Jump to content
Annons

Cubase vs Logic!


Heave

Recommended Posts

Jag har precis fått min G5 och undrar om det e någon som har kört Cubase SX på en Mac och intryck! Funderar på Logic oxå! Är det någon ljudskillnad mellan programmen? Lutar åt Cubase efter Logics priser på supporten! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cubase på mac är inget vidare prestationsmässigt. Jag tycker Logic är ordentligt mycket kraftfullare, men många håller säkert inte med mig. Många säger att inlärningströskeln är hög, men vet inte om jag är beredd att hålla med. Du får ofantligt mycket grejjer för pengarna, bra manualer och näst intill ett komplett system med pluggar/intrument och allt du kan tänkas behöva i mjukvaruväg.

Är du studerande har Apple dessutom ordentligt med studentrabatt, och vissa skolor har ännu bättre dealar. Kolla upp!

Det tråkiga är ju just ryktena om supporten. Jag begriper inte hur dumma i huvet Apple kan vara som gör så, men hursomhelst så finns det bra logicforum där man kan ställa frågor och få snabba svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat SX3 på Mac eller e det ryckten att det e segt på Mac?

Jag har ett Powercore och tänkte komplettera med ett UAD så pluggarna spelar ingen större roll, hur e det ljudmässigt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudmässigt är det väl samma. Har inte hört nån skillnad iallafall. Kör du externa DSP så är det ju lugnt med proc. kraft.

SX3 slukar -ännu- mer cpu än SX2 pga kopieringsskyddet som mycket information ska igenom (helt otroligt dåligt enl. min mening) dongeln.

När jag kört SX2 och jämfört med Logic6 på samma burk så har SX2 varit skittungt medan Logic6 rullat på fint. Fast detta va på en G4 2x1.2ghz. Men ska du köra UAD så spelar det väl ingen större roll. Använd det du trivs med bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudmässigt är det väl samma. Har inte hört nån skillnad iallafall. Kör du externa DSP så är det ju lugnt med proc. kraft.

SX3 slukar -ännu- mer cpu än SX2 pga kopieringsskyddet som mycket information ska igenom (helt otroligt dåligt enl. min mening) dongeln.

När jag kört SX2 och jämfört med Logic6 på samma burk så har SX2 varit skittungt medan Logic6 rullat på fint. Fast detta va på en G4 2x1.2ghz. Men ska du köra UAD så spelar det väl ingen större roll. Använd det du trivs med bäst.

Var väll det svaret jag ville ha, har ju kört Cubase o samplitude i alla tider!

Men vill inte att det ska bli sämre för att man köpt en Mac! hehehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

SX3 slukar -ännu- mer cpu än SX2 pga kopieringsskyddet som mycket information ska igenom (helt otroligt dåligt enl. min mening) dongeln.

Skulle inte ta det där för givet. SX 3 fungerar betydligt bättre än SX 2 på min dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

SX3 slukar -ännu- mer cpu än SX2 pga kopieringsskyddet som mycket information ska igenom (helt otroligt dåligt enl. min mening) dongeln.

Skulle inte ta det där för givet. SX 3 fungerar betydligt bättre än SX 2 på min dator.

Åfasen. Konstigt. Alla jag vet som kör sx3 har vart helt galna på att det är så resurskrävande. Kör du mac eller pc? Alla dom jag känner som kör cubase har pc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är mina rent personliga åsikter nag Logic verus Cubase.

Om du har en Mac G5 så kör Logic. Varför?

Jo. Logic känns mer enhetligt.. Är mer anpassningbart så att du kan skräddarsy en setup som passar just dig. Det mesta följer med från början och du slipper labba med darriga VST pluggar etc. Sne integrerar Logic fint med det medföljande Garageband också.

Cubase känns mindre komplett och jag upplever att det känns mer amatörmässigt. Mer som kan strula etc. Ofta måste man skaffa på sig externa VST(i) pluggar för att få det som man vill.

