blir isåfall att min pc "nog" bara är en 4-pinnarsvariant, även om denna pc-modell kom ut i butikerna i mars som sprillans ny. Kan jag koppla in 6-pinnarssladen från LaCie Mobile Drive-hårddisken i mitt 4-pinnarshål?

En lite större extern hårddisk, t.ex LaCie Big Disk på 320 GB är billigare och något snabbare. Hur kan det vara så??? Detsamma gäller för Maxtor Extern på 250 GB. Man "tjänar" ca. 500 kr på att köpa en större, snabbare hårddisk jämfört med en liten LaCie Mobile Drive på "ynka" 60 GB. Står i valet och kvalet. Viktigast av allt: Om jag köper en LaCie Mobile Drive på 60 GB, kan jag använda en 4-pinnarssladd till den istället?

😮

Nybörjare på firewire/:musik

Annons
Postat (redigerat)

Tjosan!

Du är inne på rätt spår. Det krävs en 6 pinars connection för att du ska kunna vara helt mobil. Dock är det ytters få laptops som har det. De har oftast (som min) 4 pinars, vilket betyder att den inte sänder någon ström. Du kan koppla en 4 pins till 6 pins med hjälp av en enkel sladd som oftast medföljer, dock måste du ha ett externs strömagg till hårddisken isåfall. Jag tycker du ska satsa på en stor HD, och ska du nu sitta i skogen så tanka över de samplingar du behöver för tillfället? Tvivlar på att du använder 50gb samplingar i en och samma projekt? Hur stor e laptop hdn? Förresten så suger det tonvis med batterier också. hehe..

Peace 😮

Redigerat av ardic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.