Jump to content
Annons

GRAND RECORDS SÖKER ARTISTER TILL EN NY SAMLINGSKI


martymcfly

Recommended Posts

GRAND RECORDS SÖKER ARTISTER TILL EN NY SAMLINGSKIVA!!!

GRAND RECORDS står för all tryckkostnad, STIM/NCB-anmälan, grafisk utformning samt marknadsföring och utskick till skivbolag, Radio, DJ:s, skivaffärer och förlag...Artister förbinder sig att köpa minst 20st skivor (50kr/st +porto)

Skicka demo och/eller intresseanmälan till (glöm inte ange hur många skivor NI vill köpa!);

GRAND RECORDS

Västra Torggatan 8

652 25 Karlstad

eller gå in på;

www.grandrecords.tk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Låter intressant.

Men jag förstår inte dealen riktigt.

Varför ska jag som artist förbinda mig att köpa skivor?

Hur kommer det sig att ni 'står för' STIM-anmälan? det är väl endast i upphovsmannens intresse att verket STIM-anmäls? eller vill ni snika till er pinnar?

Skriv gärna i tråden om vilka radiostationer, DJ's & skivbolag ni skickar skivan till.

Men varför åtar ni er att skicka skivan till skivbolag??? Vad är tanken med det egentligen? är ni ett skivbolag?

Intressant iallafall, tror att flera på forumet vill ha svar på ovanstående frågor så återkom gärna med fler detaljer. Dessutom vore det jättebra om ni på eran hemsida & i denna tråd redovisar vilken typ av musik skivan är tänkt att innehålla.

Maila mig gärna ett HOA som jag kan titta på, jag är intresserad av alla typer av samarbeten.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, noterade just att man samtidigt som man skickar in sin demo ska ange hur många skivor man tänkter köpa. Jag undrar vilket som är viktigast för Grand Records - hur demon låter eller hur många skivor man tänker beställa 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det dödsvals ???

Absolut! Det är klart det finns! Själv har jag 2 stycken.

Precis. Musikvideon till Den Döende Svanen var dödsvals.

Edit: och GRAND RECORDS ger mig lika oseriöst intryck som mitt inlägg var menat.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väl sådär...

1) Det är inget proffs som ligger bakom om denne har en ".tk-adress".

2) Denne påvisar inte vilken distributionskanal han kommer att använda. Vad vinner man på det liksom?

Det låter som ett jädrans "hitte på"! Nä, jag skiter i det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...men jag slår vad om att den där Gustav Enebro från Karlstad själv tycker att han kommit på en snilleblixt för att tjäna snabba pengar.

Som tryff skrev, 15 artister förbinder sig att köpa 20 CDs (totalt 300 CDs) för 50 kr styck = 15,000 kr. Utgiften för att bränna och distribuera 300 CDs är mindre än hälften av det = mer än 50% i vinst.

Gustav är välkommen att gajda in mig på rätt spår om jag har fel. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan jag bor ju i Karlstad och jobbar bara några hundra meter från dom.. Undrar om jag ska ta och knalla in och besöka GrandRecords en sväng kanske.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Vill ni skicka en demo till "Fiffel och båg records"?

Det är en jättebra deal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kan ju för f******n inte räkna med att artisterna ska stå för kostnaden!

Vi har lagt ner mycket tid och pengar för att skapa våra alster..

Jag skulle aldrig gå med på detta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Han kan ju för f******n inte räkna med att artisterna ska stå för kostnaden!

Vi har lagt ner mycket tid och pengar för att skapa våra alster..

Jag skulle aldrig gå med på detta..

Det är tyvärr så att artisten ALLTID står för kostaderna. Men att betala i förskott verkar märkligt.

Jaag skulle vilja veta om skivorna man köper själv scannas, så att man kan tillgodoräkna sig skivförsäljningen.

Kom igen nu Grand Records! svara på våra funderingar, det är kanske någon som nappar.

Du står väl för ditt företag & för din affärsidé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tyvärr så att artisten ALLTID står för kostaderna.

Väldigt sant 😲

Mer kända kompilationskivor kräver inget av artisten dock.

