Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Började fundera i dag, efter att ha laddat hem den där orgeln som gullan Bornemark hade haft (lät som ett dragspel tycker jag).

Man skulle ju svara på div. frågor först, bla. vad man saknade för mjukvara.

tänke då att allt finns ju redan men kom på idag att munspel har jag aldrig sett vad jag kan påminna mig så frågan är:

Finns det nån plugg/mjukvara som låter som ett munspel?

som man kan spela med midi?

kan ju vara bra på vissa låtar, nån som vet?

Annons
Postat

I Kompakt från Native Instruments ingår ett samplat munspel i biblioteket. Problemet är att själva finessen med ett munspel är att man kan "bända" tonerna, vilket gör att ett samplat munspel spelat via ett klaviatur blir rätt meningslöst.

(Sen är det dessutom så lätt att lära sig lite grundläggande bluesmunspel, att det faktiskt lönar sig att köpa ett och öva lite. Du får ett helt ok munspel för mindre än 300 pix.)

Postat

Jag har själv provat att sampla ett munspel. Det är ett billigt sådant (köpte mitt för flera år sen för under 100 kronor), men problemet är att det känns inte lika naturligt med samplat (eller plugin) som när man spelar själv.

Hur man samplar ett munspel:

Det man gör är att man tejpar de två hålen bredvid där man spelar och sen blåser man i hålet och flyttar fram tejpbitarna eftersom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.