Jump to content
Annons

Monitoring i stereo?

Recommended Posts

Pleadian (oregistrerad)
Postat

Hallå i sommarvärmen...

Har precis börjat lira in lite vocals på mina hiphopinstrumentaler, och har ett våldsamt irriterande problem, det går inte att monitoring i stereo när jag spelar in. Använder ett Waveterminal 192M, ett par Sennheiserlurar och en 1kanals Hooter Sound preamp. Förmodar att det kan ha något med mjukvarumixern att göra, så är det nån som kör en lösning från ESI och har löst detta makalösa aber, så vore undertecknad oändligt tacksam för ett gott råd.

Kan också säga att jag såklart får ut musiken rätt i lurarna, inget tjall där, och när jag väl har spelat in så ligger den snyggt i mono i Cubasen också. Men mooooonitorn dåååå... 😱

Pis Löv & Undertaking // Pleedy

Annons
Postat

Tjena!

Har ett Waveterminal 192L som jag har haft samma "problem" med.

Jag löste det genom att skita i monitoring genom ljudkortet utan kör direct monitoring via Logic. Det funkar bra för mig om jag ställer ner latencyn.

Kanke inget svar på din fråga men iaf en annan lösning 😱

/Micke

Pleadian (oregistrerad)
Postat

Ah, det kanske räcker.

Kan nog leta upp den optionen i Cuben, men när jag ska lägga grejer i annat då, exempelvis i Adobe Audition? Köpa nytt ljudkort kanske...uff...jobbigt. 😕

Helt idiotiskt att göra en breakoutbox som man inte kan köra enkanalsljud i, annat än på micingången, och där låter det ju som sju svåra år när man lirar in med preampen på.

Ingen annan som har ett tips till oss kanske?

Cheers // Pleedy

Postat
Ah, det kanske räcker.

Kan nog leta upp den optionen i Cuben, men när jag ska lägga grejer i annat då, exempelvis i Adobe Audition? Köpa nytt ljudkort kanske...uff...jobbigt. 😕

Helt idiotiskt att göra en breakoutbox som man inte kan köra enkanalsljud i, annat än på micingången, och där låter det ju som sju svåra år när man lirar in med preampen på.

Ingen annan som har ett tips till oss kanske?

Cheers // Pleedy

Varför spela in med Adobe Audition? Cubase har ju allt du behöver 🙂

Pleadian (oregistrerad)
Postat

Mja, jag har inte riktigt listat ut hur jag får in ljudet i pseudo-stereo, dvs mono splittad på både höger och vänster, kör jag mono-in i Cuben blir det ju bara just mono, och *ooorka* sitta och editera och copy pasta hela tiden.

Missar jag bollen, eller är det lätt att fixa? I Audition så går det att endast hala in på LEFT och då kommer det upp i "stereo". Anledningen till att jag vill ha ljudet i stereo (när det e mono ehh) är ju att jag vill kunna lägga lite delays på rösten, verkar inte direkt funka klockish när ljudet i sig körs i mono.

Hå hå ja ja...inte lätt att vara grön på inspelning... 😎

Postat (redigerat)

och då menade jag naturligtvis ett multitap i stereo, i mono funkar det ju 😱

//Pleadian (på kontot som ligger inloggat per auto på jobbet)

Redigerat av [ m e r l i n ]

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.