Jump to content
Annons

"The Path" - en låt jag INTE gjort med min hund


The Fog (oregistrerad)

Betyg  

5 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      2
    • 3
      2
    • 4
      0
    • 5
      0


Recommended Posts

The Fog (oregistrerad)

LÅTNAMN: "The Path"

ARTIST/GRUPP: King Wayne

GENRE: Rock/pop

LÅTLÄNGD: 3:44

KOMPOSITÖR: King Wayne

PRODUCENT: King Wayne

EV. MEDVERKANDE: No guest musicians

INSPELNINGSÅR: Vintern 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 5 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://www.gavle.to/~pererikwesslen/KingWayneThePath.mp3

Här är en låt jag gjorde nån månad efter den låt som jag först postade här i forumet (den som alla hatade). Här har jag lagt till lite mer variation. Jag varvar riffet med två andra partier - bl.a. ett synthpop-parti, som är som ett slags synthpiano solo. Av en kille som definitivt inte kan spela varken synth eller piano.

En grym låt! 😛

Redigerat av The Fog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

spännande... tycker kanske det är lite långtråkigt i längden med repetitiv musik 😛 . De svepande ljuden någonstans i mitten skär lite i öronen kan kanske dämpas lite. Höjdpunkten är ju så klart sången 😛 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tjatigt va? Drumljudet hade funkat bra som "intro-trummor" men sedan är de påtok för tunna tycker jag. Inte min kopp te... Fortsätt att jobba på! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

The Fog (oregistrerad)

Hej allihop...

Kul att ni lyssnade. Jag förstår väl vad ni menar med att den kanske låter lite enformig, men samtidigt finns det ju en del avbrott, och variationer. Och t.ex. ett litet saxofonsolo. Visst, det är ingen riktig sax, men i alla fall en låtsas-sax. Hur som helst. Jag har ju lyssnat mycket på Iggy Pop i mina dar, och han gör ju alltsomoftast väldigt väldigt enkla låtar, med upprepningar och ett riff som återkommer om och om igen, hela tiden, och inget mer. På sin höjd ett solo. Kanske är det som saknas lite sång. Problemet är att jag är ingen sångare, och Mimi har inte tålamod att vistas i studio alltför länge. Jag har tänkt att om man lyckas hitta en flickvän så kan jag tvinga henne till att bli min sångerska. Vi får väl se om lyckan ler mot mig snart.

Sen är det väl också så att många låtar kan låta relativt tråkiga om man lyssnar på dem på datorn, för man är ju alltid lite rastlös när man sitter vid datorn, och har liksom dåligt tålamod. Men om man t.ex. cyklar ute i friska luften, genom vackra landskap, så att ögat och resten av kroppen får sitt (sin stimulans) så kan samma låt låta oerhört mycket bättre, om ni förstår.

Jag tror få låtar kan låta riktigt bra om man sitter vid datorn och bara stirrar på skärmen framför sig, samtidigt som man lyssnar på låten, och väntar på att nåt stort ska hända. Om man istället joggar i skogen, eller cyklar nånstans, eller nåt liknande, eller diskar, kan samma låt låta bra mycket bättre.

Det finns väl en låt som handlar just om detta - "Music Sounds Better With You". Lite så är det ju.

Men, visst, jag har naturligtvis, sedan jag gjorde denna "Mimi Blues", gjort en massa andra, betydligt mer varierade och komplexa låtar också. Detta var en av de allra första låtarna jag gjorde, precis när jag lärt mig spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop...

Kul att ni lyssnade. Jag förstår väl vad ni menar med att den kanske låter lite enformig, men samtidigt finns det ju en del avbrott, och variationer. Och t.ex. ett litet saxofonsolo. Visst, det är ingen riktig sax, men i alla fall en låtsas-sax. Hur som helst. Jag har ju lyssnat mycket på Iggy Pop i mina dar, och han gör ju alltsomoftast väldigt väldigt enkla låtar, med upprepningar och ett riff som återkommer om och om igen, hela tiden, och inget mer. På sin höjd ett solo. Kanske är det som saknas lite sång. Problemet är att jag är ingen sångare, och Mimi har inte tålamod att vistas i studio alltför länge. Jag har tänkt att om man lyckas hitta en flickvän så kan jag tvinga henne till att bli min sångerska. Vi får väl se om lyckan ler mot mig snart.

