Jump to content
Annons

Elgitarren brummar


Pingpong

Recommended Posts

Hejsan!

Min elgitarr brummar enormt mycket och jag misstänker att det kan röra sig om ett jordfel. Kan det hjälpa om man jordar stallet? Finns det något man kan göra åt detta själv eller är man tvungen att lägga 300kr på att lämna in den? :S Jag är relativt händig så jag skulle helst vilja göra det själv. Gitarren är en billigare historia så den är mecktålig =)

Tack på förhand

/Pelle R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, jag har tagit bort strängarna (de ska bytas) och stoppar i tele-pluggen till förstärkaren. När jag rör vid kontaktdonet eller trycker ihop "stränghållarna" på stallet försvinner ljudet helt och hållet. Så fort jag rör stallet eller kontaktplattan slutar ljudet, detta säger mig att det är ett jordfel eller?

Tack på förhand

/Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har tagit bort strängarna (de ska bytas) och stoppar i tele-pluggen till förstärkaren. När jag rör vid kontaktdonet eller trycker ihop "stränghållarna" på stallet försvinner ljudet helt och hållet. Så fort jag rör stallet eller kontaktplattan slutar ljudet, detta säger mig att det är ett jordfel eller?

Tack på förhand

/Pelle

Testa o sätt en liten kabel som går från stallet ner till golvet som du står på (förslagsvis barfota). Det har funkat för mig förr i tiden vid inspelningar. Dock ingen permanent lösning men funkar vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har tagit bort strängarna (de ska bytas) och stoppar i tele-pluggen till förstärkaren. När jag rör vid kontaktdonet eller trycker ihop "stränghållarna" på stallet försvinner ljudet helt och hållet. Så fort jag rör stallet eller kontaktplattan slutar ljudet, detta säger mig att det är ett jordfel eller?

Tack på förhand

/Pelle

alltså, det är ju helt normalt. ditt stall är "jordat" i gitarren, precis som det ska vara(inget fel på gitarren alltså-du jordar automatiskt när du spelar på gitarren). däremot så kan det göra stor skillnad om din förstärkare sitter i ett jordat urtag.

som andra sagt så gör crt-skärmar att din gitarr brummar extra mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta verkar gälla speciellt singlecoil. Humbuckers är inte lika benägna att brumma vad jag märkt i alla fall.

Har en Schecter med aktiva EMG-mickar, den är helt knäpptyst när jag sitter framför datorn, skönt som fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta verkar gälla speciellt singlecoil. Humbuckers är inte lika benägna att brumma vad jag märkt i alla fall.

Har en Schecter med aktiva EMG-mickar, den är helt knäpptyst när jag sitter framför datorn, skönt som fan!

Detta beror på att humbuckers är balanserade. En humbucker består ju som bekant av två singlecoil där ena signalen är fasvänd 180 grader.

Det jag inte förstår (som jag har skrivit en gång tidigare) är varför man inte använder balanserade kontakter (och sladdar) till just elgitarr om den är utrustad med humbucker?? Anyone???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp! Detta är inte ovanligt.. om du har en gitarr med svaj så ska det gå en kabel från stallet till svajets fjäderhållare och sen vidare till putten om jag inte minns galet så här på kvällskvisten.. tyvärr glömde jag borra ett hål för detta när jag byggde min egen gitarr, så jag får lägga en fet gate jämt.. men jag spelar med mycket dist, så det spelar mindre roll om det brummar lite (mycket).. en annan lösning är att dra en kabel från stallet till putten på utsidan (finns många horribla exempel på det).. det fungerar fint och kan se lite "industrial" ut 😉 ..andra kräks när dom ser sådan "fruktansvärd disrespekt för design" =) ..Jag tycker det är coolt! 😉

Lycka till.. och kolla gärna kopplingsscheman om du inte har en vanlig gitarrmodell (läste inte riktigt alla inlägg om du skulle nämnt det..)

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...