Jump to content
Annons

Hur brÀnner man AKAI


Maximilian

Recommended Posts

Tja!

Jo, har ett litet problem...

FĂ„tt en AKAI drums cd som BIN fil... undrar hur man brĂ€nner en sĂ„n? 🙂

NĂ„gon som vet?

Och nÀr jag vÀl brÀnnt ner den pÄ en skiva, vad hÀnder dÄ om jag bara lÀgger in den i min cd-rom? bör jag se nÄra filer som datorn inte kan lÀsa eller kommer CD:n se helt tom ut?

Och slutligen... hur öppnar man sedan samplingarna? dvs vilket program lÀser om AKAI?

tack pĂ„ förhand... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
precisionsound (oregistrerad)

I Nero vÀljer du att brÀnna en image tror jag.

Sen öppnar du *.cue" filen i nero o brÀnner. Blir de fel Àr troligtvis en sökvÀg i "*cue" filen fel. Den ska peka pÄ "*.bin" filen. editera "*.cue" i texteditor sÄ de blir rÀtt.

Som nĂ€mnt Ă€r CDXtract ett konveteringsprogram som kan lĂ€sa innehĂ„llet pĂ„ en AKAI skiva. Även "Translator" Ă€r vanligt.

Gigasampler och HALion vet jag lÀser AKAI skivor ocksÄ. Laddar du upp ljud sÄ konverteras ljuden till rep sampler format.

TĂ€nk bara pĂ„ att de Ă€r olagligt att kopiera AKAI skivor om de inte Ă€r sĂ€kerhetskopior för eget bruk. Konvertera till andra format Ă€r lagligt dock 🙂

mvh

lars

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

😉 Precis.. alltsĂ„ ingen höjdare att diskutera sĂ„nt hĂ€r.. 🙂

mycket roligare att skapa eget material!

föresten Alex (trance[]control), vad anvĂ€nder ni för mjukvara nu? fortfarande Logic? blir det datorbyte eller? (mac) 😉 eller byter ni till Cubase SX?

mvh / Starion

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, men om man ser frÄgan ur ett annat perspektiv, jag har massa WAV som jag vill göra om till en AKAI-skiva för att kunna köra den i min AKAI-sampler.

Hur gör man dÄ ?

DÄ kopierar du dina wav-filer till en hÄrddisk som du sedan kopplar in till AKAI-samplern. Alternativt kan du anvÀnda ett program som kan överföra filer frÄn PC:n in i samplern.

NÀr ljuden vÀl finns pÄ samplern kopplar du in en CD-brÀnnare (SCSI) i samplern och brÀnner ner allt material.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 Ă„r senare...

AKAI-plattor kan inte lÀsas av Windows, sÄ Windows tror att skivan Àr tom eller skadad. Vilken samplare har du? N.I. Kontakt funkar, och GigaStudio. Om du anvÀnder nÄgon av dem dyker innehÄllet pÄ skivan upp som partioner att anvÀnda inuti samplerprogrammens "browse windows" (fillÀssningsfönster).

Om du skall göra en back-up och du först gör en image,

brĂ€nner du imagen (till exempel en bin/cue) i exempelvis Nero eller Alcohol 120%. I Nero vĂ€ljer du "Skapa en UDF-CD" -- Öppna mapp {"opens an existing compilation"] -- brĂ€nn.

Obs! Det Àr en god idé att göra back-uper. Det Àr ju dyra plattor. Men du behöver inte göra "images" först-- du kan ju lika gÀrna kopiera skivan direkt (i Nero: "Kopiera skiva").

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, men om man ser frÄgan ur ett annat perspektiv, jag har massa WAV som jag vill göra om till en AKAI-skiva för att kunna köra den i min AKAI-sampler.

Hur gör man dÄ ?

En GigaStudioanvĂ€ndare har det bra. Vi skapar ju egna *.gig-filer genom att distribuera wav-filerna vi skapat sjĂ€lva (processade eller ej) över den virtuella klaviaturen. Sedan skapas *.gig-filen automatiskt efter en musknapptryckning. Sedan kan man ju processa dem ytterliggare efter behag. Jag "Ă€lskar" GigaStudio. NĂ€sta vecka skall jag köpa uppgraderingen till GS3 Orchestra! Är ni inte avundsjuka? 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag "Ă€lskar" GigaStudio. NĂ€sta vecka skall jag köpa uppgraderingen till GS3 Orchestra! Är ni inte avundsjuka?  😛

--- OFF TOPIC ---

Skulle installera GigaStudio 3 Ă„t nĂ„gra bekanta (Ja, jag vet sjĂ€lv hur det dĂ€r lĂ€t, men det stĂ€mmer 😉 ).

Efter omstart ville Windows inte fungera. Det hÀngde sig ca. 20 sekunder efter inloggning.

FelsÀkert lÀge fick datorn att ladda klart. Omstart in i "vanliga" Windows igen. Nu kom det upp en ruta frÄn GS som sa nÄt i stil med Recovered from serious error. Do you want the drivers deactivated?.

Drivrutinerna deaktiverades och datorn gick att anvĂ€nda igen. Vi startade upp GS, men det var nog ett av de mest instabila program jag suttit framför. Det utförde "förbjudna Ă„tgĂ€rder" inom 10 minuter frĂ„n start. đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜±

VĂ€ntar de sig att folk betalar pengar för att fĂ„ problem? Visst, listan med funktioner och all text frĂ„n hemsidan imponerar - men dĂ„ ska ju programmet gĂ„ att anvĂ€nda. Och definitivt inte haverera en fullt fungerande Windowsinstallation. Kom inte och sĂ€g att det Ă€r specifika datorns fel. Den rullar utmĂ€rkt med alla andra program. GS skickades tillbaka till butik och ersattes med det funktionsmĂ€ssigt tafattare, men fungerande, HALion. 🙂

Avundsjuk? Kanske den dagen jag ser programmet fungera. 🙂

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Efter omstart ville Windows inte fungera. Det hÀngde sig ca. 20 sekunder efter inloggning.

FelsÀkert lÀge fick datorn att ladda klart. Omstart in i "vanliga" Windows igen. Nu kom det upp en ruta frÄn GS som sa nÄt i stil med Recovered from serious error. Do you want the drivers deactivated?.

Det hÀr Àr vÀl en av anledningarna till att Àven "legala" anvÀndare vÀljer att köra crackat för att fÄ skiten att funka.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...

KĂ€re musik-mjukvarutillverkare!

Jag betalar gĂ€rna er licens men Ă€r det okej ifall jag anvĂ€nder crackad version dĂ„ jag ej har tid o starta om dator samt ansöka om nya lösenord hela tiden? 😄

Mvh Kuvad Konsument som straffas för han försöker vara hederlig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...