Rent ljudmässigt så skiljer inte Logic eller Cubase något eftersom det helt och hållet hänger på vilket ljudkort / DSP du använder.

Jag vet inte hur du tänker jobba med det hela men jag jobbar så här...

Jag får en idé och vill så snabbt som möjligt komma igång med muscicerandet. Logic är enligt min mening mest snabbjobbat i ett sånt läge.. Cubase å andra sidna ger mer utrymmer att labba och testa olika saker på (mer ett skaparverktyg).

Cubase= bra och kreativt samt flexibelt som man kan skapa och komponera musik med.

Logic= Kräver lite tid att lära och anspassa men sen har men ett snabbjobbat och pålitligt system att skapa och spela in musik med.

Supporten är inget problem efter som det finns högvis med forum på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

SX3 slukar -ännu- mer cpu än SX2 pga kopieringsskyddet som mycket information ska igenom (helt otroligt dåligt enl. min mening) dongeln.

Skulle inte ta det där för givet. SX 3 fungerar betydligt bättre än SX 2 på min dator.

Åfasen. Konstigt. Alla jag vet som kör sx3 har vart helt galna på att det är så resurskrävande. Kör du mac eller pc? Alla dom jag känner som kör cubase har pc.

Jag kör PC. Hade också hört att det skulle sega ner totalt, men min CPU är mindre belastad och det är stabilare överlag. Jag är nöjd :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör PC. Hade också hört att det skulle sega ner totalt, men min CPU är mindre belastad och det är stabilare överlag. Jag är nöjd 😠

Hupp.. Vi snackar mac G5 nu :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Logic utvecklas av Apple så är programmet optimerat för Apples datorer. Finns väl ingen anledning att köra ett annat program då?

Om man har en massa projekt liggande i Cubase, kan man importera hela projektet till Logic eller måste man hålla på o trixa en massa?

Och att ett program e utvecklat av Apple betyder väll inte att det e bäst? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att ett program e utvecklat av Apple betyder väll inte att det e bäst?  :rolleyes:

Nej men det betyder att dom har mer möjlighet att optimera och tweaka så att det funkar bäst på deras egna operativsystem.. Dom tänker ju på sitt rykte ju.

Steinberg har knappast lika bra insyn i operativets inre som Apple (skulle tro att Apple har lite ess i rockärmen här).

Sen en sak till... Vad ska du ha programet det till??? Ska du mest ha det för inspelning så finns ju även Protools som spelar i en division högre. 😠

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Och att ett program e utvecklat av Apple betyder väll inte att det e bäst?  :rolleyes:

Nej men det betyder att dom har mer möjlighet att optimera och tweaka så att det funkar bäst på deras egna operativsystem.. Dom tänker ju på sitt rykte ju.

Steinberg har knappast lika bra insyn i operativets inre som Apple (skulle tro att Apple har lite ess i rockärmen här).

Sen en sak till... Vad ska du ha programet det till??? Ska du mest ha det för inspelning så finns ju även Protools som spelar i en division högre. 😠

Rykte? E det därför dom har en support som tar svinit betalt även om det visar sig vara ett buggigt program? Är det ingen som har provat bägge programen och kan ge lite mer konkret info? Och Protools på vilket sett e det en division högre då?

Redigerat av Heave
Link to comment
Dela på andra sajter

Och att ett program e utvecklat av Apple betyder väll inte att det e bäst?  :rolleyes:

Nej men det betyder att dom har mer möjlighet att optimera och tweaka så att det funkar bäst på deras egna operativsystem.. Dom tänker ju på sitt rykte ju.

Steinberg har knappast lika bra insyn i operativets inre som Apple (skulle tro att Apple har lite ess i rockärmen här).