Sen är det väl också så att många låtar kan låta relativt tråkiga om man lyssnar på dem på datorn, för man är ju alltid lite rastlös när man sitter vid datorn, och har liksom dåligt tålamod. Men om man t.ex. cyklar ute i friska luften, genom vackra landskap, så att ögat och resten av kroppen får sitt (sin stimulans) så kan samma låt låta oerhört mycket bättre, om ni förstår.

Jag tror få låtar kan låta riktigt bra om man sitter vid datorn och bara stirrar på skärmen framför sig, samtidigt som man lyssnar på låten, och väntar på att nåt stort ska hända. Om man istället joggar i skogen, eller cyklar nånstans, eller nåt liknande, eller diskar, kan samma låt låta bra mycket bättre.

Det finns väl en låt som handlar just om detta - "Music Sounds Better With You". Lite så är det ju.

Men, visst, jag har naturligtvis, sedan jag gjorde denna "Mimi Blues", gjort en massa andra, betydligt mer varierade och komplexa låtar också. Detta var en av de allra första låtarna jag gjorde, precis när jag lärt mig spela.

Många kloka ord som jag fullständigt håller med om 🙂.

Det som jag tror blir fel i denna är att det är för långt mellan de olika variationerna + att även om den är repetitiv så kan man från och till väva in lite andra melodier i huvudmelodin, nu kan man ju säga att du gör det eftersom du lägger på lite svepande ljud etc... men för mig är inte de tydliga nog. Du kan också byta instrument på huvudmelodin då och då...

Jag får dock tyvärr erkänna att jag inte är så förtjust i melodin... men smaken är ju som baken och denna melodin har ju också existensberättigande.

Vidare tycker jag det är otroligt trist att bara springa och med denna låten i öronen skulle det hela faktiskt inte bli mycket mer roligt 😄.

Tycker absolut inte du skall liksom nedvärdera några verk du gjort, jag har gjort och gör än idag många låtar som låter värre än denna och jag är lika glad ändå, så det så 😉. Det viktiga är att det är kul med musik och att man får ur sig det man vill eller kanske inte vill, alltså att rensa kroppen från massa slaggprodukter...

Jodå det där med flickvän som sångerska går ju bra tills hon vägrar till den milda grad så att hon lämnar dig... en som inte har hund utan endast katt, och det skulle ju bli ett evigt jamande... har ju fått börja yla själv(som en hund) 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Fog (oregistrerad)

stajo... tack för dina intressanta kommentarer. Ska försöka leta på nån tråd med nån av dina låtar också. Det är alltid mer intressant att lyssna på nåns låtar när man utbytt nåra ord med personen i fråga innan.

Som du kanske ser har jag bytt ut "Mimi Blues" mot en annan King Wayne (det är alltså mitt artistnamn). Denna låt har lite mer variation, och jag försöker också gå loss på synthpianot, omkring 1:10 in i låten (och sen en gång till mot slutet).

Hoppas du gillar denna lite mer då! Du kan väl i alla fall låtsas, om inte annat.

Så...du har erfarenhet av flickvänner som...ja, som du jagat bort med din musik? Är det så? Du har aldrig testat att sampla katten då?

Här är förresten länken till "The Path", låten med lite mer variation:

http://www.gavle.to/~pererikwesslen/KingWayneThePath.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Så...du har erfarenhet av flickvänner som...ja, som du jagat bort med din musik? Är det så? Du har aldrig testat att sampla katten då?

He he det var nog inte enda anledningen 😄, jag låter var och en ha sin egen tolkning...

Den här är betydligt mer varierad må jag säga, och mer spännande inte alls lika tråkig att lyssna på trots att den är repetitiv. Lite bättre melodi men den känns kanske inte så självklar utan kräver en del lyssningar. Fast det är ju inget fel med det, tycker om när folk experimenterar vilket är uppenbart du gör här 😎 .

Jag är precis i början av min karriär vad gäller arr och musikteknik (och sång) så egentligen borde du inte lyssna på mina alster för då kanske du inte tar min kritik på allvar 😛 .

Har börjat på en liten hemsida här med icke färdiga låtar som jag ämnar uppdatera arr på efterhand jag lär mig massa här på forumet så om du absolut är helt uttråkad och inte har en aning om vad du skall göra så kan du ju lyssna lite och få lite självförtroende 😄 .

lite låtar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...