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju ett vanligt "lurendrejeri" i andra branscher också. Vi publicerar dina fiina egenskrivna dikter i vår diktsamling om du förbeställer 20 ex. Och naturligtvis de som beställer flest ex som kommer med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tyvärr så att artisten ALLTID står för kostaderna. Men att betala i förskott verkar märkligt.

Alltid är väl kanske inte riktigt sannt, men jo nästan alltid.

Fast vi var med på en samlingsplatta som studiefrämjandet i växjö gjorde för ett halvår sen. Då fick man betala 300kr/person och fick en dags inspelning i deras studio på köpet(värt ca 2700). En schysst deal tycker jag. Men studiefrämjandet har ju resurser att backa upp med å andra sidan.

Problemet med samlingsskivor är väl att i stort sett ingen i branchen bryr sig om dem. Visst låter det bra att ena alla band på en platta. Men jag tror ärligt talat att man har betydligt större chans att få uppmärksamhet om man enbart skickar sin egen demo till ställen.

Här talas det ju över huvud taget inte om vad som ska göras med eventuell vinst (tveksamt om det blir något visserligen) så jag förmodar att den hamnar i bolagets ficka. Men jag kan ju ha fel.

De poesi-antologier jag medverkat i har jag inte fått någon vinst från, och det skulle jag knappast begära. Men jag behövde ju å andra sidan inte betala något för att vara med heller.

Om de väljer ut låtar som de tycker är bra, gör en samlingsskiva med dem och tar hela vinsten så tycker jag det låter helt ok. Men inte om banden ska betala kalaset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det är tyvärr så att artisten ALLTID står för kostaderna.

Väldigt sant 😲

Mer kända kompilationskivor kräver inget av artisten dock.

Jodå.

Eftersom även copilations ges ut av skivbolag så räknas royaltysatsen ut mycket noga av bolaget där man är signad, eller av compilationbolaget direkt om man nu inte är signad till något annat bolag.

Pengarna man som artist får för sålda enheter, får man EFTER att samtliga kostader i samband med utgivningen är täckta.

Allt dras av, tro inget annat.

EDIT; men nu vill jag se vad GR har att säga.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med samlingsskivor är väl att i stort sett ingen i branchen bryr sig om dem. Visst låter det bra att ena alla band på en platta. Men jag tror ärligt talat att man har betydligt större chans att få uppmärksamhet om man enbart skickar sin egen demo till ställen.

Det beror ju väldigt mycket på av vilken anledning samlingsskivan sätter ihop. Mindre skivbolag som gör samlingar som sitter ihop på ett bra sätt, med en viss sorts musik för en viss publik etc. kan ju blir hur bra som helst!

En samlingsskiva i syfte att nå ut till skivbolag är nog sämre, dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med samlingsskivor är väl att i stort sett ingen i branchen bryr sig om dem. Visst låter det bra att ena alla band på en platta. Men jag tror ärligt talat att man har betydligt större chans att få uppmärksamhet om man enbart skickar sin egen demo till ställen.

Det beror ju väldigt mycket på av vilken anledning samlingsskivan sätter ihop. Mindre skivbolag som gör samlingar som sitter ihop på ett bra sätt, med en viss sorts musik för en viss publik etc. kan ju blir hur bra som helst!

En samlingsskiva i syfte att nå ut till skivbolag är nog sämre, dock.

Precis! För hur många av er har en "definitivt 50 spänn" hemma? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju väldigt mycket på av vilken anledning samlingsskivan sätter ihop. Mindre skivbolag som gör samlingar som sitter ihop på ett bra sätt, med en viss sorts musik för en viss publik etc. kan ju blir hur bra som helst!

En samlingsskiva i syfte att nå ut till skivbolag är nog sämre, dock.

Ja det håller jag med dig om. Jag köper ganska ofta comps och samplers utan att blinka från bolag som jag vet har koll på kvalité och kan plocka fram bra band(deep elm är ett bra exempel).

För nischade konsumenter så kan det bli en hit. Men nu pratade jag mest om skivbolag, spelställen etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant affärsidé!

"Kom och köp din egen låt på en platta med massa annan blandad amatörmusik som du inte får höra innan. 50:- styck och minsta beställning 20 plattor!"

How can we fail it's such a wonderful world

Sator[/i]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...