Sen en sak till... Vad ska du ha programet det till??? Ska du mest ha det för inspelning så finns ju även Protools som spelar i en division högre. 😠

Rykte? E det därför dom har en support som tar svinit betalt även om det visar sig vara ett buggigt program? Är det ingen som har provat bägge programen och kan ge lite mer konkret info? Och Protools på vilket sett e det en division högre då?

Jag har provat båda programmen.

Föredrar Logic lååååååååångt framför Cubase. Hegobald drar upp dom flesta fördelarna med logic. Den jag tar fasta på mest är att man bygger upp sin setup precis som man själv vill med kanaler, bussar, routing osv osv. Cubase är inte i närheten av den flexabiliteten som logic erbjuder.

Dessutom tycker jag att logic är ofantligt mycket mer intuitivt när man ska göra nåt man aldrig gjort förr. Det kanske beror på att jag mer eller mindre växt upp med logic (började med Notator), men många nyblivna logicanvändare har ungefär samma åsikt. Har man jobbat mot rullbandare/stor mixer så tror jag det är lättare att gå över till Logic än Cubase. Strukturen och tänket är på ungefär samma sätt.

När det gäller cubase så är det framförallt översikten jag saknar. Det är väldigt plottrigt, det är långa vägar och många moment innan man får nåt gjort. Routingen känns väldigt knepig (jag begriper hur det funkar, men allt är omständigt). Men rent teoretiskt går det ju göra samma saker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rykte? E det därför dom har en support som tar svinit betalt även om det visar sig vara ett buggigt program?

Så här står det på Apple's supportsida. Jag kan inte se att de tar betalt?! Har jag missat något?

Logic Technical Support Request Form

Logic Pro 7 and Logic Express 7 include 90 days of complimentary software support in the United States and Canada. (What is complimentary software support?)

Additional support information is available on the product support pages.

Apple also offers a range of professional support options for assistance with issues that are outside of the scope of complimentary support.

Please submit a separate support request for each individual issue you need assistance with. After submitting your request, you will receive an auto-generated email acknowledgment with a corresponding follow-up ID. After we receive your request, we may ask you to provide additional information. Our support staff will make every effort to reply within 48 hours.

Use "NA" for fields that are not applicable.

Help us make Logic Pro 7 even better. We'd love to hear your feedback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Logic utvecklas av Apple så är programmet optimerat för Apples datorer. Finns väl ingen anledning att köra ett annat program då?

Utvecklades visserligen av Emagic och Anpassades av Apple.

Men att version 6 och uppåt är optimerade för Mac är ju ingen tvekan om.

Det finns bra saker med Cubase och det finns bra saker med Logic.

I stora drag är det samm program , tillvägagågns sätten kanske skiljer med

resultatet blir i stort sett desamma.

Om du sedan vill bli mer proffesionell ( Arbeta med andra studion / artister , Arbeta i andra studion ) så tror jag Logic är ett säkrare köp då detta och Pro tools är i stort sett det enda du hittar i studion.

För att föra över dina gamla SX projekt till logic är det smidigast att Spara låtarna i SX som OMF filer och sedan öppna dom i Logic.Detta fungerar dock BARA på Audio filer.

Enligt Emagic själva så görs 70 % av alla låtar på billboard listan med Logic.

Det säger ju en del om programmet.

Och Protools på vilket sett e det en division högre då?

Riktiga Protools är bättre ( Fast de är subjektivt ) för att det är ett komplett paket.

Ljudkort , DSP kort , Mjukvara.

Och alla externa utvecklare måste anpassa sin mjukvara efter Protools regler.

På detta sätt har Protools full komtroll över sitt system i kan till 90% garantera att det rullar smärtfritt.

Vilket i den proffesionella världen är värt mer en ett snyggt GUI och flashiga fuktioner.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är intressant. Har själv ingen egentlig erfarenhet av Logic. Har alltid använt Cubase. Måste dock sätta lite frågetecken efter många av argumenten som förs fram för Logic.

