Jump to content
Annons

Ny dator, Oljud / Kompabilitet?


Neko

Recommended Posts

Hej hopp, på grund av ett tråkigt datorhaveri så har jag beslutat att köpa ny dator. Diskarna, dvdläsare mm och grafikkortet från den förra behåller jag, i hopp om att dessa har överlevt.

Konfigurationen i övrigt är

Chassi: Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Moderkort: Abit AS8 i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio LAN µGuru Socket775 ATX

Processor: Intel Pentium 4 540 Prescott 3.2GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775

Minne: Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G 1024Mb/1Gb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin

Frågar sålunda. Funkar dessa grejjor ihop?

Är kingston minnen att föredra framför Corsair? Ska jag ha 2x512 eller 1 1gb?

Ska jag ha en boxed CPU eller ska jag köpa en lös motsvarande processor med en zalmanfläkt?

Ovanstående konfiguration landar på straxt över 5000 kr. På grund av ekonomiska svårigheter får jag inte under några omständigheter komma över 6.000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror knappt att det går att köpa CPU:n lös - så du får nog finna dig i att köpa en "boxed" och slänga den högljudda medföljande fläkten...

Prescott blir varmare än de äldre Northwood - så se till att använda lagom med kylpasta (alltså väldigt lite...). :rolleyes:

Det är alltid bättre med två minnen än ett, eftersom det krävs två minnen för att datorn ska kunna köra Dual Channel-tekniken på minneshanteringen.

Se till att det är samma AGP-standard på det nya moderkortet som du har på det gamla. Om den gamla är riktigt gammal, så kanske du står där utan fungerande grafikkort när du har byggt klart annars... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

har ett Radeon 9700 kort som är 2 år gammalt. Tror att det funkar ihop med detta moderkortet... är inte 100 dock. Men man märker ju att agp moderkort är på väg ut. Finns typ 5 att välja på på datorbutiken.com....

Ok, 2 minnen alltså... Lätt fixat. Sedan undrar jag 100% nybörjar på att sätta ihop datorer själv, men har en polare som är rätt slängd på det, tänkte låna honom lite. Men jag passar ändå på att undra om du är ironisk ang kylpastan eller hur du menar med den där smileyn... blev inte klokare av den.

Angående CPUn finns det precis samma som den där fast det står inte boxed with cpu cooler efter att välja på... kostar typ 100kr mindre eller nått..

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Motsvarande processor med en zalmanfläkt är (enligt uppgift) betydligt tystare men det beror ju på hur/vad du ska spela in!

Kingston, Corsair och något/några andra märken är ju det som "alla" rekommenderar, hur dessa presterar inbördes skiftar nog ifrån fall till fall!(?)

Det moderkortet som jag sett mest rekommendationer på (till Intel) är ASUS P5AD2-E Premium men finns säkert andra som är lika bra!(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog egentligen inte spela in så mycket hemma, inte inom den närmsta framtiden i alla fall, är mest ute efter en tyst dator... Jag avskyr när de låter som tröskverk. Och om jag nu faktiskt vill spela in något hemma så är det ju en fördel om det är tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var lite ironisk, eftersom jag känner folk som har trott att det blev bättre kylning när man kletar på mer pasta... :rolleyes:

Meningen med kylpastan är nämligen att jämna ut de mikroskopiska hål som finns i materialet, så att det blir så nära perfekt kontakt som möjligt mellan kylflänsen och processorn. Kletar man på för mycket, så kommer det att bli betydligt sämre kylning.

Glasklart? 🙁

Jag kör med ett ASUS P5AD2-E Premium - och det fungerar suveränt - men jag tror att ASUS brukar vara dyrare än Abit - och en nackdel är att man måste skaffa ett PCI-express grafikkort och får göra sig av med sitt gamla AGP-kort...

Själv har jag kört med Samsung minnen de senaste åren - och det fungerar perfekt hittills... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag med på kylpastan.

Tänker inte byta ut mitt nuvarande grafikkort om jag slipper. Blir på tok för dyrt. Så jag ska testa det i en dator snarast och se om det funkar. Lite jobbigt att de ska hålla på och byta standard hela tiden... pci->AGP->pci express... nästa blir väl AGP super deluxe express plus... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...