Det förekommer en del diffusa beskrivningar som

"Logic känns mer enhetligt","Cubase känns mindre komplett och jag upplever att det känns mer amatörmässigt".

Min erfarenhet när man ger sig i kast med ett program som man är ovan att använda är att man blir förbannad eftersom man inte kan göra som man är van att göra. Det innebär ju inte att programmet är sämre? Sedan är det väl så att alla inte trivs med samma verktyg. Jag upplever den här spaden som amatörmässig.

Sedan undrar jag vad den här otroliga flexibiliteten i Logic egentligen innebär konkret? Har inga som helst problem med att routa saker som jag vill i Cubase. Och inte är det särskilt besvärligt?

Att skapa sin setup som man vill är inte heller något problem i Cubase. Eller är det något jag missat?

Återstår det här med belastning av CPU för Logic resp Cubase då. Det finns väl mätningar gjorda på samma/liknande projekt som i så fall kan klargöra det?

Har själv inte sett någon skillnad mellan SX2 och SX3 vad gäller belastning.

Håller inte med om att ljudet man får ut är helt avhängigt av ljudkortet. Både Logic och Cubase har väl sina algoritmer för att summera kanalerna och dessa kan ju vara olika.

Själv skulle jag välja det som jag redan kan, och inte lägga mer tid på något som, sannolikt, inte kommer att lyfta musiken 1 mm i slutändan.

Tillägg: Att oroa sig över tillverkares olika insyn i operativsystemet är en sådan sak.

Lite synpunkter. 😄

Redigerat av scrub
Link to comment
Dela på andra sajter

Det innebär ju inte att programmet är sämre? Sedan är det väl så att alla inte trivs med samma verktyg. Jag upplever den här spaden som amatörmässig.

Håller till 100% med dig.

Tror inte att skillnaden mellan Logic , Cubase , Sonar ens är märkbar.

Enda som skiljer dom åt är sättet att arbeta.

Krävs väl i alla fall ett år i varje program innan man kan bilda sig en uppfattning av dom.

Har använt logic i 4 år nu och hittar nya saker lite då å då , Vilket jag antar att man i Cubase eller Sonar oxå gör.

Vilket program du har har inget med resultatet att göra.

Finns mycket bra musik som e gjort med Logic , Cubase , Sonar , Reason till och med FL Studio.

Det är mer kreativitet som styr där och där är valet av program viktigare.

Man vill ju att programmet skall framkalla inspiration inte hämma den.

Så pröva alla ( OCH LÄS TFM ) och bestäm vilket som passar ditt arbets sätt bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, beställde precis SX3! hehehe...

Lär dig programmet ordentligt så kommer

du ha otrolig nytta och nöje av det.

Och läs Manualen för i he...te , Verkligen Lusläs den , så kommer

du mycket snabbare att bemästra programmet.

Kan i och för sig vara en bra investering iom att Apple blir PC om ca två år.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, beställde precis SX3! hehehe...

Lär dig programmet ordentligt så kommer

du ha otrolig nytta och nöje av det.

Och läs Manualen för i he...te , Verkligen Lusläs den , så kommer

du mycket snabbare att bemästra programmet.

Kan i och för sig vara en bra investering iom att Apple blir PC om ca två år.

Jag e en manualråtta, läser alla manualer från pärm till pärm så det behöver du inte säga till mig! Brukar tanka hem dom till grejjor jag e sugen på o köpa o läsa lite först! hehehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Otroligt korkat att köpa SX3 till en MAC G5:a.

Nog det största misstag du kommer ha gjort.

Som att tanka en ferrari med vatten typ.

Snacka om flaskhals ...

MAC räddade mig från PC träsket och jävlar va glad jag är för det, kan ba säga efter 1.5 år med Logic att jag tänker inte ens föra musen över en Cubase ikon i min karriär nånsin igen. 7.1:an har inte krachat nån gång än, och då jobbar jag heltid med det, mellan 10-15 timmar om dan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...